Satteliet kabel splitter

P

plantjes

Hoi...

Heb vandaag de nieuwe DSR8141 binnen en ja daar moeten 2 kabels naar de lnb voor gelegd worden...

Ik heb slechts 1 kabel liggen en vraag me af of ik niet gewoon een kabelsplitter met power doorlaat gebruiken..

Of kan ik dan niet alle functies gebruiken....

En ik weet altijd graag het waarom....

Ik ben een echte techneut maar heb me eigenlijk nooit verdiept in de sat TV en LNB functies....

benno

 
Er moeten geen 2 kabels naar de lnb maar da's wel handig als je van beide tuners gebruik wilt maken.

De bedoeling is ook dat het niet naar een enkele lnb gaat maar naar een zogenaamde duo-lnb, dat is een LNB waar je 2 ontvangers aan kunt hangen voor 1 satelliet.

Elke ontvanger kan dan ook afzonderlijk naar bepaalde zenders, kijken.

Zo kun je bijv. met 1 ontvanger (of in jouw geval met een tuner in de ontvanger) opnemen van een kanaal wat verticaal zit, en kijken met de andere tuner naar een kanaal wat horizontaal zit.

Dat gaat met een splitter niet lukken.

Verder wordt ook altijd gezegd dat een splitter niet werkt. Het schijnt wel te werken in een bepaalde situatie (niet die van jou), maar dan loop je altijd risico op beschadiging van de tuner in de ontvanger.

Dus gebruik je een splitter loop je niet alleen risico van beschadiging van je ontvanger en/of lnb, verder is er kans dat het niet werkt en sowiezo kun je niet alle mogelijkheden benutten.

Als ik jou was, zou ik denken over een twin-duo-lnb, die zijn tegenwoordig best schappelijk geprijsd.

Met een twin-duo-lnb kun je naar 2 satellieten kijken met 2 ontvangers, of zoals in jouw geval met 1 dual-tuner. Dit gezien het feit dat veel CD zenders op Astra 3 zitten en een aantal andere op Astra 1.

Leuk daarvan is weer dat je bijv. van Astra 3 kunt opnemen en naar Astra 1 kijken, of omgekeerd. Dat gaat met een splitter echt niet lukken.

Alles wordt bij een lnb geschakeld over de kabel, dus ook de verticale en horizontale polarisering. In tegenstelling tot bij een kabel voor TV waar gewoon alles op zit en alleen in frequenties onderverdeeld is.

Misschien is met deze uitleg meer duidelijk hoe het met lnb's werkt en waarom een splitter geen optie is.

 
Thanks...

Ik begrijp nog niet helemaal waarom de tuner dan kapot zou gaan maar snap ondertussen wel dat de lnb via de kabel in verschillende polarisatie en frequentie gebieden en das natuurlijk lastig met 2 verschillende tuners...

Toch morgen maar effe die 2e kabel trekken..

heb er ook een lnb met 4 uitgangen bij mee laten komen...

Dus totaal 3 ontvangers (waarvan 1 met 2 tuners...)

Meet satelieten is niet nodig..

heb nu al geen tijd om alles te bekijken:dunno:....

Benno

 
Ik begrijp nog niet helemaal waarom de tuner dan kapot zou gaan
Er wordt spanning over de kabel gezonden om te schakelen van horizontaal naar verticaal. Iets van 14 en 18 volt meen ik me te herinneren. Daar ben ik ook wat minder in thuis.

Met een splitter kun je het risico lopen dat als de ene tuner schakelt, de schakelspanning de andere tuner ingestuurd wordt. Er zijn gevallen bekend die hierdoor de tuner vernield hebben. Het hoeft niet perse te gebeuren, maar het kan wel en is ook meer dan eens het geval geweest.

Je hebt er dus al een quattro lnb bij? Da's mooi, kun je al een heel stuk op weg.:)

Het wordt inderdaad een enorme boel aan zenders. Maar op een gegeven moment komt dat wel tot rust en blijven er een -tigtal favoriete zenders over.

Suc6 alvast!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan