Orion TV met stippellijn in beeld! Wat is dat?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.456
Punten
113
Leeftijd
61
Ik heb een Orion tv 29078si. Een oud model.

Nu zit er aan de linkerkant een witte stippellijn in beeld. Dit betreft echt een defekt aangezien hij een stukje lager zit en ook door de logo's heen van bijv. SBS6, dus zo laag zit ie.

Op sommige zenders zijn nu zelfs daarboven complete witte lijntjes (geen stippellijn) over het gehele scherm te zien.

Mijn buurman gaat hem nu repareren, maar ik had na enige zoektochten middels google een forum gevonden van iemand met een Orion (volgens mij zelfs dezelfde) en exact hetzelfde probleem.

Het bleek iets te maken te hebben met het verticale gedeelte van de TV en er werden ook de onderdelen genoemd die vervangen moesten worden.

Maar hoe ik ook zoek, ik vindt die posting niet meer terug, was bij mijn weten op een of ander Duits reparatieforum.

Misschien dat iemand op betere wijze kan zoeken en het kan vinden of dat iemand zelf zo'n TV heeft of heeft gehad en de oplossing weet.

Dan hoor ik dat graag.

Ik heb hetzelfde met mijn oude glasbak Panasonic; Als ik bv kijk naar Film 1.3 zie ik links-boven een soort morse-code. (witte stippellijn)

Met SBS6 heb ik het soms, maar niet altijd; Ik denk dat het met de uitzendnorm temaken heeft.

(bij reclame zie ik het ook vaak).

Groetjes,

Bones.

Thanks maar ik gaf al aan dat het echt een defekt betreft aangezien ik het nagezocht heb, maarja dat kon jij niet weten.

Die stippellijntjes wat jij bedoeld is iets anders, daar is ergens op het forum al eens over gesproken in een thread.

Het houdt ofwel een soort sync bij ofwel het is de onderkant van wat teletekst die in beeld komt en dan als stippellijn tevoorschijn komt.

Dat had ik dus bij mijn Sony ook en dat was normaal.

Maar deze Orion heeft echt een defect in het verticale deel helaas. Dju, jammer dat ik die post niet gebookmarked heb toen, vindt hem niet meer terug.:sad:

Mijn buurman gaat hem nu repareren, maar ik had na enige zoektochten middels google een forum gevonden van iemand met een Orion (volgens mij zelfs dezelfde) en exact hetzelfde probleem.
Het bleek iets te maken te hebben met het verticale gedeelte van de TV en er werden ook de onderdelen genoemd die vervangen moesten worden.
Nee ik bedoelde deze hierboven waar ik zelf over sprak.:)

En ik weet vrijwel zeker dat het in de Duitse taal was.

De posting waar jij naar verwijst is waar over de uitleg van de stippellijn (teletekst of sync) wordt gesproken.

Thanks maar die had ik ook al gevonden.

Mijn type is een 29078si en staat daar niet bij. Wel heb ik elders een service manual gevonden in pdf formaat hiervan, maar dat kostte £ 14,95 en dat heb ik er niet voor over.:biggrin:

BT was het dit forum?

http://repdata.de/wbb2/index.php

Bij Reparaturtipps TV zoeken op Orion leverde 488 posting op,

leider(!) niks op you type de 29078

Ik zag wel meerdere posting die over lineariteit (H&V) e.d. gingen.

Multispeed

Het zou kunnen dat het dat forum geweest is. Ik twijfel er nu aan of de posting over exact hetzelfde type ging als dat van mij, maar minstens een gelijkwaardige TV, dus geen lcd of plasma of breedbeeld maar normale 70cm tv.

Er was sprake van "eine unterbrochene weisse linie", zelfs op die woorden heb ik zo al op internet gezocht met google, maar kon hem ook daarmee niet vinden.

Het gaat wel over een probleem met de verticale lineariteit. Alleen stond er zoals gezegd in die posting erbij welke onderdelen je dan het best kon vervangen, veel was het niet, een paar elco's en/of weerstandjes of zoiets.

Overigens vindt ik het wel super dat je zo aan het kijken bent voor me!

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan