Opnemen en kijken op Xtrend ET9000

L

Le Grande

Goed, enkele weken de Xtrend ET9000 kunnen proberen, instellen, wijzigen, enz. maar één ding lukt me nog niet en dat is opnemen én kijken naar een andere zender.:sad:

Heb al meerder maal, de Xtrend gereset om met een schone lei te beginnen.

De Engelse handleiding doorgenomen, maar gelijk vertaald in het Nederlands, misschien interpreteerde ik iets verkeerd :cool:

En nóg, ontdek ik dingen, die er helemaal niet beschreven zijn, in de handleiding.

Wat zie ik nog over het hoofd?

 
Ik heb er ook eentje maar kan je helaas niet helpen. Het zal te maken hebben met de instellingen van de tweede tuner en of je daar een aansluiting voor hebt.

Met alternatieve software (bijv. Pli) moet het geen probleem zijn om naar een zender te kijken en een andere op te nemen, althans als deze op dezelfde polariteit, satelliet en volgens mij ook nog transponder zit.

Maar gezien de twee aanwezige tuners, moet het ook kunnen op andere polariteit en op een heel andere satelliet, afhankelijk dus van hoe de tuner configuratie gedaan is.

Misschien dat een van de gebruikers die al langer zo'n apparaat bezit hier wat tips over kan geven.

 
Het zal ongetwijfeld de instellingen zijn: tuner A en B.

Heb ze toch allebei zo ingesteld, dat ze alleen 19,2 (Astra)hoeven te bewerken.

:snif:

Anyway, we wachten rustig af.

 
B doorgelust van A toevallig? want dat gaat niet echt werken.

Heb hier 2 losse opstellingen achter een ET9000 en kan meende tot 4 opnemen of 3 en 1 kijken.

Zou de DB7025+ ook kunnen (deed ie in het begin ook) maar zoineens weigerde hij die dienst.

 
Nee, ik heb niet doorgelust met het bijgeleverde kabeltje.

Beschik over 2 aparte coax kabels.

 
De tuner op "gelijk aan" staan of apart 1 sat 19 graden

 
Gelijk of apart?

Dat weet ik niet meer, volgens mij heb ik beide geprobeerd.

Maar als ik in het menu kijk, zie ik dat beide tuners ingesteld staan op Astra 19,2.

Maar dit geeft nog geen antwoord of ze apart zijn of gelijk.

Kan ik dat ergens nog terugvinden in het menu?

 
als er in 1 van de 2 staat "gelijk aan tuner a dan wel b" dan zou het goed moeten staan.

staat me ook bij dat er ergens in de instellingen iets is als opname gaat voor.

 
Ik heb de tuner hier ook doorgelust omdat ik nog geen duo lnb heb op het draaibare systeem. Maar dat werkt perfekt.

Heb tuner B ingesteld als "gelijk aan tuner a" en laatst op de hotbird 2 verschillende programma's opgenomen, wel dezelfde polariteit. Dat werkt perfekt.

 
Gegroet mede hobbyisten,

Ik heb sinds kort een ET-9000 gekocht waar ik overigens volledig tevreden over ben ter vervanging van mijn oude DM7025 hiermee kon ik wel meerdere zenders opnemen en naar andere kijken maar met mijn ET-9000 niet, het volgende heb ik gedaan om het opnemen van meerdere zenders en het tegelijk kijken naar andere zenders mogelijk te maken.

0. Coax van LNB op de IN poort van tunerA en van de UIT poort van tunerA de doorluskabel naar de in poort van tunerB.

1. Menu --> Instellingen --> systeem --> voorkeurstuner op VOORKEUR A zetten -->OK.

2. Menu --> applicaties --> downloaden plugins --> softcams --> newcs --> downloaden en installeren.

3. Menu --> instellingen --> softcam/ci --> softcam setup --> select cardserver en selecteer de newcs softcam --> OK.

4. Menu --> instellingen --> zenders zoeken --> tuner configuratie --> tunerB gelijk aan tunerA zetten.

Veel plezier er mee en als er andere aanpassingen mogelijk zijn hoor ik dit graag.

Configuratie:

ET-9000, 80cm dish op diseq met usals, open pli 2.0 (juli 26 2011 laatste versie) nightly build, 250GB 2.5" hdd

Met vriendelijke groet,

Beavis

 
Hey beavis, how's butthead (uh-uhuh)

Welkom op het Satellite FUN Board !

Waarom heb je je ontvanger niet verteld hoe je hem hebt aangesloten ?

Black Tiger (BT) heeft dat ook gedaan, maar die weet wat de consequenties zijn.

Of jij dat weet, weet ik niet.

Wanneer je tuiner B met tuner A doorverbind, moet je dus vertellen dat ze doorgelust zijn want dat is ook zo.

Wanneer je je tuners doorlust, kan er maar 1 tuner bepalen naar welke band er gekeken kan worden.

Uitleg over waarom dat zo is, kun je uit dit onderwerp (klik!) halen.

Wanneer je niet vertelt dat je ze doorgelust hebt, dan is vermoedelijk (ik weet dat dus niet zeker) tuner B de baas.

Vertel je dat wel, dan is in dat geval tuner A de baas.

Kijken naar verschillende frequenties op dezelfde band mag geen probleem zijn, zoals BT ook al aangeeft.

Maar proberen te kijken naar 2 verschillende banden gaat niet lukken en het ligt net aan de ontvanger en hoe die daar mee omgaat, welke tuner dan de baas is.

 
Welkom op Satellite Fun Beavis.

Wanneer je tuiner B met tuner A doorverbind' date=' moet je dus vertellen dat ze doorgelust zijn want dat is ook zo.[/quote']Dat heeft hij zo te lezen bij punt 4 ook gedaan. Om te dat doen is punt 1 en 4 nodig. Alleen is de benaming daarvan bij 4 een beetje verwarrend, maar zo staat het in het menu ook.

Mag ik ook nog vragen waarom je voor Newcs gekozen hebt en niet voor CCcam? Of had je op de 7025 ook al Newcs draaien?

Overigens kun je bij instellingen, systeem en dan opname aangeven dat opnames voorrang moeten hebben. Heb jij dat ook zo ingesteld?

Welke zenders probeer je tegelijk op te nemen?

Werkt de opname wel als je 1 enkele zender opneemt?
 
Als je tegen de ontvanger zegt dat tuner B gelijk is aan tuner A, dan vertel je dus niet dat ze doorgelust zijn.

In mijn ontvanger is dat een andere optie.

(En ook in de andere dubbel tuners die ik tot nog toe ben tegen gekomen).

Je vertelt de ontvanger dan dus dat de instellingen van de tuners gekopieerd kunnen worden, en dat ze beide op dezelfde wijze werken, maar niet dat ze op elkaar zijn aangesloten.

In mijn installatie is dat ook zo, ik heb per tuner een aansluiting naar een DiSEqC switch die dan weer naar een eigen aansluiting op de LNB gaat.

Dat is dus 2 maal hetzelfde, maar niet doorgelust en ik kan wel tegelijkertijd 2 verschillende zenders op 2 verschillende satellieten gelijktijdig ontvangen.

Het verschil in deze modi zit erin dat de ontvanger weet dat bij doorgeluste tuners, het niet mogelijk is om verschillende satellieten en/of band te kiezen en als het goed is die mogelijkheid ook niet biedt wanneer je dat probeert in te stellen.

En een waarschuwing geeft dat een (geplande) opname niet mogelijk is.

Bij een instelling met gelijk aan... gaat ie dat toch proberen en zal de opname niet lukken of het kijken is ineens afgelopen.

Of wie weet wat er dan allemaal nog meer kan gebeuren..

 
In mijn ontvanger is dat een andere optie.
Dat klopt er is inderdaad ook een doorlus mogelijkheid.

Hier is er bij tuner B een optie "doorlus naar". Maar ik dacht dat je die Tuner B niet kon gebruiken, want je lust niet door van Tuner B naar Tuner A, maar normaliter van Tuner A naar B.

Je zou dus wel deze optie bij Tuner A kunnen gebruiken, maar dan ga je dus in feite werken met Tuner B en dat is ook niet de bedoeling.

In kleine lettertjes onder te staan "doorgelust naar tuner A" maar feitelijk is het doorgelust VAN tuner A.

Feitelijk maakt het echter niets uit als je kiest voor "gelijk aan" want dan hoef je verder ook niets meer in te stellen. De werking is ook hetzelfde omdat Tuner B zal kijken naar zijn inputsignaal. Aangezien dat komt van Tuner A kan hij alleen dus van dezelfde satelliet en polarisatie als Tuner A opnemen, als Tuner B al gebruikt wordt. Wanneer die echt in werking springt is mij ook niet helemaal duidelijk bij dual tuners.

Bij een instelling met gelijk aan... gaat ie dat toch proberen en zal de opname niet lukken of het kijken is ineens afgelopen.
Dat heb ik getest en bij deze ontvangers schakelt de diseqc gewoonweg niet. Heb proberen zenders op te zetten op hotbird terwijl ik van Astra aan het opnemen was. Kreeg daar geen signaal op.

Aangezien de instelling "opname heeft voorrang" actief staat, gebeurde er verder ook totaal niets met de opname, die bleef mooi doorlopen zonder ook maar een enkele storing te ervaren.

Met de doorlus optie actief, kun je evengoed de doorluskabel er tussenuit laten en de tuner uitschakelen.

Of je moet alles op Tuner B gaan door (omdat je doorlus naar B gebruikt) maar dan moet je ook de voorkeursinstelling op Tuner B gaan zetten.

Of je moet de lnb kabel die van je schotel af komt op de ingang van B zetten en dan alles doorlussen naar A, toch? Dan is de instellingsmogelijkheid toch verwarrend opgezet.

 
Er blijkt wat onduidelijkheid te bestaan (ook bij mij v.w.b. de instellingsbenaming in de tuner), dus ik zal proberen het nog eens uit te leggen.

Om te beginnen klopt het wat Mas3 zegt, je kunt beter bij tuner B de optie "doorlus naar A" instellen.

Maar als je in de tuner leest "doorlus naar A", dan zou je Nederlandstalig mogen verwachten dat tuner B wordt doorgelust naar Tuner A. Terwijl je feitelijk, dus daadwerkelijk, tuner A aan het doorlussen bent naar tuner B.

Als je het dus volgens de Nederlandse taal zou bekijken, zou het niet gaan werken, omdat je de kabel die van de LNB komt, aansluit bij de ingang van tuner A.

Daarna lus je door van tuner A naar Tuner B.

Dat houdt dus expliciet in dat de juiste instelling zou moeten zijn om tuner A op "doorlus naar B" te zetten en dan op B alle diseqc en schotel instellingen te maken.

Aldus gebruik je tuner B. Terwijl je normaliter toch tuner A zou gebruiken.

Dat vond ik een vaag verhaal dus ben dat vannacht gaan testen.

Als ik tuner B op "doorlus naar A" zet maar de lnb kabel op de ingang van tuner A laat en alle instellingen ook op tuner A maak, dan krijg je zoals Mas3 aangeeft de melding "geen tuner beschikbaar" als je een zender op hebt staan en een zender van een andere satelliet wilt opnemen.

Dat werkt dus goed. Maar feitelijk (hardwarematig) ben je dan nog steeds aan het doorlussen van tuner A NAAR tuner B.

De conclusie mag je dus trekken, dat er in de Pli een (ver)taalfout is gemaakt, en dat bij de instelling van tuner B de optie had moeten heten "doorlus VAN tuner A" omdat de doorlus afkomstig is van tuner A en niet naar tuner A toe gaat.

Hopelijk is het hiermee duidelijker wat ik bedoelde.

Mijn originele verhaal dat het v.w.b. opnames weinig uit maakt of je tuner B op "gelijk aan A" hebt staan is ook correct. Je krijgt dan niet netjes die melding dat er geen tuner vrij is, maar de diseqc schakelt op zo'n moment gewoonweg niet en je krijgt dan op de zender van de andere satelliet een "afstemmen mislukt" melding.

Dus beide methodes werken.

Echter kan het zijn dat de methode "gelijk aan tuner B" leidt tot soms problemen met schakelen naar een andere satelliet terwijl er geen opnames zijn. Daar had ik last van en ben nu aan het testen met de juiste instellingen (doorlus naar A instelling is nu actief op tuner B), of ik nu van die problemen af ben met deze instelling.

@Beavis: Is het jou inmiddels gelukt met de goede instellingen om meer tegelijk op te nemen?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan