Printer perikelen

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
14
Voorheen had ik een Canon (inktjet) printer die het uitstekend deed, maar hij werd wat ouder en de cartridges werden gewoon te duur ervoor.
Dus wat anders gezocht met goedkopere cartridges en dat werd de HP printer want die was ongeveer zo duur als de Canon cartridge.
Nu weet ik ook waarom!

Na eens wat internationaal te hebben rond gekeken bleek dat HP kampioen is geworden in slechte support voor hun hard en software en niets doen met klachten van klanten, dus niet reageren.
Er zit een zwarte en een kleuren cartridge in met daarin de printkop en een cartridge kost ongeveer 15 euro met 5 ml inkt wat dus op 3000 euro per liter komt.
Daarnaast komt HP met XL versies die dubbel zoveel inkt bevatten.
De printer hard en software herkent elke cartridge aan een serie nummer en houdt zo bij hoeveel er geprint is en hoeveel inkt er dus nog is, maar er zitten dus geen sensors of zoiets in die de werkelijke hoeveelheid meten dus is het een beveiliging.
De kleuren cartridge is even groot en zijn de drie kleuren verdeeld over 5 ml.

Nu zijn in web winkels en bekende winkelketens ook huismerk cartridges te krijgen en die bevatten 23 ml inkt dus bijna vijf keer zo veel!
Er kan dus veel meer inkt in en op deze manier is het aanmerkelijk goedkoper.
Hoe de HP hard en software hierop reageert is me niet bekend.

Een andere optie is navul inkt te gebruiken en die is volop in webwinkels te vinden.
Er zijn wel wat dingen waaraan je moet denken.
Ik had ergens gelezen dat je de HP cartridges nooit helemaal leeg moet printen maar moet vullen voordat ze leeg zijn.
Dit omdat er onderin een inkt buffertje is en als daar lucht in komt krijg je die er niet meer uit, dus lege cartridges zijn bijna niet meer te vullen.
Bovendien zal de hard en software de cartridges als leeg zien maar die zouden te resetten zijn omdat HP er maar een paar kan onthouden en dat is op het web te vinden.
De HP zou wel gewoon blijven printen ondanks de meldingen van lege cartridges.
Je moet wel voorzichtig zijn met vullen en vooral niet te veel erin doen.
De inkt is wel water oplosbaar dus dat is weer een voordeel.
Vergeet niet dat een beetje kleuren printen echt inkt vreet, ondanks wat de fabrikant zegt.
Veel print werk hoeft echter alleen in zwart geprint te worden en dat scheelt een hoop.

Met andere merken zal het vermoedelijk ook zo gaan al zag ik dat bij epson de printer gewoon stopt.
Een ander probleem is dat er af en toe geprint moet worden omdat anders de printkopjes gaan dichtzitten, hoeveel is moeilijk te zeggen.
Het komt echter vaker voor want een kennis had een Brother printer/scanner die echter niet meer printen of scannen wilde en die had een vaste printkop en vier inktpatronen.

Het is wel duidelijk waar HP zijn geld vandaan haalt gezien het erg grote scala aan printers dat ze hebben.

Grtz.





 
 
Ik zie nog niet echt bewijs voor je argumentatie dat HP slecht zou zijn. Je moet ook geen oude Canon met een nieuwe HP gaan vergelijken. Vergelijk hem dan ook met een qua leeftijd gelijkwaardige HP.

Zelf heb ik heel andere ervaringen met HP, veel betere dan met Canon of Epson. Welke klachten doen ze dan niks mee? En is dat eigen ervaring of is dat alleen van lezen op internet?
Want lezen op internet zegt niks, geheid dat er dan net zoveel klachten over de anderen te vinden zijn.

Kijk HP heeft gewoon een bepaalde servicetermijn. Je hebt een x aantal dagen recht op support. Daarna is het over en moet je ofwel los voor support betalen ofwel een service contract nemen. Dat is bij andere fabrikanten niet anders. En dan beginnen mensen al gauw te zeuren dat ze niet geholpen worden of dat de fabrikant niet luistert.

Een ander probleem is dat er af en toe geprint moet worden omdat anders de printkopjes gaan dichtzitten, hoeveel is moeilijk te zeggen.
Het tegendeel is waar. Dit is juist het geval bij Epson. De HP printers hebben hier over het algemeen geen last van omdat de spuitkoppen in de cardtridges verwerkt zit. Dat is bij Epson niet het geval. Zitten die spuitkopjes dicht, kun je de printer weg kiepen.
Heb hier ook zo'n Epson all in one printer gehad. Daar had ik bijna anderhalve maand niet mee geprint en jammer dan, spuitkoppen vast, kon de printer weggooien. Zelfs met duur spul om dat op te lossen was hij niet meer aan de gang te krijgen.

Vervolgens een oude hp 800c genomen, jaar niet gebruikt, even via de software de cardtridge gereinigt en hups het ding deed het weer.
Maar ik moest een alles in 1 hebben, dus heb een HP Officejet gekocht, daar heb ik zelfs 2 maanden niet mee geprint en toen dit weer moest werkte dat feilloos.

Anders dan de Canon van de buurvrouw, deze heeft de kleuren cardtridges op en wenst dus ook niet meer in zwart te printen, ook niet als je de printer instelt in grijstinten afdrukken of zelfs alleen zwart gebruiken. Er komt dan een mooi schermpje van "kleur is op" en dan kun je alleen annuleren, kopen en nog iets, maar niet afdrukken.
Dus Canon verdient nog veel erger hun geld. Spuitkop vast omdat je kleur niet gebruikt? Gooi dan de printer maar weg want alleen zwart print ie niet. En dan dacht jij dat HP duur was? LoL. :biggrin:
Maarja, Canon is dan nog in elk geval beter dan Epson, een Canon kun je vaak ook iets laten staan zonder tussendoor te printen.

De HP heeft daar geen last van, sterker nog, die print inderdaad gewoon door (net als een laserprinter) ook al geeft hij aan dat de cartridges op zijn. Daarnaast kun je er ook voor kiezen clone XL cartridges te kopen. Mag officieel niet, maar werkt wel prima en is ook nog goedkoper.
Overigens vraag ik me af als de Epson stopt met printen als de inkt op is, of de inkt dan inderdaad wel op is, want in de meeste gevallen (alle merken printers) zegt alleen de software dat en kun je vaak best nog een aantal pagina's verder.

Hoe de HP hard en software hierop reageert is me niet bekend.
Nou bij deze weet je het dus. Die reageert prima op die huismerk XL dingen.:)

Elke printerleverancier verdiend zijn overigens geld aan de inkt, dat is met HP niet anders dus ik zie nog steeds niet waarom je HP af kraakt.
Met moet er ook aan denken dat in een nieuwe printer, ongeacht merk, nooit volle cartridges zitten. Daar zit maar een beetje in. Dat is ook een van de redenen dat printers tegenwoordig zo goedkoop zijn.

Aangezien ik regelmatig print en de cartridges inderdaad kleiner worden (ze zijn zuiniger maar als je veel print is het toch relatief snel op), ben ik overgestapt naar een laserprinter.
En uiteraard is dat ook een HP geworden.

Volgens mij heb je met je HP een prima keuze gedaan.
 
Al jaren geleden heb ik de inkjet printers naar het afval gestuurd. Was het volkomen beu om iedere keer nieuwe inktpatronen aan te schaffen omdat ze of leeg of verstopt waren. Heb canon hp en nog enkele gehad.

8 jaar geleden heb ik ge?nventariseerd wat ik nu in de meeste gevallen nodig heb. En wat bleek, voor ons bestond... 95% uit een kopietje met gewoon zwart.
Dus we hebben een hp 2300 laser printer gekocht.

Nooit problemen mee zijn nu bijna door onze 2e cartridge heen. Meer dan 12000 afdrukke enkel of dubbelzijdig. Snap nu nog steeds niet waarom weer in het verleden zo graag een kleuren inkjet wilden voor priv? gebruik.
 
ow ja en de laser heeft een netwerk aansluiting dus door iedereen op mijn netwerk te gebruiken zelfs door de iphone en tablets, de cardridge is overigens origineel erg prijzig , maar een beetje speurwerk op MP of ebay levert voor minder dan de helft van de prijs een ongebruikte gesealde op.

Een kleuren afdrukje heeft voor mij geen toegevoegde waarde , ik heb geen eigen bedrijf en voor een foto ga ik naar het Kruidvat hier om de hoek daar hebben ze een instant foto machine, klaar terwijl u wacht .

 
Och BT, the proof of the pudding is in the eating!
Dus daar gaan we dan.

De Canon die ik gehad heb deed het uitstekend wat betreft afdrukken en zelfs navullen en gaf perfect werk.
Ook voor o.a. printbaan ontwerpen en hoge resoluties en ook kleuren afdrukken.
Hoe Canon nu is kan ik niet zeggen omdat ik die nu niet heb.
Daarvoor had ik nog een 24 naalds matrix printer (Star) die ook goed spul deed maar het snerpende geluid gaf.

Die klachten waren op internationale fora (USA, Engeland, Australie etc) en mensen die daar over hun ervaringen spraken en niet die van anderen, dus kommer en kwel over hard en software.
In dit geval over HP omdat ik nou eenmaal naar HP aan het zoeken was en niet naar andere.

Ik heb hier 3 zwarte en een kleur cartridge liggen en daar is niets meer mee te beginnen.
Twee heb ik geprobeerd te vullen maar eentje kwam helemaal niets uit en de tweede wel maar die drukte maar een paar pagina's en hield er toen mee op.
Vandaar dat ik het mijn plicht vond het te melden om geen inkt te verspillen aan zulke cartridges en te vullen voordat hij leeg is.
Hoe dat bij andere merken moet zal iedereen zich dus voor zichzelf moeten uitzoeken.

Een paar HP fratsen of onhebbelijkheden zo u wilt.
In XP zit in de software een printer services sektie waarin de inkt hoeveelheid te zien is.
Echter die opende niet en zoeken op internet leverde op dat je Internet Explorer als default web browser moet instellen waarna hij zich wel opende.
Enveloppen printen heb ik altijd gedaan, maar nu bleek dat bij enveloppen met plakstrip hij gaat rammelen en dan vastloopt.
Standaard werd de printer niet herkend (USB).
Toen bleek dat de printerspooler aan stond en met die uitzetten ging hij wel werken.
Het bleek dat in die printerspooler in services en print spooler iets met de desktop aan moest staan waarna die ook weer werkte.

Tja, andere merken zullen wel soortgelijk gaan met cartridges en prijs e.a. maar dat verandert niets aan het HP oorspronkelijke verhaal.
Ik weet nu echter denk ik hoe ik hem aan de praat moet houden en de print kosten erg kan beperken, en dat is goed.
Ik moet gewoon af en toe wat kleuren printen en een kleuren laser printer is gewoon veel te duur.

Grtz.

 
Even voor de duidelijkheid,

The proof of the pudding is in the eating:
Letterlijk: Het bestaan van de pudding kun je aantonen door hem op te eten.
Betekenis: De praktijk zal uitwijzen of iets echt goed werkt.


Persoonlijk vindt ik dit een zinloze discussie, stap gewoon over op laserprinten.
Bij Redcoon koop je al een Samsung CLP 365 kleuren laserprinter voor 99 euro, incl. de verzendkosten.
Prima printertje. Koop er voor 54 euro ook nog een zwart wit laserprinter bij, voor priv? gebruik kan je dan jaren vooruit.
Nooit meer verstopte cartridges, ook als je eens een paar maanden niet print.

Ik gebruik (zakelijk) al jaren een HP laserjet 1018 als hoofdprinter, ik geloof dat ik er een paar jaar terug rond de 60 euro voor betaalde.
Een cartridge (huismerk) koop je voor rond de 35 euro, waarmee ik ruim een jaar doe (zakelijk he!)
Hier kan je met inkt nooit tegenop.

Wil je veel foto's printen, handel dan als the Matrix, mail je foto's naar de Hema of iets dergelijks, maak je voor een scheet en drie knikkers een compleet fotoalbum!






 
ow wat ik schreef lijkt heel veel op dat van Hangslot dus verwijderd
 
Zoals ik al in mijn eerste antwoord aangaf heb ik al een laserprinter. :)

the proof of the pudding is in the eating!
Dat ben ik met je eens. Daarom vind ik ook dat je niet moet af gaan op wat je leest op die forums, maar beter uit eigen ervaring kunt putten. Wat ik schreef is ook uitsluitend gebaseerd op eigen ervaringen. Net zoals een aantal van jouw ervaringen lees ik.
Ik weet niet hoe vaak je geprint hebt met die Canon, wel weet ik, zoals al aangegeven dat deze beter werkt dan de Epson. De Canon was ook gemakkelijker bij te vullen. Dat was vroeger met HP ook zo.
Maar elke fabrikant probeert dat natuurlijk tegen te gaan want dat is waar ze aan verdienen. En dat lijkt bij HP redelijk goed gelukt. Dat je het aankaart zelf geen cartridges te vullen is dan ook prima. Dat werkt inderdaad niet echt bij HP.
De huismerk cartridges werken echter prima.

De vreemde zaken met printerspooler onder XP waar jij het over hebt, heb ik zelf nooit meegemaakt met mijn HP printers.
De printer spooler services is trouwens niet afhankelijk van het merk printer maar bedient alle printers.

Tja als je wat in kleur moet printen kan een laserprinter wat duur worden maar dat hoeft niet hoor. Voor 289 euro heb je er al HP Laserjet Pro M251nw (all in one). En als je dus niet veel met kleur print kun je dus ook heeeeeel lang met zo'n toner doen.
De mijne had ik hier overigens ook voor nodig, met name voor het printen van kleurenhoesjes voor spelletjes en DVD kaften. :)

Inmiddels staat hier een HP Laserjet 1536dnf MFP, ja met netwerk en ook met fax, kan dus ook faxen. Zit zelfs zo'n ePrint toestand op dus kan evt. ook van andere plekken o.a. via m'n telefoon printen als het zou moeten.

Kleurtje printen (als het al nodig is) doen we tegenwoordig even boven bij de dochter die nu m'n HP Officejet heeft.

Ik weet niet hoeveel je print maar je hebt al een laserprinter voor 50 euro. Als je veel zwart print is het misschien toch leuk voor erbij?
 
Nadeel van die goedkope laser printers is de mager gevulde toner goed voor  ca 1print papiertjes. En zijn relatief prijzig maar voor een erbij printer prima.
 
Ikzelf heb ooit een Pixma printer van Canon gekocht waarvan de inkt cartridges (5 stuks) veel te duur zijn.
Inmiddels 3 sets van elk 5 stuks gekocht via Ebay en het kost vrijwel niets. En ze worden nog eens herkend door de printer.
Bij een nagevulde cartridges zag de printer de cartridges niet eens meer. :(

De verkoper.

 
Ach BT, ik had hier al lang een 100 ml flesje met zwarte inkt liggen en dat is nog voor driekwart vol.
Dat gooi ik niet weg omdat ik nu weet hoe het moet met die HP cartridges navullen en dat ze blijven werken.
Gewoon navullen voordat ze leeg zijn en dat werkt en heb ik geprobeerd.
Ook het resetten werkt ook omdat men weet hoe HP omzeilt moet worden.
Indien dit niet zou hebben gewerkt blijft nog altijd de optie van de huismerk cartridges.
Kijk, HP inkt kun je al krijgen voor 5 euro per kleur per 100 ml flesjes, dus dat is vrij goedkoop.
Ik kan me best voorstellen dat iemand die handig is dat voor anderen wil doen.

Nee ik heb nu dat HP spul al een tijdje en het is onzin om dat weer weg te gooien en op laser spul over te stappen.
Dus dat is echt geen optie voor mij.

De printer als fax gebruiken heb ik vroeger altijd gedaan en dat werkte prima.
Daarvoor had je een fax-modem nodig en in de pre-windows tijd het bijbehorende programma.
In een pc heb ik nog zo'n ding zitten.
Of die nog te krijgen zijn weet ik zo niet.

Grtz.


 
Nou snap ik niet waarom je dit topic gestart bent terwijl je zoals je laatste bericht doet vermoeden dat alles prima werkt en geregeld is met goedkope inkt.


Pfffffffffffff
 
Nee als je nog spul hebt om bij te vullen zou ik dat ook niet weg kiepen als dat nog te gebruiken is, logisch.
Het idee voor een laserprinter is misschien iets voor een volgende keer.

Printer als fax gebruiken vroeger??? Hoe dan? Bij mijn weten ging dat vroeger niet omdat er simpelweg geen telefoon of fax aansluiting op je printer zat. Er was wel een printerdriver "print to fax", zo kon je tekstdocumenten faxen zonder fax. Maar daar had je fysiek geen printer voor nodig.
Want ik heb vroeger ook faxmodems gebruikt, ook om te faxen en ook pagina's scannen en dan faxen, maar dat was toen nog met een scanner. De all in one apparaten kwamen pas veel later.
 
Nou BT, dat werkte echt want ik heb het allemaal echt geprobeerd!

Toen zaten printers en scanners standaard op de parallele poort en waren naar mekaar doorgelust.
Dus computer-->scanner-->printer.

In de pc zat een fax-modem met een line-in waarin het telefoonlijn kabeltje zat en de telefoon werd in de phone-out gestoken.
Werd je gebeld dan hoorde het fax-modem geen fax tonen en schakelde door naar de telefoon.
Hoorde het fax-modem wel fax tonen dan schakelde het door naar de pc en werd het via een fax programma verder verwerkt.
Wilde je een handgeschreven tekst versturen dan schreef je die op een papier, liet hem scannen en verstuurde hem dan via het programma naar het bedoelde fax nummer.
Je kon ook tekst files of tekst A4 tjes zo versturen.
Fax ontvangen ging dan weer via het opslaan op de pc of direct uitprinten via de printer.
In die tijd had natuurlijk niemand een netwerk thuis.
Dat kon allemaal omdat er geen verschil was/is tussen een gewoon telefoonnummer en een faxnummer en dat is nog zo dacht ik.
Als je dan ook naar een fax nummer belde kreeg je de bekende fax fluit tonen te horen.
In XP zit nog altijd een fax optie die je kunt installeren en hoe het in latere windows versies is weet ik niet omdat fax nog altijd gebruikt wordt.

Vroeger had ik overigens ook een elektronische schakelaar met een lijn ingang en vier telefoon uitgangen die helemaal van mekaar gescheiden waren en de belastingsfactor niet beinvloedden.
Telefoons parallel op mekaar zetten werkt wel maar beinvloedt de belastingsfactor dus is beperkt.

Grtz.
 
In dat geval klopt het precies wat ik schreef, je kon toen niet faxen met je printer.:)

Ik weet dat printers en scanners standaard op de parallele poort zaten. Maar ik weet ook dat modems daar niet zaten, die hingen op de parallele poort (intern of extern afhankelijk van welk modem je had).
In die tijd kon ik je zelfs aan de hand van de tonen van het modem vertellen welke verbinding er opgezet werd (2400, 9600, 14k4) en later ook 33,6 en 56k. De moeilijkste was soms het verschil tussen 9600 en 14k4.:)

Ik heb zelf jarenlang van een modem en later faxmodem gebruik gemaakt voor mijn BBS in die tijd. ;)
Zelfs gecombineerd met fax en bbs zoals jij omschrijft, dat het modem zelf koos of het fax of modemsignaal was.

Wat jij omschrijft is dus precies wat ik ook al zei. Je kon toen niet faxen met je printer.

Faxen met = faxen verzenden en ontvangen.
Een fax uitprinten die binnen kwam, ja dat is logisch dat dit kon met je printer via software.
Maar een fax versturen niet. Daar had je inderdaad een scanner voor nodig, of je moest zoals ik al schreef een document al hebben, wat je dan via een print to fax driver kon versturen (apart stukje software net als bij ontvangen) of via een gewoon fax programma, dat kon ook.

Dus faxen met je printer was niet mogelijk, wel faxen ontvangen met behulp van software.

De fluit tonen voor fax worden overigens nog steeds gebruikt op fax machines, alleen worden die standaard onderdrukt tegenwoordig. Ik heb de mijne zo ingesteld dat hij pas onderdrukt als er verbinding is. Wil namelijk graag horen of er aan de andere kant inderdaad wel een fax hangt.
 
Ja ik bedoelde natuurlijk niet de printer als stand-alone apparaat.
Maar in combinatie met een pc want zonder pc werkt een printer ook niet en heeft nooit gekund.
En dan natuurlijk alleen met een fax-modem in de pc.
Of dat nu nog met dat USB printer en scanner spul ook nog zo werkt weet ik niet.

Tot voor pakweg 10 jaar terug werkte nog iedereen met zo'n inbelmodem wat gelijk fax-modem was om op internet te komen, althans voor diegenen die geen kabel internet hadden.
Pas met ADSL breedband internet modems vervielen die inbel modems (die ook weer hun problemen gaven).

Echte fax apparaten waren voor huis gebruik gewoon te duur.
Maar bedrijven niet en worden nog steeds gebruikt wat je op visite kaartjes ziet als er altijd een fax nummer bijstaat.

Grtz.


 
Of dat nu nog met dat USB printer en scanner spul ook nog zo werkt weet ik niet.
Ja in principe wel, als je nog gebruik zou maken van een faxmodem. Alleen is het even opletten geblazen omdat tegenwoordig veel telefoonlijnen geen echte telefoonlijnen meer zijn maar VOIP verbindingen. En lang niet alle VOIP providers ondersteunen fax transmissies. Bij sommigen werkt het dan nog als je de snelheid op zijn langzaamst zet.
Geldt trouwens ook voor zo'n printer met fax aansluiting zoals ik heb.

Fax is nog altijd een handig middel, zeker voor bedrijven. Het voordeel van fax is dat een OK melding met een deelcopie van hetgeen verzonden is een rechtsgeldig bewijsstuk is wat vergelijkbaar is met een aangetekend stuk.
Die reden en het feit dat veel bedrijven al een fax hadden, zorgt er voor dat er nog veel gebruik van wordt gemaakt.

Inmiddels worden er ook fax2email diensten aangeboden waar ook al de nodige ondernemingen gebruik van beginnen te maken.
 
Er zijn inderdaad nog wel wat programma's te vinden voor fax.
Ook voor die fax2email die je noemt.
Dus wie behoefte voelt kan eens kijken.

http://sourceforge.net/directory/communications/fax/os:windows/freshness:recently-updated/

Grtz.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan