Radiografische helicopters, hobby?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.455
Punten
113
Leeftijd
61
Zijn er hier meer fanaten van de radiografische helicopterhobby?

Ik ben zelf net als amateur begonnen, vliegen is veeeeel leuker dan zo'n auto. Maarja als je zoals ik begint met zo'n Infrarood modelletje van de braderie, dan kom je niet ver.

Maar het werkt vreselijk verslaven dus nu ben ik al aan het kijken en sparen voor een iets grotere. Wel nog een electro model, coaxiaal op 35mhz of 2.4 ghz.
Die zijn leuk en kosten nog net geen 100 euro.

Of het moet zijn dat iemand nog een tweedehandsje verkoopt van zo'n ding voor een leuk prijsje maar ik ben er geen tegen gekomen.

Dus nu ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze hobby.:)

Waarom ga je niet zelf eens naar boven, dat is ook erg leuk!
Je kunt met een tweezits zweefvliegtuig mee en dat is niet zo duur.
Met een motortoestel gaat ook maar dan moet je in Belgie zijn.
Dat is daar veel goedkoper.
Je kunt daar ook parachute springen als je goesting hebt.

Maar voor radiografisch bestuurde dingen moet je bij een plaatselijke club eens kijken.
Die gasten weten waarschijnlijk veel meer.

Grtz.

bij samenkopen.net worden nu ook 2 typen aangeboden. misschien is dat iets voor je.
gr blokker

@Kilroy: Een plaatselijke club hebben we hier geloof ik niet, weet ik niet zeker, maar zelf vliegen ga ik echt niet doen.
Je bent je geld kwijt voor 1x plezier, terwijl je aan zo'n heli toch vaker plezier kunt beleven. Daarnaast heb ik hoogtevrees. Tijgers horen op de grond.;)

@Blokker1: Thanks die site kende ik nog niet, maar als ik het goed zie is dat dan iets wat pas eind september geleverd gaat worden.
Inmiddels ben ik via een boel informatie tot de conclusie gekomen dat een zogenaamde "Fixed Pitch" heli het verstandigst zou zijn.

Er zijn er een paar te koop, maarja voor pak hem beet 99 euro heb je zo'n ding nieuw.

Voorlopig nog maar even met die coaxiale heli's een beetje binnen oefenen en de hond en de vrouw er mee gek maken.:biggrin:

Lijkt me wel slim als je het inderdaad stapje voor stapje gaat doen.
De heli is gelijk het lastigst te bedienen, omdat je zoveel controle elementen tegelijk moet doen.
Zo'n coax ding is vermoedelijk twee tegendraaiende rotorbladen boven elkaar (en heeft dus niks met een kabel te maken).
Hierdoor hoef je het moment van die bladen niet meer op te heffen want dan doen die twee onderling.
Scheelt je dus een hele hoop gestuur.

Bij fixed pitch denk ik aan vaste instellingen voor de rotorbladen.
Hierdoor heb je minder controle over hoe die heli aan de bladen hangt, en is het stuntwerk wat lastig.
Maar ook dat neemt je een hoop werk uit handen.

Ik heb nooit gevlogen met dit soort speeltjes hoor.
Maar het is wel interessant en dus leuk om te bekijken hoe het werkt.
Dus houd ons op de hoogte !

En kilroy, wil jij BT nooit meer voorstellen uit een vliegtuig te springen ?

Haha, ja vliegen is echt leuk, dat heb ik natuurlijk geprobeerd.
Maar dan in het kleiner spul zodat je de referentie met de grond blijft zien.
Dan zie je gelijk hoe betekenisloos het "gemier" op de grond is!
Ik kan het iedereen aanbevelen.
Piloten die voor het eerst solo gaan zeggen, "second best to my girlfriend".

Wat de heli betreft dat is simpel.
Die dingen (en de echte) zijn inherent instabiel.
Want de hele lift (besturing) zit in de stand van de rotorbladen en nog meer.
De staartrotor zorgt ervoor dat hij niet om zijn as gaat draaien en is ook variabel.
Die vervalt inderdaad als je twee contra-rotating rotors hebt (op ??n as).
Of je hebt als de militaire chinook een rotor voor en eentje achter die contra-rotaten.
Maar het blijft een instabiele machine.

Daarentegen is een gewoon vliegtuig een stabiel ding.
Het wordt namelijk door de vleugel gedragen als het genoeg snelheid heeft.
Als het daarna goed is afgetrimd blijft het zelfs gewoon rechtuit vliegen.
Zonder dat de piloot iets aan de control stick hoeft te doen.
Maar voor te sturen heb je natuurlijk de drie assen van besturing nodig.
Je wordt echter nog steeds door de vleugel gedragen.
Er zijn zelfs ontwerpen met vleugels met een erg hoge lift coefficient.
Met een beetje tegenwind zijn die spontaan "airborne".

Grtz.

Mas3 je had inderdaad de werking van de heli betreffende coaxiale en fixed pitch besturing goed door.

Wat Kilroy zegt klopt ook helemaal met voor een klein deel een uitzondering op het instabiliteitsverhaal. Er zijn inmiddels coax heli's die uiterst stabiel vliegen. Even een beetje instellen, dan laat je hem omhoog gaan en blijft hij heel stabiel hangen en kun je ondertussen even koffie gaan zetten en als je terug komt verder spelen. Er zijn echt heli's die je binnen 5 minuten onder de knie hebt en waar echt iedereen eenvoudig mee kan vliegen.

Wat ook erg leuk is aan die apparaatjes is dat de prijzen ook steeds interessanter worden om het eens te gaan proberen.

Voor een beginner is, vanwege reeds genoemde redenen, een coaxiale heli wel het makkelijkst aangezien deze door zijn 2 stuks tegendraads draaiende bladen al voor de nodige stabiliteit zorgt. De staartrotor is daarbij niet nodig en word bij dit soort modellen hoofdzakelijk gebruikt voor besturing.
In elk geval bij de infrarood modelletjes zorgt deze alleen voor voor- en acheruit vliegen. Hij staat dan ook horizontaal op de staart in plaats van het gebruikelijk verticaal.
De coaxiaal zijn niet bedoeld voor buiten te vliegen. Ook niet de Big Lama Outdoor die dat wel aangeeft en je kunt er ook wel mee buiten, maar zo gauw je wat windvlagen krijgt kun je het ook met dat machientje vergeten. Dan heb je al een wat zwaardere FP of CP nodig.

Verder heb ik mogen leren dat er 3 soorten zijn. Coaxiaal, Fixed Pitch en Collective Pitch.
En dan heb je ze gelijk ook in volgorde van moeilijkheidsgraad.

De CP's zijn veelal 6 kanaals en er is veel te besturen, dat is dan ook de echte hobby en word geadviseerd voor de wat meer ervaren piloten.
Aangezien ik zelf graag buiten ook wil vliegen zal ik een FP moeten nemen, maar dan toch iets zwaarder, alleen jammer dat ht in mijn prijsklasse bij zo'n 388 a 400 gram echt op is en je dus toch bij niet te veel wind moet vliegen. Als je de ervaringen leest van "de mannen" op dat gebied, dan zijn die coax dus toch echt wel voor binnen.

Aangezien de FP wel gebruik maakt van zijn staartrotor maakt dat het vliegen wat moeilijker maar ook wel weer een heel stuk leuker.

Dan heb je nog de zenders met 35 mhz en 2,4 ghz en de laatste zijn toch wat zuiniger in stroomverbruik (dus je doet langer met je batterijen/accu's) en schijnt minder of geen last te hebben van storingen.
Vreemd genoeg want er zit zat apparatuur in de 2.4 ghz band, denk maar aan Wifi, DECT en satelliet apparatuur.

Dus wat gaat het nu worden? Ik ben er nog niet over uit, wel een 2de handsje gezien maar achteraf is deze toch wel wat duur.
Op dit moment ben ik echt hard aan het denken over de Esky Honey Bee King 2 2,4ghz of anders de Walkera HM4 2,4ghz. Je moet bij beide heli's dan toch denken aan een apparaatje van om en nabij de 48 a 50 cm lengte dus toch nog best grappig.

Ook hier zijn weer diverse uitbreidings- en verbetersets voor te krijgen dus we kunnen t.z.t. vooruit maar ik ben al blij dat ik mijn eigen infrarood koptertje momenteel redelijk stabiel kan laten hoveren en een beetje vooruit achteruit sturen.
Want links en rechts zijn ze uiterst gevoelig maar naar voor en achteren wil ie niet echt. En ondanks dat het een coax is wil ie toch ook nogal eens graag om zijn as spinnen.

Niet adviseerbaar om te gebruiken in de buurt van porseleinkasten. Wel in bepaalde gevallen leuk voor honden en katten.:biggrin:

Deze is mooi, maar zal ook wel een aardig duitje kosten.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=z4HX8-du2nQ]YouTube - Turbine Vario Bell 230 RC Helicopter Vid[/ame]

Daar vlieg je ook niet zo heel snel binnen mee, of je moet toch al een beetje een huis hebben van enig formaat.:biggrin:
Maar het is wel een heel mooie machine met turbine ingebouwd, die zal zeer zeker niet goedkoop zijn.

Ik doelde meer op onderstaand soort, zal er gelijk even de crashversie van geven, daarin zie je hem eerst vliegen (met bijzonder leuk aandachtspunt dat ie een flycam heeft) en daarna helaas crashen:
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=rQGfyAvpWbI]YouTube - Big Lama crash[/ame]

Nu lijkt me zo eentje al erg leuk, wel moeilijker te vliegen.
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=U1AyZ7AmpUI]YouTube - RCHelicopterShop.com - ESky Honey Bee King 2 Beginners[/ame]

Black Tiger;203705 zei:
Dan heb je nog de zenders met 35 mhz en 2,4 ghz en de laatste zijn toch wat zuiniger in stroomverbruik (dus je doet langer met je batterijen/accu's) en schijnt minder of geen last te hebben van storingen.
Vreemd genoeg want er zit zat apparatuur in de 2.4 ghz band, denk maar aan Wifi, DECT en satelliet apparatuur.

maa hoe zit het eigelijk met het bereik van die zendertjes in de 2,4 GHZ dat lijkt mij weer lastiger als ik zie met wiffi en wat je dan al niet moet doen om een beetje bereik tekrijgen
lijkt mij die 35 mhz weer handiger ??
of zie ik dit verkeerd

Nog een paar filmpjes.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=W_iHIQLQnmw]YouTube - Micro IR - RC Indoor Helicopter[/ame]

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=62GgFRBmfr0]YouTube - Mini RC Helicopter Demo[/ame]

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=94w5BMnnNLk]YouTube - Learn to fly a 4-CH Co-Axial RC Helicopter from the real expert![/ame]

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=0PaRuL-K0oU]YouTube - Exceed RC Eagle 50 6-Channel RC Helicopter Beginners Guide[/ame]

@Humana: Thanks die had ik al, en nog veel meer zoals rc4me, heli4u, rcvliegshop, shopzinnig en nog wel een tiental anderen.:)
Uiteindelijk zie je zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

@Rienk: Het voordeel van 2,4ghz is ook nog eens dat een veel kortere antenne gebruikt kan worden. Waar het bereik precies van af hangt weet ik niet, volgens mij van sterkte van zender en ontvanger en daarmee dus ook accu's/batterijen, veel van die dingen zitten rond de 200 a 300 meter bereik.
Voor zover ik kan zien maakt de gebruikte frequentie daarbij geen verschil. Althans als ik het allemaal nog een beetje goed onthouden heb.

Ik denk dat het berijk via 27/33 mc frequenties groter zijn dan via 2.4 . uiteraard zijn antennes langer in de mc banden.

Maar dat ze daar nog op werken. voor 35 jaar terug had ik de hobby van modelboten en later wel eens een zelfbouw pipercup vliegtuigje gebastelt. maar ben er nooit echt verzot aangeraakt.

Een schoolvriend had zijn hobby er van gemaakt en hebben toen een club opgericht (Veendam) En deed veel in heli,s hij had er eentje waar je een kind van twee jaar zo in kon zetten(even de grote er mee aangeven) maar was een onding om mee te vliegen. en tevens levensgevaarlijk. met die enorme rotor bladen.

Ook had je van die gasten als er een hobby dag was en vooral met boten die toen allemaal zo,n beetje in de 27< mc werkten. gingen dan met 27mc AM baken in de buurt staan om het signaal te verstoren. meenstal bij boten. en werden stuurloos.met alle gevolgen.

Helaas is mijn schoolvriend er niet meer. maar ik kom nog enkel een keer op de club maar doen alleen maar in model vliegtuigen van 1 tot 4 motorig en de meensten hebben grote gevulde beurzen. want wat ze er voor uitgeven is niet normaal.

Maar goed een hobby kan je net zo duur maken als je zelf wilt en kan.maar bij sommige schuilt er een soort van verslaving en macht vertoon.

Toch blijf ik het het een leuke hobby vinden als toeschouwer. maar doe er zelf niets mee.

Grtz/Sth.

Je komt eigenlijk bijna niets meer tegen op de 27mc. Vroeger werd dat inderdaad veelvuldig gestoord door de mannen met de 27 mc bakkies.
Jammer eigenlijk dat men zo elkaars hobby niet gunt. Daarom is het ook goed dat er een verschuiving is gemaakt naar de 35 mhz en 40 mhz.

Van rond die tijd dat de 27mc op kwam, dus pak hem beet 30 jaar geleden, stamt ook mijn interesse voor het radiografische speelgoed. Maar toen was het alleen nog op benzine en petrol etc. en het spul was allemaal peperduur, je was heel gemakkelijk 1000 gulden en meer kwijt.
Dingen op accu waren er toen nog niet of het was prulmateriaal.

Voor mij hoeft het allemaal niet het grootste en beste, daar is mijn beurs ook totaal niet naar. Ben al blij als ik me 1 kleintje voor binnen en een iets grotere voor buiten voor de deur kan permitteren.
Welnu... ik heb er eentje 2de hands kunnen vinden. Wel 35 mhz met NimH accu's voor niet eens zo gek duur.
Deze is het geworden:
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=N3bSe5b4pUw]YouTube - My Honey bee fp, second chance to flying! ENJOY! ;-)[/ame]

Alhoewel ik het idee heb dat er nog wel eentje bij gaat komen.:)

Leuk ding wel, bestel er maar vast een paar extra rotorbladen en gyroscopen bij.
Mijn zoon heeft ook zo'n ding gehad, gemiddeld een 1/2 uur vloog hij ermee zonder schade....:stupid:
En papa maar repareren!

Haha, ja rotorbladen wil ik er wel bij halen. Wat zijn gyroscopen?

Ik ben overigens van plan om gemiddeld wat langer te vliegen en hem liefst zonder schade te vliegen. Zal me vermoedelijk niet lukken, maar zal zeker mijn best doen.:biggrin:

Een gyroscoop is een meetinstrument die verdraaiing meet.
Je gebruikt 'm om te zien of je heli stabiel hangt of niet.
Het is het ding dat besturing via een autopiloot mogelijk maakt.
Voor 3d navigatie zoals met vliegende objecten, heb je gyroscopen op 3 assen nodig (roll, pitch, turn).

Eh, in dit geval is het geen meetinstrument.
Maar die dingen die haaks boven de rotorbladen draaien.
Die hebben ook massa en geven daardoor een stabiliserende werking wat een gyroscoop ook doet.

De drie assen die je noemt zijn roll, pitch en yaw.
In goed Nederlands rollen, stampen en gieren, hahaha!
Rollen in de longitudinale as (langsas) vleugel omhoog/omlaag.
Pitch in de laterale as (dwarsas) of de neus omhoog/omlaag.
Yaw in de topas of met staartroer links/rechts.

Maar dit zijn inderdaad de drie assen waarmee elk vliegend voorwerp bestuurd moet worden.

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan