Problemen met USB stick in de Dreambox i.c.m. Gemini

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.454
Punten
113
Leeftijd
61
Zijn eigenlijk twee problemen.

Probleem 1:
Allereerst een van m'n beste vrienden, heeft een DM7000. Downloaden ging altijd goed.
Gewoon omdat hij dacht dat dit moest, heeft hij de /var folder naar de USB stick verplaatst.
Hij heeft nog 1x een addon kunnen downloaden (cccamd 1.71) en de config daarvan en daarna niets meer.
Elke keer als hij nu iets probeert te installeren vanaf internet, of het nu een addon is of een settingslijst, maakt niet uit wat je kiest onder die blauwe knop, hij krijgt wel de lijst maar bij het installeren komt steevast vrijwel meteen de foutmelding "error during install" of iets in die geest, in elk geval dat het installeren niet lukt.
De /var weer terug in de flash plaatsen gaat niet met Gemini. Als je kijkt hoeveel ruimte er in gebruik is in de /var dan is dat 4% dus meer dan genoeg plaats over. Wat kan dit zijn?

Probleem 2:
Soortgelijk probleem maar toch anders. Iemand neemt op met zijn Dream waarbij hij zijn pc hd mount op de dreambox. Ging goed. Wegens te weinig ruimte ook een USB stick in het gebruik genomen en /var gemoved. Nu lukt het opnemen ook niet meer. Dream wordt wel goed gemount, reeds opgenomen films kunnen ook afgespeeld worden, maar opnemen lukt niet meer.

Hebben er meer mensen problemen met de combinatie USB stick en DM7000 met Gemini?
Of gaat er wellicht bij iemand een belletje rinkelen als hij deze problemen leest en misschien een oplossing weet?

We hebben het ook wel eens gehad, zowel USB als op een ander moment het niet kunnen gebruiken van de HD. In het laatste geval betrof het niet alleen het niet kunnen opnemen maar ook kopieren naar HD lukte niet. Na de dreambox compleet te hebben uitgeschakeld (dus via het menu kiezen voor uitschakelen en niet herstart of zo) even 10 seconden wachten nadat de dreambox was utigeschakeld en dan weer opstarten, werkte het weer.

Wat het ook kan zijn, is dat er een nieuwe image is opgezet en dat de oude image niet of niet goed is verwijderd (incl leegmaken flash). Een hoop mensen denken dat ze de flash leeggemaakt (reset) hebben, maar dat blijkt dan later niet zo te zijn waardoor de dreambox later vreemd 'gedrag' vertoonde.

Daarom onderstaand een goede methode om je drembox van een nieuwe/andere image te voorzien dus inclusief het goed leegmaken van de flash:

1. afhankelijk van de image: backup settings (via menu/blauwe knop)
2. Doe een factory reset via de expert setup van het menu
3. reboot de dreambox
4. Doe een eenvoudige setup tot de diseqc settings (je ziet dan drie icoontjes op je scherm)
5. Als je die 3 icoontjes ziet druk dan op: exit/lame
6. ftp de nieuwe image naar /tmp directory op de dreambox
7. Hernoem de image naar: root.cramfs
8. Laadt de image op je dreambox via manual update (expert setup van het menu)
9. Na de herstart doe wederom een factory reset via de expert setup van het menu
10. Doe nu de complete setup (configuratie)

Dan weet je zeker dat je flash echt leeg is en je dreambox helemaal schoon.

Mocht dat nog niet het gewenste resultaat opleveren dan rest 'slechts' een rigoreuze format van je HD en/of USB stick. Dit laatste is natuurlijk het allerlaatste wat je doet. Overigens, is er niet een andere USB beschikbaar, zodat je die eens kunt proberen...

@Eendenteam: Alvast bedankt voor de tips.

Dat met dat uitschakelen en wachten en weer starten heb ik al geprobeerd.
Het is inderdaad zo dat je ook geen bestanden meer kunt kopiëren zoals jullie aangeven. Ik zal de tip verder geven.

Dan die van mijn vriend:
Een andere USB is volgens mij niet aanwezig en in dat geval zouden we ook een nieuwe /var moeten aanmaken.
De nieuwe firmware is er op gezet middels de root.cramfs methode, maar aparte erases zijn er toen niet gedaan. Er stond al een Gemini op dus veel is er niet gewijzigd eigenlijk.
Doch het kan wel goed zijn dat er ergens iets is blijven hangen, ik ga hem adviseren de methode zoals door jullie beschreven op te volgen, dan kunnen we tenminste uitsluiten dat het daar niet aan ligt als het probleem zich dan weer voordoet.
Thanks!

Hier heb ik ook gemini op de dream staan en de rest staat op de usb-stick.

Tot nu toe nooit problemen mee gehad, de var staat hier op een 8%.

Er schiet mij maar 1 vraag te binnen, maar lijkt mij stug dat dit niet gedaan is: De usb formateren "as disk" ...

Hier ook met bovenstaande combinatie alles oke, is inmiddels mijn vierde Gemini imagine, heb hier nog nooit met gemimi bovenstaande problemen gehad.

Boets.

Oke, bedankt voor jullie meldingen, dan weet ik tenminste dat het niet aan Gemini ligt.

Er schiet mij maar 1 vraag te binnen, maar lijkt mij stug dat dit niet gedaan is: De usb formateren "as disk" ...
Nou, dat weet ik niet eerlijk gezegd, het is wel een van m'n beste vrienden maar op Dreambox gebied is ie niet zo thuis. Zijn er dan nog meer formateer mogelijkheden behalve de "as disk"?

Volgens mij wel @Black Tiger, ik weet even niet meer welke maar zo is het mij uitgelegd.

Oke bedankt, ik heb je tip doorgegeven.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan