Prima ontvangst maar slecht beeld

P

photovergne

Ik heb een 90 cm schotel met moter. Tot een week geleden was er niets aan de hand. Ontvangst gemiddeld 97 %, kwaliteit rond 70 %. Ik keek Hotbird, Astra 1 en Astra 2 zonder problemen. Nu heb ik nog steeds 97 % en 70 % op Astra2, maar bijna alle zenders hebben zeer zware storingen. Zo erg dat er geen programme meer te kijken valt. Hotbird niets aan de hand. Ik heb de LNB al verwisseld (tegen een oud exemplaar wat vroeger altijd goed functioneerde) maar het resultaat blijft hetzelfde. Wat kan hier aan de hand zijn?

Wilbert

_________________________

Fotocursussen in de Auvergne

 
Laatst bewerkt:
Hoi, welkom op het Satellite FUN Board !

Zo te zien heb je een schotel met daarin 3 LNB's die via een DiSEqC switch verbonden zijn met de rest van de apparatuur.

Het is me niet duidelijk of beide Astra's de fout in gaan, of alleen Astra 2.

De fout is dus te zoeken tussen LNB en de uitgang van je DiSEqC switch.

Zijn er niet zo heel veel mogelijkheden meer over zou ik haast denken, namelijk het stukkie kabel tussen LNB en switch, en die switch zelf.

Alleen heb ik nog wel een andere overweging:

Aangezien je ongetwijfeld niet alle programma's / frequenties geprobeerd hebt (omdat ze niet allemaal even interessant zijn), moet je ook even kijken of er niet iets anders veranderd is.

Vaak is een zendertje in de huiskamer namelijk de oorzaak van zulke problemen.

Daarbij moet je dan denken aan zaken als een draadloze telefoon, een draadloze router en bijvoorbeeld een babyfoon.

Heb je daar toevallig iets nieuws van aangeschaft of verplaatst ?

Wanneer deze binnen 3 meter van je satelliet ontvanger (of een kabel) staan, zet die dan eens uit of een heel stuk aan de kant.

Als je probleem dan verdwenen is, weet je ook genoeg.

 
Hoi Photovergne en welkom op Satellite Fun.

Het is wel een apart probleem wat je hebt. Wel het goede signaal, maar toch zware storingen, doch slecht op Astra 1 en 2 maar niet op Hotbird.

Kun je iets specifieker over wat je precies bedoeld met "zware storingen"? Moeten we dan denken aan freezes van het beeld, of zware blokvorming, of een combinatie van die twee of wellicht iets anders?

Het lijkt me niet de lnb als de zenders op de Hotbird geen problemen geven, maarja, men wete het nooit zeker. Hoe is de ontvangst op Astra 3 (23,5 oost)? Waar de regionale zenders zitten?

Of bedoelde je deze met Astra 2? Zoja, dan kun je eens op Astra 2 (28.2 oost) kijken hoe het signaal daar is.

Op Astra 1 zou je alvast kunnen testen met de Duitse FTA zenders o.a. en BVN om te zien of de problemen zich meer voor doen bij Horizontale of bij Verticale zenders, of dat het probleem zich meer voor doet bij hogere frequenties of lagere frequenties.

Ik zou zo vlug niet kunnen zeggen wat er aan de hand is, maar het kan vannalles zijn, bijv. ook vocht in de kabel is een mogelijkheid.

 
Hoi, welkom op het Satellite FUN Board !
Zo te zien heb je een schotel met daarin 3 LNB's die via een DiSEqC switch verbonden zijn met de rest van de apparatuur.

Het is me niet duidelijk of beide Astra's de fout in gaan, of alleen Astra 2.
Nee hoor, ik heb slechts één LNB in een bewegende schotel. Bijna alle zenders van Astra2 storen. Een enkele zender van Hotbird ook. Maar de meeste zenders van Hotbird, Astra1 en Atlantic Bird hebben prima beeld en geluid.

Vaak is een zendertje in de huiskamer namelijk de oorzaak van zulke problemen.

Daarbij moet je dan denken aan zaken als een draadloze telefoon, een draadloze router en bijvoorbeeld een babyfoon.

Heb je daar toevallig iets nieuws van aangeschaft of verplaatst ?

Wanneer deze binnen 3 meter van je satelliet ontvanger (of een kabel) staan, zet die dan eens uit of een heel stuk aan de kant.

Als je probleem dan verdwenen is, weet je ook genoeg.
Ik had inderdaad wat dingen verplaatst (telefoon e.d.). Die heb ik nu terug gezet, maar dat geeft geen verbetering. Kan een verplaatste houten kast storing veroorzaken?

----- Added 1/8/2008 at 01:11:19 -----

Kun je iets specifieker over wat je precies bedoeld met "zware storingen"? Moeten we dan denken aan freezes van het beeld, of zware blokvorming, of een combinatie van die twee of wellicht iets anders?
Alles wat je opnoemt. Freezes, zowel lichte als heel zware blokvorming. Vaak wordt het beeld onherkenbaar geblokt. Wel beeld geen geluid en andersom.

Hoe is de ontvangst op Astra 3 (23,5 oost)? Waar de regionale zenders zitten?

Of bedoelde je deze met Astra 2? Zoja, dan kun je eens op Astra 2 (28.2 oost) kijken hoe het signaal daar is.
Ik bedoelde Astra2 28.2 oost. Astra3A geeft level 90% maar kwaliteit 13%. Onbruikbaar dus.

Op Astra 1 zou je alvast kunnen testen met de Duitse FTA zenders o.a. en BVN om te zien of de problemen zich meer voor doen bij Horizontale of bij Verticale zenders, of dat het probleem zich meer voor doet bij hogere frequenties of lagere frequenties.
BVN heb ik nooit kunnen vinden. Een heleboel kanalen op Astra1 werken niet, en andere weer wel.

Ik zou zo vlug niet kunnen zeggen wat er aan de hand is, maar het kan vannalles zijn, bijv. ook vocht in de kabel is een mogelijkheid.
Alles is mogelijk, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. De kabel is praktisch nieuw, en waarom doet de ene satelliet het dan wel en de andere niet?

 
Laatst bewerkt:
Hmm ja je schreef al dat je een motor hebt, heb ik overheen gelezen.

Nee, een houten kast kan geen storing veroorzaken, maar diens inhoud natuurlijk weer wel.

Verplaatsen is ten opzichte van de satelliet ontvanger.

Dat betekent natuurlijk ook dat als die ontvanger verplaatst is zodat hij dichter bij een dergelijke storingsbron zou komen, het probleem net zo goed kan opduiken.

Je moet eens proberen te bedenken wat er in die week zoal gebeurd is.

Heb je onweer (wellicht met veel wind en / of hagel) gehad ?

Daarbij kan je schotel iets versteld geraakt zijn, en hagel kan er deuken in gemaakt hebben.

Is de kabel bij het verplaatsen van die kast misschien beschadigd ?

Een deuk of een duidelijke knik in een coax kabel is ook een beschadiging, want dat verandert de eigenschappen van die kabel.

Is er enige begroeiing / bebouwing die nu voor je schotel staat ?

Als je BVN nooit hebt gehad (op Astra 1) dan betekent dat dat je installatie nooit echt goed is geweest.

In jouw geval kan dat ook met je locatie te maken hebben, maar ik denk dat dat nog wel mee zal vallen.

(google maps zegt dat je net ten zuiden van midden Frankrijk zit)

Ik zou beginnen met de afstelling van je schotel nog eens goed door te nemen.

Dat je set draaibaar is, maakt het wel iets lastiger maar heel erg moeilijk is het nou ook weer niet.

En geduld is daarbij een goede zaak.

 
@photovergne

Ik gebruik ook een rotor (aangestuurd door Nokia D-box 9200s);

minimaal 1x per maand zet ik m even op het door mij ingestelde nul-punt

(bij mij is dat in mn menu "goto 00")

en dan werkt alles weer perfect.

Het door mij ingestelde nul-punt is de sirius op 4,8E, maar dat zal voor jou wel anders zijn omdat je in Frankrijk woont.

Succes!

Bones

 
Heb je onweer (wellicht met veel wind en / of hagel) gehad ?

Daarbij kan je schotel iets versteld geraakt zijn, en hagel kan er deuken in gemaakt hebben.
We zitten op 1000 meter hoogte, en hebben hier regelmatig onweer. Zeker met dit hele hete weer van de afgelopen maanden.

Als je BVN nooit hebt gehad (op Astra 1) dan betekent dat dat je installatie nooit echt goed is geweest.

In jouw geval kan dat ook met je locatie te maken hebben. (google maps zegt dat je net ten zuiden van midden Frankrijk zit)
We zitten op 40 km van Clermont-Ferrand, middenin een prachtig natuurreservaat. Het kan natuurlijk dat hij nooit 100% is geweest. Toch kon, ik duizenden kanalen prima ontvangen, en ik kijk vooral de engelse zenders van Astra 2. Maar BVN was tot mijn eigen verbazing onvindbaar. Ik heb speciaal de door BVN aangegeven frequentie ingtesteld, maar niks hoor.

Ik zou beginnen met de afstelling van je schotel nog eens goed door te nemen.
Ik heb hem altijd zelf afgesteld met zo'n pieper+metertje. Beter lukte me echt niet. Is de enige oplossing om 100 € uit te geven voor zo'n professionele meter?

----- Added 2/8/2008 at 10:46:08 -----

Ik gebruik ook een rotor; minimaal 1x per maand zet ik m even op het door mij ingestelde nul-punt (bij mij is dat in mn menu "goto 00") en dan werkt alles weer perfect.
Dat is interessant. Doe je dan ook iets aan de schotel, of alleen aan de decoder? Mijn schotel staat op een krakkemikkig dak. Dus ik blijf daar liefst zoveel mogelijk vanaf.

Het door mij ingestelde nul-punt is de sirius op 4,8E, maar dat zal voor jou wel anders zijn omdat je in Frankrijk woont.
Dat zou in Frankrijk ook moeten kunnen.

 
Laatst bewerkt:
Voor € 100,- koop je echt geen professionele meter.

Voor dat geld zou je mogelijk wel een professional kunnen inhuren die er 2 uurtjes insteekt.

Een dergelijke meter is wel handig, maar is geen 100 % must, zolang er nog analoge zenders te ontvangen zijn.

Ik zie dat je schotel op een krakkemikkig dak staat, dus dan is het wat lastig daar met een ontvanger en een tvtje op te klimmen.

Maar daarmee kun je ook prima terecht, alleen heb je dan waarschijnlijk wel wat meer geduld nodig.

Vroegâh, toen er nog zat analoge zenders te vinden waren, was het redelijk afstellen zo gebeurd omdat je precies kon zien of je de goeie kant op ging.

Je zegt dat je m zelf hebt afgesteld, maar het is niet duidelijk hoe je dat gedaan hebt.

Om hem goed af te stellen, moet je wel een bepaald stappenplan maken waarvan je een aantal stappen een paar keer moet herhalen om alles echt 100 % goed te krijgen.

Kun je vertellen hoe je de afstelling hebt gedaan ?

Want eventueel kunnen we je dan nog wat meer tips geven (voor je weer op het krakkemikkige dak gaat klimmen).

 
@photovergne

[quote

Dat is interessant. Doe je dan ook iets aan de schotel, of alleen aan de decoder? Mijn schotel staat op een krakkemikkig dak. Dus ik blijf daar liefst zoveel mogelijk vanaf.

Je hoeft niet meer aan de opstelling te kl*ten als je het nul-punt van je rotor goed zet; bij mij is dat dus 4,8E; dan is voor mij het draaipunt perfect. Ik heb dus mijn rotor op nul gezet, mijn schotel kaarsrecht op de pijp van mijn rotor gezet, daarna rotor met schotel er aan vast op de pijp gedraaid (ik bedoel nu dus de pijp waar mijn rotor aan hangt) naar 4,8E, even de elevatie instellen (zowel op de rotor alsmede de schotel) -lees de manual van je rotor- en je hoeft nooit meer je dak op. Even 1xper maand ga je naar je nul-punt (dat doe je dus uit je luie stoel dmv je afstandbediening zoals ik eerder beschreven had).

Groetjes,

Bones

 
Na het hele verhaal ook te hebben gelezen vermoed ik ook dat de schotel nooit 100% goed heeft gestaan gezien het feit dat dat je nooit BVN op Astra1 hebt kunnen ontvangen.

Nu is waarschijnlijk door de wind of zoiets de schotel iets verschoven en kun je het helemaal vergeten je kunt dus het beste weer bij overnieuw beginnen zoals ook @MAS3 al voorstelt.

Er is wel een iets betere meter als zo'n pieper dat is de Digisat Pro geen professionale meter maar beter als een pieper.

Aangezien je het over een krakkemikkig dak hebt lijkt het me dan inderdaad geen lolletje maar alles staat of valt met het goed uitrichten en hoofdzakelijk absoluuut waterpas van het spul.

Inderdaad heb je gelijk de dichts bij zijnde sateliet is ook Clermont-Ferrand Auvergne Longitude 3.08 Latitude 45.78 de Sirius sateliet op 4.8 oost.

Nu staan er op het net wel verschillende handleidingen zoals HIERen hier nog één en probeer het bij te stellen an als het OK is de boel muurvast te zetten.

 
Dat ga ik allemaal eens proberen. Ik bericht weer terug zodra me dat gelukt is.

Heel hartelijk dank tot nu toe.

Wilbert

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan