Overzicht extra kosten per energieleverancier voor zonnepaneelbezitters.

Niet doen freggel!!!!!!
Als je er in gaat komt het stoom uit je oren. :ROFLMAO:
Je kan beter dan de was even doen.
 
Nou het is hier best wel zweten in de zon.
Alle buxus planten zijn dood gegaan.
Die ben ik aan het rooien.
 
Essent gaat geld uitdelen van zonnepaneel bezitters.
Per 1 jullie krijgen mensen zonder zonnepanelen 34% korting op hun variabel contract.
En dat gaan de zonnepaneel bezitters betalen. :headbang:
 
Net mijn Engie variabel contract ontvangen.
Tarief gaat van 38.4ct naar 29ct dat is 25% korting

Mijn vaste (incl. terugl) leverkosten wordt 32€ per maand
Mensen zonder panelen betalen 7.5€ per maand
Dus terugleverkosten 24€50 per maand.

Jaarverbruik 5200kWh terug levering ca 4000kWh.
Gemakshalve 4000 gratis en 1200 maal 10ct retour.

Lijkt me dat mijn maand tarief 15€ verhoogd zal worden dus nauwelijks verandert. Van 44€ naar 59€

Enig voordeel is geen gezeik met alles aanzetten als de zon schijnt , gewoon vast bedrag per maand gebaseerd op gegevens teruglevering vorig jaar.

Heb een overzicht bekeken van andere aanbieders maar daar valt weinig te halen. Zitten allemaal op dezelfde bedragen.
 
Laatst bewerkt:
We hebben toch nog eerst de salderingsregeling en dan pas terug leveren.
Of zie (en lees) ik dit weer verkeert.
Kortom mensen die meer opwekken per jaar als dat men verbruikt heeft toch last van terugleverings kosten?
 
Kortom mensen die meer opwekken per jaar als dat men verbruikt heeft toch last van terugleverings kosten?
Ja dat klopt. Alhoewel... Essent maakt het er niet duidelijker op.

Van hun website:
Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net. Het gaat hierbij om álle stroom die je opwekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen om het deel dat overblijft na salderen.
Huh...:confused: Nu begrijp ik even het verschil niet. Dat wat je niet verbruikt is toch het deel wat overblijft na salderen of hoe heb ik het nu?
Want als ze deze rare telling er op na gaan houden kan het wel leuk duur worden.

Dus stel ik wek 800 watt op per maand, maar verbruik maar 500 watt. Dan moet ik dus voor die 300 watt gaan betalen.
En die 300 watt telt dan na een jaar mee voor de salderingsregeling, want die heb ik niet gebruikt.
Dus daar betaal ik dan 3 cent voor en eind van het jaar krijg ik er 1,5 cent voor terug. Of zoiets.
Even er van uitgaande dat je bij salderen 5 cent per kWh terug krijgt van Essent en je voor dit hier 10 cent per kWh moet gaan betalen.

Het wordt hoe langer hoe gekker en ingewikkelder, ik begrijp er niets meer van.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt hoe langer hoe gekker en ingewikkelder, ik begrijp er niets meer van.
Vroeger waren het overheids instanties...
Mischien dat dat het verwarrende verklaard.
Of iets met verdeel en heers.
Nu zitten wij niet bij Essent gelukkig ( die wou ik een deurwaarder op de nek sturen maar goed ander verhaal) maar het blijft niet eenduidig
Mischien de van dale er bij pakken wat nu wel en geen terug leveren is?
 
@boets
Probleem is, denk ik
Beetje zelfde als meneer van dalen wacht op antwoord
Gaat de salderingsregeling voor de terugleverings kosten of juist anders om.
Gaat salderen voor dan scheeld het alleen als je meer opwekt dan verbruikt
Gaat het er na dan is iedereen met panelen de sjaak want dan kost het alleen als ik de onduidelijke berichten van maatschapijen en roverheid
 
Ik hoop dat alleen de mensen die teveel zonnepanelen hebben meer gaan betalen 😁😁 ….ik dus.
 
Ik zie de actie van essent meer als pesten.
En in de hoop dat de rest ook mee gaat.

Als je als klein verbruiker te veel energie afneemt komt er niemand kijken. Als je dan de verbruiker ziet waar het door wordt veroorzaakt en dat weg neemt komt men om te kijken of je buiten de meter om energie steelt. En als je denkt dat de meter niet klopt is dat een domme opmerking.
Als blijkt na het plaatsen van een nieuwe en het verbuik is aanzienlijk minder valt dat onder stook gedrag.

Dit heb ik persoonlijk meegemaakt.
Er moet naar de wil van het kapitaal gehandeld worden.
 
@ sad-ed, werkt zo dus.
Eerder maakte Eneco bekend dat het een teruglevertarief instelt. Klanten met zonnepanelen betalen 11,5 cent voor elke teruggeleverde kilowattuur. Als aan het eind van het jaar wordt gesaldeerd kan de teruggeleverde elektriciteit (waarvoor dus al 11,5 cent is betaald) worden afgetrokken van de gebruikte stroom. De 11,5 cent kan worden opgevat als een soort bewaarloon voor opgeslagen elektriciteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Dus eenvoudig rekensommetje. Je gebruikt bv 2500 kw en je levert terug 3500 kw. De 2500 kw wordt nu nog 100 % gesaldeerd is dus 0. Voor de 3500 kw betaal je 0,115 per kw= 402,50. Stel de terugleververgoeding is 0,06 per kw is dus bij 1000 kw over is 60 euri. Totaalprijs voor de 2500 kw die je afgenomen hebt 402,50 - 60= 342,50 dit deel je door de 2500 kw die je afgenomen heb kom je dus uit op 13,7 cent per kw in dit rekenvoorbeeld. Hoop dat het nu een beetje duidelijker is.
 
Klanten met zonnepanelen betalen 11,5 cent voor elke teruggeleverde kilowattuur
wat is terug leveren dat is mijn vraag
is terug leveren het overschot over het jaar gezien (dus eerst salderen)
of is terug leveren elke kw die je op elk gewenst moment van de dag niet zelf gebruikt
Dus eenvoudig rekensommetje. Je gebruikt bv 2500 kw en je levert terug 3500 kw.
hiermee ga je dus uit dat de panelen meer opwekken dan je over een jaar verbruikt
in mijn geval en in vele gevallen die ik ken is het opbrengst van de panelen per jaar minder dan het jaar verbruik
is er dan nog sprake van terug leveren of alleen van salderen

als de salderings regeling weg is zal het getreiter van de energie boeren ook minder worden.. (hoop ik)
want de terug leverings kosten al dan niet voor of na het salderen is in het leven geroepen vanwege het te veel belasten van het net.
dat zou dus betekenen dat bij een stroom storing de energie verbruiker teveel belast gaat worden en gaat die dan ook een compensatie krijgen van de energie boeren? denk ut nie
 
Hoop dat het nu een beetje duidelijker is.
Nee nog steeds niet denk ik.
Dat eerste deel van die terugleververgoeding is zoals ik het ook berekend.

Dus 2500 kWh gebruikt, dat wordt 0. Tot zover snap ik het, dus het gaat feitelijk alleen nog om die 1000 kWh die je terug levert. Laten we de terugleververgoeding op 5 cent houden, makkelijker rekenen.
Dat je dan 1000 x 0,05= 50 euro. Die krijg je dus omdat je stroom teruggeleverd hebt.

Maar er zijn dus ook de terugleverkosten, daar gaat het hier om.
Het verschil daar tussen is me niet duidelijk, nog steeds niet.

Misschien maakt dit het duidelijker als ik het zo goed bereken. Maar we gaan dus uit van 5 cent vergoeding.

Opgewekt: 3500 kWh
Verbruikt: 2500 kWh
Teruglever vergoeding: 50 euro (1000 x 0,05)

Saldering: 0,115 per kWh is wel erg goedkoop, we maken ronde getallen dus 0,10 per kWh voor het gemak.
3500 kWh = 350 euro
2500 krijg je terug dus 250 euro, rest 0, die berekenen we niet meer.
1000 teveel geleverd dus vergoeding 50 euro.


Dan kijk ik naar de tabel op die link van je en daar staat:
751 tot 1.001 kWh€ 9,47
Dus bij teruglevering van 1000 kWh per jaar, betaal je 9,47 terugleverkosten per maand.

Dat is dus 12x 9,47 = 113,64
Dus wat verlies je dan? Terugleververgoeding 50 euro - terugleverkosten 113,64 = -63,64 dus die kosten heb je er per jaar bij.

Heb ik het zo goed berekend?
 
Dus 2500 kWh gebruikt, dat wordt 0. Tot zover snap ik het, dus het gaat feitelijk alleen nog om die 1000 kWh die je terug levert.
dit vind ik dus precies het punt
zo zet je salderen boven het terug leveren
Opgewekt: 3500 kWh
Verbruikt: 2500 kWh
Teruglever vergoeding: 50 euro (1000 x 0,05)
hier het zelfde
maar dit lees je dus niet overal terug

dus vandaar de vraag welke volgorde
A
1 salderen
2 terug leveren

of
B
1 terug leveren met dus de terugleverings kosten
2 salderen

in geval B draai je de salderings regeling de nek om naar mijn id
tenminste bij budget want daar was de terugleverings kosten net zoveel als de max van de schaal waar je in viel

edit
zit het zo nog eens na te lezen op verschillende energie boeren site's
die hebben ook geen eenduidig beleid wanneer je terug levert en wanneer je saldeert
bij de een is het elke kwh die je niet per direct verbruikt betalen
bij de ander is het eind van het jaar bekijken en gaat dus salderen voor.
 
Laatst bewerkt:
Mijn rekenvoorbeeld hierboven is hoe Eneco het toepast, sommige andere maatschappijen verhogen bv alleen de leveringskosten (dus niet verwarren met terugleveringskosten) en rekenen hiervoor een vast bedrag per maand (Greenchoice bv, die rekent 4,53 per maand), andere maatschappijen vragen b.v terugleveringskosten bv per kw of werken met een staffel. maar het gaat dan altijd om de in totaal teruggeleverde kwatts. Staat ook in de vergelijkingstool hierboven
"Vul alleen de stroom in die je teruglevert aan het net, dus niet je totale hoeveelheid stroom die je opwerkt." Ik zelf zit nu met een vast contract tot november bij Greenchoice, dus is voor mij allemaal nog niet van toepassing. Maar stel dat ik in november besluit om bij Greenchoice te blijven ben ik alleen 4,53 duurder uit per maand aan leveringskosten ten opzichte van mensen zonder zonnepanelen (als het tegen die tijd allemaal weer niet veranderd is) dus dat valt in principe nog mee.
 
Dit staat erover in de vergelijkingstool.

Hoe worden terugleverkosten berekend?​


Er zijn pakweg drie rekenmethodes die energieleveranciers toepassen:


  1. Hoger vastrecht: Bij deze methode zijn de terugleverkosten opgenomen in een hoger vastrecht. Dit tarief blijft constant, ongeacht de hoeveelheid stroom die je jaarlijks teruglevert aan het net.
  2. Terugleverkosten in schalen: Hier worden de terugleverkosten verrekend via een aparte kostenpost, die is opgedeeld in verschillende schalen. Naarmate je meer teruglevert, nemen de kosten toe.
  3. Terugleverkostenkosten per kWh: Bij deze aanpak betaal je terugleverkosten per kilowattuur. Elke kWh die je via jouw zonnepanelen teruglevert, wordt in rekening gebracht.
Dus als je bij 2 en 3 3500 kw teruglevert moet je daarover betalen en of je zelf 2500 of 2000 verbruikt maakt niks uit, je betaald over wat je teruggeleverd heb.
 
Laatst bewerkt:
@ sat-ed, zie onderste regel met sterretje.
Teruglevering
(per jaar)*
Terugleverkosten
(per maand)
250 kWh€ 2,40
500 kWh€ 4,79
1.000 kWh€ 9,58
2.000 kWh € 19,17
3.000 kWh € 28,75
4.000 kWh € 38,33
5.000 kWh € 47,91
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan