Puls zoals bij scart op HDMI, kan zoiets?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.861
Waarderingsscore
1.033
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Men kent het fenomeen wel. Je zet je videorecorder of je dvdspeler aan en hups, je TV springt automatisch naar het juiste AV kanaal.

Maar nu vraag ik me af of zoiets met HDMI ook mogelijk is. Mijn DM800 bijv. kan ik mooi aanzetten maar de TV blijft fijn op de gewone analoge TV zender staan die op staat. Idem met de Xbox360 die ook op een HDMI aansluiting zit, als die aangezet wordt springt de TV niet over.

Dus eigenlijk ga ik er al van uit dat het niet kan. Als ik het me goed herinner zorgt een spanningspuls of zoiets in de scart voor deze schakeling en die zal vermoedelijk niet in HDMI aanwezig zijn. Hetgeen echter wel jammer en onhandig is.

Is er iemand (vast wel) die hier meer duidelijkheid over kan geven en misschien ook weet waarom dat niet gemaakt is of gemaakt kan worden door fabrikanten?

 
Scart pen 8 krijgt 5 volt waarmee de tv omschakelt

HDMI kan dit ook mits de tv CEC ondersteund

Groetjes,

sat-ed

 
Klopt.

Alleen heb je dan het probleem dat je dan bij Panasonic de Viera link hebt, bij Philips Easy link, bij LG SimpLink, bij Sony de Bravia Sync, Sharp's Aquos link, enzovoorts enzovoorts.

Die zijn allemaal CEC met een toevoeging, maar daarom dus ook allemaal niet compatibel met elkaar.

Alleen een paar simpele basis commando's zijn CEC, en daarmee wel compatibel.

Het commando "Nu ik" dat op SCART via pen 8 komt, zit er dus niet bij.

Overigens zorgt de 5 volt waar sat-ed het over heeft, er voor dat het beeld niet alleen omschakelt naar de SCART bron, maar ook dat de TV naar breedbeeld schakelt.

Bij 12 volt op pen 8 (het originele signaal) word er omgeschakeld naar SCART, en 6 volt (5 doet het ook) dus inclusief breedbeeld, niet te verwarren met HD.

 
Het commando "Nu ik" dat op SCART via pen 8 komt, zit er dus niet bij.
Snif... daar was ik al bang voor.:sad:

Ik meende me ook iets te herinneren van pen 8, maar wist niet dat er op pen 5 ook iets gebeurde en dan ook automatisch naar breedbeeld wordt omgeschakeld.

Toch weer iets bijgeleerd.

Wel jammer dat die fabrikanten niet gewoon een standaard met elkaar kunnen afspreken, dan kon er tenminste ook automatisch op HDMI geschakeld worden.

Temeer daar er toch steeds meer randapparatuur via HDMI werkt.

Beiden bedankt voor de informatie!(Y)

 
Eh.

Wel goed lezen he.

Pin 5 (de min van het blauwe signaal) is helemaal niet ter sprake geweest.

We hadden het over 5 volt op pin 8.

Overigens zijn de heren fabrikanten zich er wel van bewust dat de eigen glazen aan het ingooien waren, en zou er overleg gepleegd worden (2008) om meer in 1 lijn te komen.

Nooit meer iets van gehoord.

Er zijn wel AV versterkers die meerdere varianten "verstaan", maar dat gaat verder dan wat je vroeg.

 
Oeps, ik ben de pennen met de voltages aan het verwisselen zie ik. Het is ook te warm hier.:biggrin:

Bedankt voor de correctie.

Dus zo'n AV versterker zou mogelijkheden bieden? Kunnen die dingen tegenwoordig dan ook al HDMI aan? Ik kom te weinig in RTV zaken merk ik alweer.

Vroeger wilde ik graag zo eentje met Dolby Digital, 5.1 audio en DTS erop. Is er niet van gekomen. Maar ik ben bang dat ik het beter zo kan laten dan.

Ik heb de vrouw en kids hier sneller geleerd hoe ze de AV knop op de AB moeten bedienen dat dat ik ze geleerd heb zo'n versterker te bedienen. Toch bedankt voor de verwijzing, misschien ooit eens zo'n ding tweedehands kopen ofzo.;)

 
Er zijn wel AV versterkers die meerdere varianten "verstaan", maar dat gaat verder dan wat je vroeg.
Weet je misschien welke of hoe dat heet bij de versterkers?

Alvast bedankt.

;)

Nr.10

 
Hoi.

Ik heb wat op het internet rondgesnuffeld hiervoor, en kwam daarbij meer dan eens de naam Onkyo tegen.

Die worden ook geleverd door de satshop die je ook goed kent vanwege de sponsoring van (een van) onze collega boards.

Voor mij kwam dit merk destijds ook in aanmerking, maar ik knapte helemaal af op het oerlelijke front van die dingen (smaken verschillen), zeker als je 'm vergelijkt met wat ik nu heb.

Maar deze dingen bieden veel mogelijkheden, en zijn qua techniek helemaal niet slecht en bovendien ook nog schappelijk geprijsd voor wat ze allemaal bieden.

 
Bedankt.

;)

Nr.10

 
Kijk anders eens naar de Marantz SR6004, die heeft 4 HDMI ingangen en een paar uitgangen ;)

Ik heb dat ding ook in de huiskamer staan en laat dat apparaat eigenlijk alles regelen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan