seriele kabel niet te verlengen?

R

ronald notes

ik heb een seriele kabel ongeveer 3 meter verlengd om ervoor te zorgen dat ik niet elke keer met mijn ontvanger hoef te slepen. ik heb daartoe een standaard seriel kabel doorgeknipt 3 meter 10 adering snoer ertussen geset en met kroonsteentjes weer an elkaar geknoopt. met een weerstandsmeter elk pooltje doorgemeten en de verbindingen zijn prima... alleen krijg ik mijn ontvanger niet in SE mode want ik krijd de melding error in service mode. mijn vraag is: is een seriele kabel wel 3 meter te verlengen (ik had ergens op internet gelezen dat die wel 15 meter lang mocht zijn...),

alvast bedankt voor de reactie(s)

groet,

Ronald

Heb ik ook gedaan, met beide soorten poorten....
En plots is't over met de pret????
Mij ook overkomen!
Je moet geweldig opletten op de capaciteit tussen de draden onderling!
Ik wilde zo een printer ( HP laserjet voor A3 formaat), omdat die zo duur was een aantal jaren geleden op 4PC gebruiken en had een scanning autoswitch gekocht...
Dus moest ik kabeltjes (parall) verlengen, en die soort kabel die het eleganst was en dunne draadjes had was eerst buiten verbinding!
Een kabel van ca. 1cm diameter, een overschot was perfekt bruikbaar voor de job ( 12m)!!!
Als je zeker bent van de verbindingen is dit de reden!
Leg eens een blokgolf spanning aan het ene eind van ca 100kHz en ga eens kijken met de scope op het andere eind!!!

Nja, ik weet het niet, ik heb hier zelf een kant en klare nullmodemkabel gekocht, deze is 10 meter, en heb er geen problemen mee.

Ook heb ik vaker gehoord van mensen die een nullmodem of gewone seriele kabel tot zelfs 18 meter gemaakt hebben die zonder problemen werkt.

Maar er zit een staartje aan. Voor zover toen door de technici besproken, ligt de goede werking ook aan de soort gebruikte kabel, de dikte, de ommanteling, of de kabel wel of niet langs storingsgevoelige dingen loopt, bijv. naast elektriciteitskabels ligt maar met als hoofdzaak wat je met de kabel doet.

Wat dus erg belangrijk scheen te zijn, is waarvoor het gebruikt werd, de hoeveelheid data die eroverheen gejaagd moest worden en de snelheid waarmee dat moet gebeuren.

Zelf ben ik geen dradentechnicus maar ik weet zeker dat er mensen hier zullen zijn die je er het fijne van kunnen vertellen.

Ik verleng mijn seriele kabel gewoon met een null-modem (standaard uit de shop) van 5 meter.

Werkt perfect

Jongen ik wist dat jullie af en toe wat moeilijk kunnen doen maar dit slaat echt nergens op.
Bij elke goeie elektronica winkel kan je verlengkabels halen [mannetje vrouwtje weet je wel.]
En zo maak je een mooie ketting van je o-modem kabel.

Heb zelf een serieelkabel van 35 meter aangelegd. Deze loopt naast voedingkabels die wij geplaatst hebben. Die voedingskabels sleuren een vermogen van 2,5 MEGAWatt !!! (sektie te samen 900mm? per fase!!!) en geen enkel probleem.
De serieelkabel stuurt een robot aan.
Wel nakijken dat de kabel een z??r goede afscherming heeft, en dat is alles.
Serieel wordt normaal tot zo'n 25 meter gebruikt en mag geen enkel probleem op deze afstand geven.

@Neo: Dan moet je wel opletten dat je aan je verlengkabel maar 1 nullmodemkabel hebt zitten, want zo gauw je er een tweede bij doet, is de null-werking weer opgeheven, met 3 is ie weer terug etc.:)

(dames en) heren,

tot zover bedankt voor jullie reacties, ik heb inmiddels de kroonsteentjes vervangen door soldeerwerk met uiteindelijk hetzelfde resultaat: error in service mode

voor de goede orde precies melden wat ik gedaan heb: ik heb 1x 6 aderig draad en 1x 4 aderig draad gebruikt, de diameters van het 6 en 4 aderig draad zijn duidelijk verschillend. ik lees iets over een null modem: wordt daarmee de niet-geisoleerde draad bedoeld die ik aarde-draad noem omdat die het metaal gedeelte van de stekkers met elkaar verbindt.

zou het een optie zijn om 10 aderig draad met draden van dezelfde diameter te gebruiken (bestaat er zoiets als "seriel" draad)

en wederom alvast bedankt voor jullie reactie,

groet,

Ronald

Misschien helpt dit.

Dit stond ooit in een uitleg welke seriele kabel om te verlengen.

RS 232 kabel en wel met getwiste CAT5 kabel.

Ik log met de season met 15 meter kabel zonder problemen tussen mijn computer en receiver.
Verbindingen zijn gesoldeerd maar met tape geisoleerd dus zonder krimpkous (te lui om het weer los te maken).

Succes.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, maar dan met cat5 kabels binnen een thuis aangelegd netwerk. Op bepaalde plekken kreeg ik geen goede verbinding met de router. Bleek dus dat de telefoonkabel die door dezelfde buis loopt als mijn netwerkkabel, van de benedenverdieping naar de bovenverdieping, toch wel wat storing opleverde. Dit gebeurde alleen als de telefoon boven was aangesloten.

Misschien dat dit je een beetje op weg helpt.

Ik heb zelf een seriele kabel gemaakt deze is dubbel afgeschermd

en 15 meter lang

Ik zet met de kabel de emu en kanalen lijst zo in de receiver zonder problemen

Ga naar een goed electronica shop en zij helpen je op weg

grtz

razors

ik heb afgeschermde kabel gekocht en daarmee mijn kabel verlengd, achteraf denk ik dat het niet nodig was, want ik kreeg wederom geen contact met mijn ontvanger: hij was echter wel in de SE mode te krijgen nadat ik de ontvanger uit en weer aan had gezet. dat was dus de oplossing,

groet,

Ronald

Even ter herinnering. Seriele kabel (of RS232 kabel of 0-modem kabel) werd al bij de eerste generatie PC's gebruikt om ze met elkaar te verbinden. Daarom zijn die gekruist. De 1:1 kabel wordt gebruikt als verlengkabel of bij randapparatuur als die op de apparatuur anders is aangesloten, en 1:1 betekent pen 1 op 1 en p2 op 2 etc. (bij elke pen staat zijn nummertje in de connector). Deze kabels mogen allemaal best lang zijn. Maar kroonsteentjes gebruiken is niet aan te bevelen en bovendien niet erg professioneel. Gebruik connectors en afgeschermde kabel, dan krijg je ook weinig problemen. Of de 1:1 kabel male of female connectoren heeft maakt niets uit (elke pen locatie blijft zijn nummer houden), en dat is nog te veranderen met gender changers.
Suc6&grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan