Pantani begraven

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
80
Punten
48
Leeftijd
122
{bron: www.sport.be}

Pantani begraven in Cesenatico 18-02-2004
Marco Pantani is in zijn thuisstad Cesenatico begraven. Voor de plechtigheid ging de moeder van de overleden wielrenner in de clinch met de pers.

De kist wordt het kerkje ingedragen onder massale (pers)belangstelling.

De kist van Pantani arriveerde dinsdag in het kleine San Giacome-kerkje van Cesenatico. Tonina Pantani, de moeder van de wielrenner, ging in de clinch met de pers. "Ga weg, ga weg," schreeuwde ze tegen de aanwezige journalisten."Jullie hebben niet het recht. Jullie hebben geen respect." Door de emotie bevangen, viel ze bewusteloos. Ze werd door de naaste familie opgevangen en naar huis gevoerd.

Enkel familie en vrienden mochten de plechtigheid in de kerk bijwonen. Buiten stonden nog zo'n 10.000 mensen de plechtigheid te volgen. Via luidsprekers konden zij alles volgen. De burgemeester van Cesenatico riep woensdag uit tot een dag van rouw. Winkels bleven gesloten en hingen posters op met de tekst: "Voor altijd bij onze kampioen".

Dinsdag hadden reeds duizenden mensen een laatste groet gebracht aan de kist met het dode lichaam van de Italiaanse held. Ook het rouwregister werd door duizenden mensen ondertekend.

Ondertussen is ook bekend geraakt dat de vrienden van Pantani zijn dealers geld hadden geboden om Il Pirata met rust te laten. De dealers gaven echter niet af. Ze bleven constant in de buurt van een goede klant als Pantani. De Italiaan betaalde immers altijd direct cash en was niet tevreden met 2 gram, maar kocht onmiddellijk 2 kilogram.

Afscheidsbrief

Kort voor zijn dood maakte Marco Pantani, vermoedelijk tijdens een trip naar Cuba, aantekeningen in zijn paspoort. Zijn vriendin en voormalig manager Manuela Ronchi las de tekst, een bij tijd en wijlen warrig betoog, tijdens de begrafenis van de zaterdag overleden wielrenner voor.

,,De afgelopen vier jaar zat ik bijna continu in de rechtszaal en verloor ik de wil om als andere topsporters te zijn'', schreef Pantani onder meer. ,,Maar het wielrennen krijgt de rekening en veel jongeren hebben de hoop op gerechtigheid verloren. Het schrijven van deze brief doet me pijn.''

,,In welk ander beroep moet je op elk moment je bloed geven en worden de familieleden van je collega's midden in de nacht gewekt? Ik heb me nooit meer rustig gevoeld, sinds ik constant gecontroleerd werd bij mij thuis, in een hotel, zelfs door camera's'', schreef Pantani in zijn laatste brief.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan