Mas3 je had inderdaad de werking van de heli betreffende coaxiale en fixed pitch besturing goed door.
Wat Kilroy zegt klopt ook helemaal met voor een klein deel een uitzondering op het instabiliteitsverhaal. Er zijn inmiddels coax heli's die uiterst stabiel vliegen. Even een beetje instellen, dan laat je hem omhoog gaan en blijft hij heel stabiel hangen en kun je ondertussen even koffie gaan zetten en als je terug komt verder spelen. Er zijn echt heli's die je binnen 5 minuten onder de knie hebt en waar echt iedereen eenvoudig mee kan vliegen.
Wat ook erg leuk is aan die apparaatjes is dat de prijzen ook steeds interessanter worden om het eens te gaan proberen.
Voor een beginner is, vanwege reeds genoemde redenen, een coaxiale heli wel het makkelijkst aangezien deze door zijn 2 stuks tegendraads draaiende bladen al voor de nodige stabiliteit zorgt. De staartrotor is daarbij niet nodig en word bij dit soort modellen hoofdzakelijk gebruikt voor besturing.
In elk geval bij de infrarood modelletjes zorgt deze alleen voor voor- en acheruit vliegen. Hij staat dan ook horizontaal op de staart in plaats van het gebruikelijk verticaal.
De coaxiaal zijn niet bedoeld voor buiten te vliegen. Ook niet de Big Lama Outdoor die dat wel aangeeft en je kunt er ook wel mee buiten, maar zo gauw je wat windvlagen krijgt kun je het ook met dat machientje vergeten. Dan heb je al een wat zwaardere FP of CP nodig.
Verder heb ik mogen leren dat er 3 soorten zijn. Coaxiaal, Fixed Pitch en Collective Pitch.
En dan heb je ze gelijk ook in volgorde van moeilijkheidsgraad.
De CP's zijn veelal 6 kanaals en er is veel te besturen, dat is dan ook de echte hobby en word geadviseerd voor de wat meer ervaren piloten.
Aangezien ik zelf graag buiten ook wil vliegen zal ik een FP moeten nemen, maar dan toch iets zwaarder, alleen jammer dat ht in mijn prijsklasse bij zo'n 388 a 400 gram echt op is en je dus toch bij niet te veel wind moet vliegen. Als je de ervaringen leest van "de mannen" op dat gebied, dan zijn die coax dus toch echt wel voor binnen.
Aangezien de FP wel gebruik maakt van zijn staartrotor maakt dat het vliegen wat moeilijker maar ook wel weer een heel stuk leuker.
Dan heb je nog de zenders met 35 mhz en 2,4 ghz en de laatste zijn toch wat zuiniger in stroomverbruik (dus je doet langer met je batterijen/accu's) en schijnt minder of geen last te hebben van storingen.
Vreemd genoeg want er zit zat apparatuur in de 2.4 ghz band, denk maar aan Wifi, DECT en satelliet apparatuur.
Dus wat gaat het nu worden? Ik ben er nog niet over uit, wel een 2de handsje gezien maar achteraf is deze toch wel wat duur.
Op dit moment ben ik echt hard aan het denken over de Esky Honey Bee King 2 2,4ghz of anders de Walkera HM4 2,4ghz. Je moet bij beide heli's dan toch denken aan een apparaatje van om en nabij de 48 a 50 cm lengte dus toch nog best grappig.
Ook hier zijn weer diverse uitbreidings- en verbetersets voor te krijgen dus we kunnen t.z.t. vooruit maar ik ben al blij dat ik mijn eigen infrarood koptertje momenteel redelijk stabiel kan laten hoveren en een beetje vooruit achteruit sturen.
Want links en rechts zijn ze uiterst gevoelig maar naar voor en achteren wil ie niet echt. En ondanks dat het een coax is wil ie toch ook nogal eens graag om zijn as spinnen.
Niet adviseerbaar om te gebruiken in de buurt van porseleinkasten. Wel in bepaalde gevallen leuk voor honden en katten.