Rechtenprobleem bij uitpakken files Suse 9.3

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.408
Punten
113
Leeftijd
61
Nou ik heb er weer een hoor.

Ik logde in op mijn lokaal netwerk op de linuxserver met SecureCRT middels SSH2.

Het eerste wat me opviel was dat Suse me niet toeliet na authenticatie, opeens moest ik "keyboard interactive" gebruiken in plaats van password. Dat heb ik opgelost door in de SSH server settings aan te geven dat je wel via password kan inloggen.

Maar nu weer het volgende.

Ik sta in een directory genaamd /root/files.

Zowel /root alsook /files hebben root.root rechten.

Nu haal ik met wget een file naar binnen, dit is een tar.gz file en deze heeft ook root.root rechten als ie eenmaal binnen is.

Daarna pak ik deze uit: tar -xzvf filenaam.tar.gz en dan word automatisch zo'n directory aangemaakt waarin allerlei files vanuit dit archief terecht komen.

Ik cd naar die directory (ook tiger.407) om te compilen en wat zie ik?

Juist, de rechten van alle files in die dir staan ook NIET op root.root maar op tiger.407 en daar word ik dus doodziek van, met Redhat is me dat nog nooit gebeurd.

Iemand enig idee hoe dat komt? Er is wel een tiger account aanwezig, en op mijn pc beneden werk ik via ssh en ben ik ook in windows als tiger ingelogt, maar met securecrt log ik als root in met het root wachtwoord op de SSH server.

Dan mag dit toch niet gebeuren? Op RedHat en Mandrake is dat ook niet het geval, wat kan hier het probleem zijn dat bij het uitpakken van die file opeens de uitgepakte files andere rechten krijgen?

Overigens ligt dat niet aan SSH want als ik lokaal op deze machine inlog doet exact hetzelfde probleem zich voor.:sad:

Je vraag is inmiddels al weer een tijdje terug maar heb je ooit de oplossing gevonden?

Ik gebruik zelf geen Suse maar een bestand dat uitgepakt is door root zou sowieso root als owner moeten krijgen ongeacht de directory waar die in staat.

Nee ik ben er niet meer achter gekomen. Een gewone gedownloade file wilde het wel eens goed doen.

Maar het is op een andere bak ook wel eens gebeurd. Misschien heeft het met het inpakken te maken op de machine waar je hem vandaan haalt of iets anders.

Inmiddels heb ik Suse er af gekiept en Centos erop gezet. Het probleem deed zich elders ook wel eens voor maar dan alleen als bestanden middels Midnight Commander's ftp funktie overgezet werden en dan uitgepakt.

Met Wget heb ik tot nu toe geen last meer gehad en ik moet zeggen dat Centos me stukken beter bevalt dan Suse.

Ja, Centos is erg prettig en er is ook veel documentatie van als je iets wilt weten.

Heb ik hele goeie ervaringen mee, is ook een prettige basis voor VMware server.

VMware heb ik er nog niet op geprobeerd, zit ook geen desktop op. Maar ik was al aangenaam verrast betreffende de hardwareherkenning, wat me eerlijk gezegd bij Suse en Fedora met dezelfde netwerkkaart een beetje tegenviel. Weliswaar een verouderde 3com, maar Centos zag hem toch maar wel en die anderen niet.:)

Voor vmware server heb je ook geen desktop nodig, die kun je via de web interface beheren.

Hij is gratis ook ( zoals je vast al wist ), je kunt hem gewoon op vmware.com downloaden.

Ik zal hem eens gaan bekijken, ik weet niet precies wat het is en wat ik ermee moet, want momenteel gebruik ik Webmin voor m'n remote beheer via de Web Interface.

Maar ik ga er in elk geval eens naar kijken, thanks!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan