Rare discussie

en al die beroep werkelozen
 
Hoe bedoel je, dat men full-time wil i.p.v. parttime? Lijkt me niet meer dan logisch.
full time idd
maar definieer parttime?

en waarom is dat niet meer dan logisch?
is het dan ook logisch dat men in de zorg parttimers vraagt?
of dat een dag opvang parttime is?

en als het dan al zo logisch is waarom zijn er dan techneuten die op een dag naar meerdere parttime klussen vliegen?
het is logisch omdat men dat van vroeger kent en niet wil veranderen dan wel verder denken.
maar goed dat zal mijn mening weer zijn.
 
maar definieer parttime?
Minder dan 36 uur. Dus halve dagen tot 20 uur per week.
Ik ben eerder benieuwd waarom dat onlogisch zou zijn? Bedrijven zijn de hele dag open, ik zou het dan eerder vreemd vinden als je dat gaat opvullen met parttimers.

Logisch dat men in de zorg parttimers vraagt? Dat is niet overal het geval. En in diverse plekken in de zorg is dat logisch omdat men daar men bepaalde diensten werkt. Thuiszorg heeft vaak mensen die in dagdelen werken. Dan denk ik dat het gemakkelijker is om parttimers te nemen, dan kunnen die zelf hun diensten invullen. Je hebt altijd mensen die liever 's avonds of 's middags en 's avonds werken dan omgekeerd.

Een dagopvang parttime heb ik geen ervaring mee, wij voedden de kids zelf op zoals het hoort.

en als het dan al zo logisch is waarom zijn er dan techneuten die op een dag naar meerdere parttime klussen vliegen?
Dat moet je aan die techneuten vragen waarom ze dat doen, maar worden die dan wel full-time betaald? Als dit het geval is dan ligt dat ook weer specifiek aan het soort werk. Je kunt niet werken aan booreilanden vergelijken met technisch werk in een fabriek.

Ja men kent het van vroeger en men wil best verder denken, maar voor veel bedrijven wordt dat ook te duur. Waarom willen mensen opeens alleen maar parttime werken dan? Je hebt toch je vaste kosten etc. dus men zal toch geld willen verdienen. Fulltime werk is niet alleen in Nederland normaal.
Parttime is er ook, maar veelal daar waar dat ook mogelijk en/of handig is en dat is niet overal.
Als men graag werk heeft, waarom zou men dan niet op een fulltime functie solliciteren?
 
Juist....
Gaat dus mank op de term parttime.
Parttime kan dus ook een paar volle dagen in de week zijn.
En waarom men niet fulltime wil terwijl je wel fulltime kosten hebt tja..
Misschien omdat de partner al een fulltime baan heeft en de ander dus maar thuis moet blijven?
De rest laat ik even want zit op een klein schermpje te .©¢^✓$¢>
 
Parttime kan dus ook een paar volle dagen in de week zijn.
Ja dat is dan wel de meest moderne vorm van parttime.

Maar ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je parttime wilt werken zul je er mee moeten leren leven dat je ook maar iets moet zoeken en vinden wat parttime werk oplevert, niet het probleem bij de werkgever neerleggen. Dit is niet bij alle beroepsgroepen mogelijk of handig.
 
De combi vind ik iets van.
De werkgever aan de ene kant lopen roepen dat er geen mensen zijn en aan de andere kant kansen laten liggen.

Vergelijk dit eens met de gas prijs.
Die schiet hoog maar je neemt geen maatregelen.
Dan loop je financieel toch een keer mank?
Ala je wel.maatregelen neemt heb je misschien kans dat je het red.

Nu weer terug naar die werkgever.
Die vind geen personeel.meer zoals ze dat als werkgever willen
Als je je dan als werkgever kunt aanpassen zijn er naar mijn idee mogelijkheden.
Kijk bv naar een groep zoals ik waar de partner al een drukke baan heeft fulltime.
( Vind er ook wat van dat de partner van de fulltimers een vrouw mowt zijn maar goed)
En kijk eens naar de groep die.mischien wel heel veel kennis in huis heeft voor de werkgever maar niet in beeld komt want , te oud / vreselijk ziekte gehad en owwee als die het nog eens krijgt..
Of mensen die bv veel kennis en kunde hebben en die lichamelijk niet meer dan een paar volle dagen vol houden.
Zo zjn er zo vele die wel willen maar buiten de boot vallen omdat de werkgever naar mijn id niet meegaat met de tijd wat dit betreft en zeker niet verder kijkt dan de neus lang is maar wel klagen dat je niemand kunt vinden.
Maar moet de mensen wel bedanken voor hun inzichten want het is me nu duidelijk waar het probleem bij parttime zit en wel dat men " ouderwets" denk dat parttime een paar uren per dag moet zijn.

Zit nog steeds op dat kleine.®©©$ scherm maar wat betreft die opmerking over de monteurs die partime klussne doen bij iemand thuis.
Zal het proberen uit te leggen.
Cv monteur in onderhoud dienst.
Die doet meer dan een ketel op een dag dus dat zijn " parttime klusjes".
Moet je dan beslist iemand hebben die 7 dagen in de week fulltime dit doet?
Of kun je dan ook als baas gaan denken dat het misschien handig kan zijn dat je 2 hebt lopen die tezamen meer kennis hebben dan 1 en ook nog eens flexibeler inzetbaar zijn omdat ze niet in de zelfde stad wonen?
Net als bv de anwb de bakfiets mee ( scheeld in aanschaf en kosten vervoer/ milieu) en we hebben 2 personen die weer meer onder de.mensen zijn en daar heel blij van worden omdat hun baas ineens kansen ziet.
Ej 2 vliegen in 1 klap maar dan wel electrische bakfietsen he...
 
Moet je dan beslist iemand hebben die 7 dagen in de week fulltime dit doet?
Ik begrijp je argumentatie helemaal. En ben het ook wel deels er mee eens, maar persoonlijk vind ik dat die ook aan het bedrijf en het soort werk ligt of dat binnen de mogelijkheden ligt of niet. En dat het mes aan twee kanten snijdt.
Je moet het als bedrijf ook kunnen bekostigen en 2 halve kosten meer dan 1 hele. Dan heb je het nog niet eens gehad over opleiding, want zoveel loslopende deskundigen zijn er nu ook weer niet.

En dan ligt het uiteraard ook aan het bedrijf. Kijk ik heb bijv. een klein bedrijfje, als ik nog wat zou groeien, zou ik misschien wel een personeelslid nodig hebben. Maar daar is dan financieel niet zo'n grote ruimte voor om dan in plaats van 2 hele een halve aan te nemen. Sterker nog, in mijn bedrijfstak zou het misschien eerder zijn een halve aan te nemen met doorgroeimogelijkheid naar hele dag functie.
Daarnaast speelt ook het vertrouwen een behoorlijke rol in mijn vakgebied bijv. v.w.b. de privacy.
Daarnaast heeft ook te maken met kennis op het vakgebied, maar met name ook met de bekendheid met de klanten en omgang met de klanten. Daar is ook niet iedereen even geschikt voor en daar kunnen ook wat verschillen in zijn bij bedrijven.

omdat de werkgever naar mijn id niet meegaat met de tijd wat dit betreft en zeker niet verder kijkt dan de neus lang is maar wel klagen dat je niemand kunt vinden.
Ik begrijp het wel maar blijf toch van mening dat dit van twee kanten moet komen en afhankelijk is van de bedrijfstak.
Want je komt met het voorbeeld van die CV ketel monteur, dan haal ik het voorbeeld van de horeca weer boven water, daar zoeken ze mensen zelfs in deeltijd, zelfs een paar dagen per week en ze krijgen er geen.
En dan heb ik het niet alleen over bediening in café maar ook restaurant maar ook functies in hotels. Waar nu bijv. een student in een hotel nachtwaker is en dat ook enkele dagen in de week doet en het hotel er blij mee is omdat ze niemand kunnen krijgen.
Dus het is ook zo dat degenen die per sé halve dagen willen werken, niet beperkt functies moeten eisen, maar dan ook buiten hun vakgebied eens moeten kijken als ze niet full-time willen. Want die moeten dan ook niet klagen dat er niets te krijgen zou zijn, er is zat.
Persoonlijk vind ik daarom dan ook niet dat dit te maken heeft met "met de tijd mee gaan" want part time en full time werken is al van decennia.
 
Ons werk hangt samen met certificatie en interne opleidingen ( onderhoud/vernieuwen spoor ) part-timers zijn slecht of bijna niet planbaar, dat is geen excuus natuurlijk, maar kosten certificering en opleiding wel
 
Ik vind het een nogal kort door de bocht maatregel.
Stel je hebt een bedrijf met 100 medewerkers die allemaal volgens de CAO 36 uur werken dan heb je 100 formatieplaatsen.
Maar nu moeten al deze mensen 40 uur gaan werken. Dus gaan ze van de 100 formatieplaatsen naar 110 formatieplaatsen.
Stel even een bedrag van €50.000 bruto als jaarsalaris dat maal 10 is een extra uitgave van €500.000.

Het lijk me beter dat bedrijven zelf het probleem van het vacature oplossen, door betere voorwaarden waardoor je wel de vacatures ingevuld krijgt.

Er zijn bedrijven die nog steeds mensen headhunteren waar men gewoon 20k naar toe brengt als er een medewerker geworven wordt. En dan komen er mensen op gesprek ik wil dit verdienen. 1,2 meer dan de directeur op een MT functie.

Je kan als medewerker jezelf deze periode goed verkopen zeg ik maar.
 
onderhoud/vernieuwen spoor
ik dacht dat je in heel nederland zocht?
dichts bijzijnde spoor is hier in duitsland lol
maar kosten certificering en opleiding wel
heb je een punt
Er zijn bedrijven die nog steeds mensen headhunteren waar men gewoon 20k naar toe brengt als er een medewerker geworven wordt.
ow das idd ook een leuke
hebben van dicht bij gezien hoe dat werkt.
iemand die vol van zichzelf kan kletsen wordt aangenomen en iemand die de juiste papieren en ervaring heeft piest naast de pot.
binnen een halfjaar staan ze dan weer voor de zelfde uitdaging want de persoon die ze aangenomen hebben voldeed toch niet.

maar ff ontopic.
voor mezelf pratende
waarom ik nog wel een paar dagen in de week voor een baas zou willen werken heeft niet zozeer met de baas te maken maar puur met colega's
hier kun je nog wel eens een geintje mee uithalen en andersom ook natuurlijk maar dat gaat klanten kosten als je dat soort dingen bij je klanten uitspookt.
dat dom geouwehoer mis ik wel wel eens.
verder is prive hier anders om dan "normaal" mijn partner heeft een zeer volle baan en ditto inkomen omdat ze dat graag wil.
ik wieber er een beetje tussen door met klussen her en der en dit geld ook voor de opvoeding van onze zoon.
het is dus in de praktijk gewoon niet haalbaar om 2 voltijd banen naast elkaar te hebben in combi opvoeding zoon.
en neem die brengen we niet naar de opvang.
 
Ook in het Grunningen ( werk ik zelf ook) zoeken we mensen
je hebt grunn stad en de provincie grunn daar zit ook meestal de verwarring lol
ik woon dan ook ergens onder in het puntje vlak bij de greppel.
zal er eens over nadenken @Guardian
en uiteraard met de directie bespreken.
nu even een pittige tijd met verbouwen/veranderen huis en jawel de klanten gaan ook weer bellen.
leed dat ondernemer heet zullen we maar zeggen
 
Guardian leuk dat je hier mensen zoekt en ook nog uit groningen.

Helaas ondangs ik al even thuis zit ga ik niet meer soliciteren.
Want aan een oude man van 70 heb je niks.:coffee:
 
Want aan een oude man van 70 heb je niks.:coffee:
Moet je niet zeggen Jan. Als je zelf niet meer wilt, geen probleem.
Maar er zijn nog de nodige mannen van 70 (en zelfs ouder) die nog wat zijn gaan doen en soms zelfs beter zijn dan de jongere generatie!
 
Dat klopt BT.
Mijn werkgever vond het ook maar niks dat ik weg ging.
Ik ben gestopt om geen corona te krijgen.
Men ging daar niet goed mee om toen.
 
Mijn werkgever was zelf ook al 80. Hij heeft het gehad en zijn broer ook.
De laatste is erg ziek geweest.
Ik kwam in het begin toen ik daar werkte bijna nooit op de zaak. Maar later wel en als je het daar oploopt besmet je ook de klant.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan