server (ubuntu) start niet meer op

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.245
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
Betreft ubuntu server met 14.04.5 LTS er op.
We wilden een mirror maken van de HD naar een andere (usb) HD met "dd if=xxx of=yyy". Terwijl die bezig was viel plotseling de stroom uit en daarna wil de server niet meer opstarten. Direct na een boot krijgen we deze meldingen:

error: no such partition
Entering recue mode...
grub rescue>

Met "ls" zien we: (hd0) (hd1) (fd0).
Ziet er uit alsof er geen partities worden herkend.
Linux stond op /dev/sda partitie 1, dus: hd0,1

Vervolgens geprobeerd:

"set prefix=(hd,0)/boot/grub" gevolgd door

"insmod (hd0,1)/boot/grub/linux.mod" maar dan komt de melding "error: no such partition"

Wat te doen?

We zijn nu bezig ubunto .iso op een usb stick te zetten (met unetbootin voor windows) en daarna de server te herstarten en een nieuwe server install te doen maar dan op een sd-kaart (zodat /dev/sda niet wordt aangetast).

Hopelijk kunnen we dan de boel opstarten en proberen die partities op /dev/sda terug te krijgen...

Later:
via sd-kaart gelukt en kunnen via fdisk naar /dev/sda
Echter er zijn geen partities meer en de label is: dos ???
 
Hmmz... heel vaag. Maar dd daarvoor gebruiken? Bij mijn weten is dd in linux niet wat het in windows is (diskdupe). Je kunt het er wel voor gebruiken maar volgens mij zijn daar veel betere dingen voor.
Van de dd help:
Copy a file, converting and formatting according to the operands
En de dd if= wordt gebruikt voor
if=FILE        read from FILE instead of stdin

Ik gebruik dat commando wel eens om een leeg bestand aan te maken wat ik dan later als vervanger voor de /tmp gebruik.
dd if=/dev/zero of=/var/tmpMnt bs=1024 count=5000000
En dan heb je een /tmpMnt van 5 gig en hoef je alleen nog te formatteren en de symlinken.:)

Blijft echter vaag waarom de originele disk dan opeens denkt dat hij een dos schijf is. Ik neem aan dat je met "df -h" ook niets wenselijks zichtbaar krijgt?

Anyway, als je nog eens een schijf wilt copi?ren zou ik eens aan rsync denken, lijkt me een betere optie.
 
dd werkt prima onder linux alleen moet je vooraf w?l de harddisk unmounten en dat hadden we niet gedaan...pfff. Gelukkig met unetbootin (via een usb) en een sdcard hebben we een nieuwe versie van ubuntu er op kunnen zetten. Helaas wilde alleen de desktop versie geinstalleerd worden, omdat de server versie (van 16.04) problemen had met de JMicron netwerkkaart. Maar goed alles geinstalleerd en de desktop e.d. weer uitgezet en werken.
Meteen met clonezilla een backup image gemaakt.

We hebben nog wel een vraag: wat moet je waar doen om na een (re)boot in de CLI automatisch in te loggen als root?....

We weten dat user root standaard uit staat en dus hebben we die geactiveerd door op te geven:

Code:
passwd -u root

de -u parameter om het uitroepteken in de shadow weg te halen van root, waardoor root als user beschikbaar is. Dan hebben we in "tty1.cfg" achter de "exec" regel opgegeven "-a root"

Maar na een (re)boot wordt nog steeds de login gevraagd en dus niet autom. user root gebruikt...rara...
 
Via Google is dat wel te vinden, vond er een paar:
http://askubuntu.com/questions/168706/how-do-i-auto-login-as-root-into-the-tty-upon-boot

en onderstaande is voor Debian maar aangezien Ubuntu gewoon Debian based is:
http://superuser.com/questions/969923/automatic-root-login-in-debian-8-0-console-only
daarmee moet het wel lukken denk ik, staan meerdere tips.
 
Joehoe....Gelukt. Bedankt Black Tiger, de laatste link werkt uitstekend hier onder ubuntu 16.04. We hebben vluchtig gekeken en toen we zagen dat we bij de eerste link iets moesten installeren, hebben we de 2e link gelezen en dat was een kleine wijziging in getty@.service. Dat hebben we gedaan, en na een reboot wordt er keurig ingelogd als root, terwijl er achter staat: "autologin".  :klappen:
 
Graag gedaan! Fijn te horen dat het gelukt is! ;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan