Putty en commando's voor de dreambox

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Wie legt mij even de diverse commando's uit in een overzichtelijk lijstje voor Putty?

Want ik krijg zo vaak bepaalde commando's te horen dat ik vaak weer vergeet welke het weer waren...

Zo ook nu bijvoorbeeld het killen van een emu bij de dreambox en dergelijke, terwijl daar ook scripts voor zijn, maar hoe schrijf ik die?

Of is er ergens een leuk overzicht van diverse en vaak gebruikte commando's te vinden?

Misschien kan dit trouwens ook on topic?

Ik zou helemaal niet weten waarom dit niet in een algemeen linux, dreambox of whatever forumdeel dan ook zou kunnen hoor.
Is alleen maar leerzaam voor de andere gebruikers.

freggel1;173174 zei:
Wie legt mij even de diverse commando's uit in een overzichtelijk lijstje voor Putty?

Je kan onder Putty toch gewoon Help doen, krijg je alle kommando's.

Freggel Freggel toch.

Bert

Tja weet ik veel... :biggrin:

Heel goed MAS3, voorlopig hebben we dit draadje naar het dreambox forum verplaatst omdat we denken dat het freggel vnl om de dreambox is te doen. Mocht dit later anders blijken te zijn, dan verplaatsen we het alsnog. Zo valt het tenminste meer op voor andere dreambox gebruikers. Ook zullen we het door ons aangebrachte onderwerp veranderen indien nodig

@Freggel: je bedoelt toch de commando's op de dreambox. Putty is alleen programma waarme je kunt inloggen (telnet, ssh e.d.) op een linux machine, b.v. de dreambox.

Als je dus vraagt om commando's en wij hebben met bovenstaande gelijk dan vraag je dus om linux commando's.

Alvorens verder te gaan dus de vraag: bedoel je de linux commando's op b.v. een dreambox. Zoals "ps -aux" of kill c.q. killall e.d.?

eendenteam;173203 zei:
Alvorens verder te gaan dus de vraag: bedoel je de linux commando's op b.v. een dreambox. Zoals "ps -aux" of kill c.q. killall e.d.?

Ik bedoel inderdaad de veel gebruikte commando's die je vooral kunt gebruiken met de Dreambox...

Ik krijg soms zoveel van die commando's te horen en te zien, dat het mij handig leek dat er welicht hier een lijstje kwam te staan wat waar allemaal voor kan dienen.

En net zoals @Mas3 al aangaf, is het wellicht ook leuk voor anderen.

er is een draadje met allerlei linux commando's. Doordat niet alle op de dreambox werken denken we dat het beste hier de meest belangrijkste die wel op de dream werken vermeld kunnen worden.

ls = inhoud van een dir bekijken

ls -l = idem maar dan lange listing

ps -aux = draaiende processen bekijken

kill <procesnummer> = een lopend proces beeindigen. je doet eerst ps -aux en kijkt naar het getal in de eerste kolom. dan geef je dus in: kill 1234 en het procesnr 1234 wordt gekilled.

df = laat hoeveelheid vrije diskruimte zien en geeft ook aan hoeveel % de var wordt benut

free = overzicht van geheugen (incl. swap)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan