snel internet

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
774
Punten
113
Leeftijd
60
Internet kan stuk sneller dankzij Fast TCP
5 juni 2003, 15:47:17

WebWereld - Een complete film downloaden in vijf seconden? Als het aan een onderzoeksteam van het California Institute of Technology ligt, kan het straks.

Zij hebben een nieuwe techniek ontwikkeld voor het versturen van datapakketjes over internet: Fast TCP. Om van dit nieuwe systeem gebruik te maken, is geen nieuwe hardware vereist, zo meldt het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist op zijn site

Fast TCP borduurt voort op het Transmission Control Protocol (TCP) systeem dat nu wordt gebruikt voor het internetverkeer. Het uit de jaren zeventig stammende protocol breekt grote bestanden op in kleine pakketjes van zo'n 1500 bytes, elk voorzien van het adres van de verzender en de ontvanger.

De verzendende pc verstuurt een pakketje en wacht vervolgens met het sturen van een volgend pakketje tot er bericht terugkomst dat de ontvanger de eerste 1500 bytes goed heeft binnengekregen. Komt er geen reactie, dan wordt het eerste pakketje nogmaals verstuurd, maar dan op halve snelheid. Dit proces (inclusief de vertraging) blijft zich herhalen tot het pakketje wel aankomt.

Kleine problemen met de verbinding kunnen op die manier voor grote vertragingen zorgen. Met Fast TCP denken de onderzoekers van het California Institute of Technology (Caltech) de vertragingen te kunnen ondervangen. Fast TCP houdt voortdurend in de gaten hoe lang een pakketje er over doet en gebruikt deze informatie om de pakketjes met de hoogst mogelijke snelheid door te sturen zonder dat er gegevens verloren gaan.

De eerste test met Fast TCP werd in november gedaan. De onderzoekers verzonden bij die gelegenheid data over een afstand van 10.000 kilometer met een gemiddelde snelheid van 925 megabits per seconde. Met TCP bedroeg de snelheid 266 megabits per seconde. Door 10 Fast TCP systemen aan elkaar te knopen, werd de snelheid zelfs opgevoerd tot 8,6 gigabits per seconde, 6000 keer de capaciteit van een gewone breedbandverbinding.

Meer informatie over Fast TCP (pdf-bestand) is te vinden op de site van Caltech.

Dit snap ik ff niet Freggel.@home z'n max. snelheid om te downloaden is 1100Kbyte per seconde.(niet Kbite dus he).Maar dan nog,als je dan een film van zeg wat 1.3Gb wilt binnenhalen(wat toch de gem. DVD is) zal dit toch,hoe je het wend of keerd, zo'n 1200sec duren,wat dan toch min 20min. is.
Let op:biggrin:it is wel echt het maxium wat NOOIT word gehaald.(althans ik heb hier op de DUmeter nog nooit een getal boven de 900Kb gezien).En dit was dan ook nog van zeer korte duur!!
Hoe ze dat dus willen fixen is mij dan niet duidelijk hoor.Zal de bytes toch echt binnen moeten hebben om hem daarna op dvd te branden.
Maar goed,techniek staat niet stil natuurlijk,maar 5 sec. lijkt mij in ieder geval niet haalbaar!

Gr,

Ik weet het ook niet hoe het precies zit maar bij @home zijn ze ook iets van plan, ik heb laatst een bericht gehad dat ze de snelheid tot zeker 100 maal van nu wilde verhogen. Dus ik ben benieuwd en wacht gewoon af, maar het zou wel leuk zijn als het mogelijk was.

Originally posted by freggel1
Ik weet het ook niet hoe het precies zit maar bij @home zijn ze ook iets van plan, ik heb laatst een bericht gehad dat ze de snelheid tot zeker 100 maal van nu wilde verhogen. Dus ik ben benieuwd en wacht gewoon af, maar het zou wel leuk zijn als het mogelijk was.

Ik hoop dat je gelijk hebt,maar ben er bang voor.
Wat ze wel zullen doen is de uploadsnelheid van 16Kb naar 40Kb brengen.En daar ben ik al heeeeeel blij mee

Gr,

Op 1 november houdt @Home een sensationele actie speciaal voor haar abonnees. Wil jij de snelheid van @Home in het echt ervaren? Kijk dan op 1 oktober vanaf 10.00 uur op de portal bij @Home Extra's en lees wat wij van plan zijn. Houd 1 november vast vrij in je agenda want deze sensatie wil jij niet missen!

Ik ben benieuwd wat ze dus willen gaan doen?????????????

Nja, misschien willen ze eenmalig laten zien dat je 15mbit kunt krijgen ofzo? Geen idee, en vervolgens jarenlang wachten totdat je het daadwerkelijk op een abo krijgen kunt.:)

Originally posted by freggel1
Op 1 november houdt @Home een sensationele actie speciaal voor haar abonnees. Wil jij de snelheid van @Home in het echt ervaren? Kijk dan op 1 oktober vanaf 10.00 uur op de portal bij @Home Extra's en lees wat wij van plan zijn. Houd 1 november vast vrij in je agenda want deze sensatie wil jij niet missen!

Ik ben benieuwd wat ze dus willen gaan doen?????????????

Denk dus alleen de upload verhogen.
Maar zal hopelijk we iets anders zijn want dit was al bekend

Ik weet niet waar jullie die fabeltjes weg hebben van verhogen en op 1 november die snelheid bedoelen ze mee dat je gratis via @home naar sixflags kunt ...

ze hebben sigsflags afgehuurd voor hun leden en hebben 15000 gratis kaartjes...

en wat berteft die uploadsnelheid nou die mag zeker wel omhoog die is veel te laag ..

http://www.home.nl/abonnee/extra/sensatie/

Een lekkermakertje van @home dus, maar laatst las ik bij omroep brabant toch echt dat Essent medio volgend jaar proeven wil gaan doen met supersnel internet, er werd daar gepraat over snelheden tot 100 maal sneller dan nu.

Dus ik wacht het toch maar af want dat het v????l sneller kan is ??n ding wat zeker is.

Proef Essent met supersnel internet via kabel
Kabelbedrijf Essent gaat komend voorjaar een proef houden met supersnel internet via de kabel. De snelheid zal 50 tot 100 keer hoger zijn dan de nu geldende topsnelheden.

DEN BOSCH - Kabelbedrijf Essent gaat komend voorjaar een proef houden met supersnel internet via de kabel. De snelheid zal 50 tot 100 keer hoger zijn dan de nu geldende topsnelheden.

Het voordeel is dat hiervoor geen nieuwe kabels nodig zijn; de computer wordt rechtstreeks op de contactdoos van de bestaande kabelaansluiting aangesloten. Volgens het energiebedrijf, dat in grote delen van Brabant internet levert, wordt dit de toekomst.

Essent wil zo ook andere internetaanbieders, die nu druk investeren in het leggen van nieuwe glasvezelkabels, voorblijven.

Ik heb het even opgezocht bij www.omroepbrabant.nl

Allemaal grote zeepbellen, want sinds @home en Chello de snellere pakketten aanbieden hebben ze de gewone gewoon afgeknepen!!!

Ze denken zeker dat de abonnee gek is om voor 20 euro meer de oude snelheid terug te krijgen :-(

Rolo

Je hebt volkomen gelijk rolo, eerst maken ze je lekker met hoge snelheden, en dan schroeven ze de boel terug!

Ze zeggen op de @home-page dat ze het niet doen maar t?s wel degelijk zo, het zijn waarschijnlijk alleen maar zoethouders.

Het lijkt canal plus wel, eerst moet je een rtl-4 decoder kopen daarna een andere en dan weer een andere omdat ze dan weer maar eens over gaan van analoog naar digitaal, en nou zijn ze weer met seca2 irdeto2 enz. bezig en straks moeten er weer een hoop om een nieuwe om dat hun oude niet meer compatible is met het nieuwe systeem.....

En zo zijn er nog wel meer van die dingen, teveel om op te noemen, bijvoorbeeld vhs, vcc, betamax...
Zo kunnen we nog wel uren doorgaan.

Kortom, volgens mij is het gewoon een kwestie van de mensen zoveel mogelijk ???'s uit de zak te kloppen.

2 manieren om te checken:

- speedsuite.nl
- stream audio/video in Mediaplayer 9.0

Als je daar structureel (over 2 weken) lagere waarden in vindt of de buffer groter moet zetten om de stream aan de gang te houden weet je dat je minder waar voor je geld krijgt...

Een dip kan best wel eens met kabel maar als het weken gaat duren is er meer aan de hand.

Rolo

Die dip hebben we inderdaad gehad maar na veel klagen hebben ze het opgelost , zit nou weer op de gewone snelheid.

Nja, anders vind ik nog niet dat er reden tot klagen is eigenlijk. @home heeft tot nu toe (nu is het verandert naar iets hoger) altijd geadverteert met een snelheid tot 2mbit.

Nou, 2 mbit is 2048kbit / 8 = 256 kbyte/sec.

Alles wat je daarboven zat was dus meegenomen, als ze het dan gaan afknijpen op 320 heb je nog steeds meer dan waar ze origineel mee adverteerden.

Nu adverteren ze dus met een snelheid van 2560. Als je die weer gaat omrekenen kom je aan 2560 / 8 = 320 kb/sec.

Het is niet prettig als je van 350 en 400 en soms nog hoger terug moet naar 320, maar nog altijd heb je op dat moment meer als waar je eigenlijk recht op hebt.
Bij adsl is dat wel anders, daar wordt geadverteerd met een snelheid die je vrijwel nooit haalt.
Ook bij @home is bekend dat hoe meer gebruikers in de straat hoe lager de snelheid, maar als je dan nog steeds boven de geadverteerde snelheid zit, tja.... klagen is 1, maar recht hebben op klagen is heel iets anders.

Overigens is @home voor de rest wel flut hoor, ze veranderen vaak dingen onaangekondigt, geven verkeerde adviezen (wij adviseren geen firewall te installeren bijv.), ligt de mailserver er regelmatig uit, heeft de helpdesk onvoldoende kennis van zaken etc.
Maar in dit geval staan ze zonder meer in hun recht.;)

De helpdesk bij @home is inderdaad zwaar flut, kost klauwen met geld, voor iedere keer de zelfde acties.

Maar wat bedoel je nou met de firewall black tiger, ze vragen inderdaad als je belt of je een firewall aan hebt staan, nou staat hij bij mij nooit aan, ik heb er wel eens wat over gelezen, maar mezelf over het nut hiervan nog niet echt verdiept, wellicht dat ik dit toch maar eens ga doen, ik ben nooit te oud om te leren.

Voor de rest heb ik geen klagen over @home, en wat die toekomstige snelheid betreft hoop ik dat ze het waar kunnen maken.

Een firewall zorgt ervoor dat je systeem beschermt wordt tegen hackpogingen van buitenaf (van internet dus).
Als je een router hebt krijgen je pc's een intern ip adres, dus dan is zo'n hack al vrijwel niet meer te doen. Verder bevatten veel routers standaard ook een firewall.

Waarom je die nodig hebt? Nou als ik een scan doe op IP ranges van @home, dan zie ik tigtallen pc's wagenwijd open staan.

Windows XP maakt namelijk in tegenstelling tot 95/98/me gebruik van Unix sockets. Dit maakt veel dingen mogelijk.

Bij een standaard installatie van windows XP is namelijk altijd 1 directory open en daarnaast verbindingen van buitenaf toegestaan.
Meestal gaan mensen nog wat shares zetten ofzo, en allemaal lekker zonder firewall, of ze hangen een hubje eraan met wat meer pc's en delen de nodige schijven.
Heel erg leuk MAAR.....

In dat geval kun je met een eenvoudig commando op de schijf komen namelijk door:
start->uitvoeren->//cp34089-a/c/
en hups, je zit al op de c-schijf en kunt daar bladeren en deleten zelfs ja.
Er is zelfs nog meer uit te spoken, zoals trojans installeren, hidden ftp servers die je als prive persoon niet uitgeschakeld krijgt door ze onder het systemaccount te installeren, hd leegmaken, virussen erop zetten, noem maar op, je kunt vrijwel alles.

Je wilt niet weten hoeveel mensen er gewoon op deze manier draaien op internet met windows XP (maakt niet uit of het home of pro is) en Windows 2000 machines.
Laatst zelfs nog iemand een email gestuurd dat ie een firewall moest installeren, het bleek namelijk bij het rondbladeren op de pc (nee ik maak nooit iets kapot ofzo ik kijk alleen) dat het hier een psycholoog betroft.
Deze had alle rapporten over zijn patienten en ook de NAW gegevens van de patienten op zijn pc staan, die kon ik gewoon inzien.
Het lijkt me toch dat als je echt iets mankeert als patient dat je het zeker niet leuk vind als je gegevens in feite zomaar op straat liggen dan.

En echt... je wilt niet weten hoeveel er op deze manier werken.
Vandaar dat een firewall (als je zonder router werkt en zeker als je middels hub in een netwerk zit) dus broodnodig is.

Dank voor je duidelijke antwoord B.T. heb um toch maar eens aangezet.

He BT dit riekt wel erug naar illegale praktijken [hehe]
Pas maar op dat je niet in mijn kuil valt. Die staat wagenwijd open en kan bijna niet wachten op scriptkiddies.

Met gigabit ethernet [de nieuwe standaard] kun je tot 1000MBp/s transferren [ik praat over transferren want het betreft hier zowel up als download snelheid] Het verschil in de commerciele up en download is bedacht om te voorkomen dat een klant providertje gaat spelen.

Fast tcp is een nieuw protocol waarbij gebruik gemaakt van nog slimmere verdeling van bits over de beschikbare bandbreedte.
de download wordt in het normale ethernet verkeer regelmatig onderbroken door de ontvanger die min of meer vertelt dat het goed gaat. als je dit kunt vermijden is de zaak al een stuk sneller. dit is oa wat ze bij fast tcp realiseren.

Voor de snelheidsfreaks onder ons: de snelste download die ik heb mogen aanschouwen was 1.2Tbp/s [jawel terrabits] op een van mijn eigen machines. En das pas lachen. [was dat nou een foto of een film die voorbij kwam?]

Groeten van Maison

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan