schemerschakelaar

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
930
Punten
113
Leeftijd
75
Moeders werd verblijd met een buitenlamp met schemerschakelaar geschikt voor gewone en spaarlampen tot 11 watt

De hele avond bezig geweest om dat tering ding aan de muur te bevestigen (te korte boutjes blokje met electronica wat los geraakt was van de lijm enzovoort.

Maar goed hij hing. Spaarlampje erin en wachten tot het begon te schemeren

Ja ik weet het truukje van de LDR afdekken , maar het ging me om het inschakel gedrag van de lamp. En jawel hoor aan uit aan uit aan uit aan uit gedurende 5 minuten.

Na die vijf minuten zag ik dat de spaarlamp knipperde en ook hier weer het probleem dat het licht van de lamp de sensor inpiepte en dus hoogfrequent aan en uit ging.

Gelukkig voordat ik een geschikt afdekpropje had gevonden hield het geknipper vanzelf op.
En zaten we in het donker.

Zekering in de meterkast eruit. Ding weer aangedaan lamp bleef donker

Spul met een zaklamp weer gedemonteerd en de schakeling bestudeerd.

Een LDR een NTC een condensator , een weerstandje en een TRIAC meer zat er niet in het doosje
Ehhh 2 halve triacs bedoel ik het ding was in twee stukken geknald.

Ik heb altijd begrepen dat een triac niet geschikt is voor inductieve en spaarlampen en dat dit altijd middels een relais moet gebeuren.

Heeft iemand heeel toevallig een makkelijk schemaatje voor een dag/nacht schemerschakelaar geschikt voor spaarlampen of een link naar zo'n schema

Lamp gaat terug naar de Gammela

Er zijn heel veel kl*ten dingen op de markt.
Ik heb het als volgt gedaan.
De schakelaar bediend een relais en daar hangen 4 spaar lampen aan.
En dan heb ik er nog een schakelaar bij die de boel overbrugd.
Want spaar lampen achter achter die schakeling kreeg ik ook niet aan de praat.
Bij mij ging de zekering in schemerschakelaar steeds stuk.
Ik heb de schemer schakelaar uit een ikea lamp gesloopt en werkt al 14 jaar nu.

Vr.gr. Janblues

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan