Rara politie pet

P

Ptje

Ik zal vast iets missen, maar ik heb het volgende probleem. Ik heb een echostar 1,2 meter schotel. Nu heb ik mijn dreambox erop aangesloten, dus een Vbox is nodig om hem te laten draaien. Ding gekocht, ertussen en geen beeld meer op de transponder van canal+ Ik dacht zeker, ding niet goed. Andere gehaalt, ander merk zelfs, geen beeld. Ook de multyvisions geven problemen, deze blokken en zo zullen er nog best nog wel wat meer. Ik heb mijn lnb al vervangen voor een 0,3 db type. Helaas zonder resultaat. Schotel staat goed uitgericht. Wat mij al eerder opgevallen was, dat op de uitgang van de dreambox hetzelfde probleem zich voordoet, als je daar een tuner achter hangt. Iemand sugesties ?

 
Heb je al geprobeerd of het beter is als je je dream rechtstreeks aan de LNB hangt, nadat ie op de betreffende satelliet gedraaid is?

Dus eerst laten draaien, dan kabel uit je vbox, en aan je dream.

Als dan je probleem opgelost is, dan is inderdaad de vbox de oorzaak van je probleem.

Offff.

De tuner in je dream is van inferieure kwaliteit, waardoor ie bij het minste of geringste er al de brui aan geeft.

Transponder 105 (12515) is so wie so al een van de slechtste op de astra, dus die valt het eerst uit wanneer er iets aan de hand mocht zijn.

 
Als de dream rechtstreeks aan de lnb hangt, is er geen probleem. Alleen hang ik dan een tuner achter de dream, heeft die het zelfde probleem als ik nu met de dream en de Vbox samen heb. Geen beeld op 12515 met een andere ontvanger. Dus het lijkt me vreemd, dat het in de tuner van de dream zit. Dit is de 2e Vbox, lijkt me ook vreemd.

 
Is een bekend probleem bij de dreambox. Als het goed is zie je ook in het signaalscherm het signaal alle kanten op gaan. Soms gelockt dan weer geunlockt. De tuner van de dreambox kan niet tegen een onderbroken signaal.

Je onderbreekt dus het signaal van je schotel eigenlijk door die vbox. Wat je zeker moet doen is je dezelfde soort kabel gebruikt achter de vbox die je voor de vbox gebruikt. Als dit nog niet helpt moet je eens proberen of je wel een goed signaal krijgt uit de tuner als je niets aan de tuner gekoppeld hebt wat naar een pc gaat. Dus geen null modemkabel erin en geen utp kabel erin. Als je dan wel goed beeld hebt dan is het het bekende aarde probleem waarmee MAS mij ook geholpen heeft de afgelopen week.

Een ontvanger doorgelust achter een dreambox wil in vele gevallen zeker niet lukken. Ook hier doet de tuner in 9 van de 10 gevallen weer er raar. De stroom welke dan wordt afgegeven door de tweede ontvanger gaat weer een rol spelen bij de ontvangst van de tuner van de dreambox en daardoor gaat ook de dreambox weer gekke stroompjes doorgeven aan de lnb waardoor allebei de ontvangers in de stress schieten.

 
Oh, heb ik ook weer wat bijgeleerd.

Maar dit geldt niet voor alle Dream's naar ik aanneem? Want de mijne heeft geen problemen met de Vbox II.

Er steekt ook een kabel in voor mijn DVB-PC kaart (maar die heb ik tot nu toe wel nog niet geactiveerd) en tevens tegelijkertijd ook zowel een nullmodemkabel alsook een UTP kabel.

 
Nee geldt zeker niet voor alle dreamboxen en eigenlijk ligt het ook wel en niet aan de dreambox.

Het ligt wel aan de dreambox omdat de tuner echt geen grote verschillen in signaal kan hebben en de ontvanger goede massa moet hebben als je hem via bijv, een utp kabel aan een geaard apparaat (bijvoorbeeld computer) wordt gekoppeld. Andere ontvangers hebben geen tot nauwelijks last van dit soort problemen.

Het ligt eigenlijk ook weer niet aan de dreambox omdat je als een dreambox bij jou deze problemen geeft hij bij een ander geen problemen geeft. Het ligt dus meer aan de comfiguratie van je hele opstelling. Met daarbij dus de opmerking dat er maar echt iets heel klein verkeerd hoeft te zitten en de tuner die gaat helemaal in de stress en gaat blokkerig beeld geven door een niet stabiel signaal.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De dreambox heeft ook een hekel aan een multiswitch.

Bij sat configuratie moet ik diseq op none zetten, anders werkt het echt niet.

Wanneer ik op Astra wil kijken, welke op de multiswitch zit, moet ik hem eerst op één van de VH zenders zetten. Daarna kan ik alle kanalen afzappen op Astra.

Bij de kleinste onderbreking is het zappen weer over.

Ga ik naar de draaibare schotel, dan zet ik hem handmatig via een coaxrelais om. Dan blijft hij werken.

Dit is met een nieuwe dreambox precies hetzelfde.

Mijn box is inmiddels ruim een jaar oud.

De gebruikte software maakt niets uit.

 
Het is dus heel erg configuratie afhankelijk, want zoals men aan mijn opstelling kan zien (die voorheen ook zonder VboxII met multiswitch perfect werkte) kan het ook heel goed gaan.

Een vage doos dus, maarja hopelijk komt daar mettertijd nog wel wat verbetering voor want zoals ik hier lees komen er ook nog meer dan genoeg problemen voor.

Bedankt voor de uitleg!

 
Ik heb wat gehobbyed ermee vandaag, helaas zonder resultaat. Ik heb 3 kabels liggen, naar mijn schotels. Nu heb ik vandaag van kabels gewisseld, maar de ene was nog slechter dan de andere. Het vreemde is, dat de philips er totaal geen last van heeft. Wat mij wel eerder opgevallen was, dat was als ik de Philips bij mijn computer zette, dan is de kabel nog een meter of 8 langer, dan had ik ook problemen met Multyvision. Ik heb toch het idee, dat het met de kabel te maken heeft. Als ik er een stuk van 15 meter bij aan maak, dan ben ik transponder 12515 ook kwijt. Maar ook dan heb ik gewoon beeld als ik de kabel aan de philips maak.

Als ik terug denk aan mijn echo en humax, ben ik ook nooit kapot geweest van het signaal, maar heb nooit 1 probleem gehad. Nu wil ik mijn kabels vervangen, maar wat zal ik dan eens leggen ? Welk merk, type enz.

Kabel moet tussen de 40 en 50 meter worden, dus beetje kwaliteit is wel belangrijk.

 
Vandaag tuner bij mijn vader geprobeerd. Geen vuiltje aan de lucht. Geen enkel probleem. Wel iets vreemds aan signaal meters gezien. Bij mijn vader staan alle meters zo`n 10 a 15 % lager, maar wel allemaal gelijk. Bij mij staan ze hoger, behalve de transponders die het niet goed doen. Dus krachtiger signaal bij mij, maar hoge transponders wederom klote. Mijn schotel is 1,2 meter en die van mijn vader 78 cm, dus het verschil is niet vreemd.

 
Hmmz... nu ik dat zo lees.... heb je er wel eens aan gedacht dat het signaal wat bij jou binnenkomt misschien niet te sterk is?

Dit euveltje hebben sommige mensen ook gehad ten tijde van de Nokia's.

Misschien kun je eens proberen zo'n dingens er tussen te zetten.... alleh.. hoe noemen ze dat ook alweer.... een satslope geloof ik he?

Het zou dan zo maar eens kunnen dat je signaal opeens overal goed is, nooit geschoten is altijd mis, of het moet zijn dat je dat al geprobeerd hebt natuurlijk. Maar als ik zo het verhaal lees over de test bij je vader komt dit idee zo bij me naar boven.

 
Middels een chat sessie gisteravond heb ik hetzelfde geopperd.

Bij wat testjes van Ptje bleek inderdaad dat een slope met een dempertje tot een beter resultaat leidde.

Daarmee is het probleem nog niet geheel opgelost.

Maar het duidt wel op een oversturing van de tuner.

Alleen is het vreemd dat die er geen last van heeft wanneer deze rechtstreeks aan de betreffende LNB gehangen word.

Of wanneer de uitgang van de tuner (dat doorlus ding) belsat word.

Maar we zijn weer een stapje dichterbij...

 
Ik heb een kennis van me geraadpleegd over het vervangen van de kabel voor Belden H125 Hij zag dat niet zitten, hij vond de satslope een goede oplossing. Ik moet zeggen, nu heb ik beeld op die kritische transponders, maar houd nog niet over. Ik zie veel problemen met de dream op die transponder. Ik kan er zelf niet goed tegen als ik de oorzaak niet ken. Het symtoom wegnemen, kan ik altijd slecht tegen zonder de oorzaak te kennen. De kabel die ik nu heb liggen is geen super kwaliteit. Gezien het feit dat de Dream gevoelig is en mijn kabel lengte vrij groot is, denk ik dat betere kabel geen overbodige luxe is. Ik ga verder hiermee, net zolang ik weet wat de echte oplossing is. Ik denk dat veel Dream gebruikers hiermee gebaad zijn. Ik zal hier mijn vooruitgangen blijven posten. Ik ga nu eerst de kabel maar eens vervangen. Ik wil toch nog wel een extra kabeltje, dus weggegooid is het niet.

 
Ik heb de kabel vervangen voor Belden H125 in de kleur zwart. (kan onder de grond) Is hele klus geweest, maar wel met goed resultaat. Mijn signaal is wel met 10% verhoogd overal. Ik heb nu op alle transponders perfect beeld. Ik zag bij de transponder 12515 af en toe nog tussen de 1 en de 5 ber verschijnen. Dit was verholpen na het plaatsen van een Satsloop. (niet een gewone demper) Ik heb zo ook een beetje een slechte start gehad, maar ga nu toch van de droom genieten.

 
Helaas,

Na even echt ermee gekeken te hebben, blijkt dat beeld op die transponder nog steeds regelmatig blokt. Ik heb nu een Johansson Proliner 9626 besteld. Dit is een instelbare demper en satslope in 1. Resultaat maar weer afwachten.

 
Ik ben vergeten deze toppic af te maken, want ik kijk nu zonder problemen naar de Dream. Ik heb het op een manier opgelost, die veel electronica mannen niet zullen aanmoedigen, maar het werkt wel. Ik heb een splitter genomen met f-connector uitgangen erop. Ik heb deze open gemaakt, alles eruit gehaald en de 3 aansluitingen middels de binnen kern van de coax met elkaar verbonden. Het Lnb signaal loopt dus niet meer door de V-box, maar er om heen. Het enigste wat er nu niet zal kloppen, is de stroom over de tuner uitgang. Deze zal hoger zijn, dan normaal. Werken doet het in elk geval perfect. Geen slope of niets meer er tussen.

 
Typische oplossing ;)

Problemen zoals dit heb ik ook weleens op de nokia 9500. Wat bij mij prima werkt is een regelbaar verzwakkertje ertussen, dan kijk je naar de signaalkwaliteit en een beetje draaien tot die optimaal is.

Vaak toch een probleem van breedbandsystemen: groot signaal gedrag.. De AGC regelt dan terug en zwakkere signalen vallen uit de boot. Verzwak je iets, dan gaat ie minder terugregelen. Kwestie van slecht gedimensioneerd frontend.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan