Solderen op een printplaat(je)

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik heb/had een IPhone waarvan de batterij slecht was. In de regel is het een fluitje van een cent om die te wisselen ware het niet dat bij het loswippen van de stekker van de batterij de batterijconnector volkomen is losgekomen van de printplaat en aan de stekker vast bleef zitten.

De batterijconnector zit vast op de print met vier soldeerpunten waarvan er twee nu zo slecht zijn omdat de soldering compleet is verdwenen. Ik moet dus als het ware weer een soldeerpunt cre?ren zodat de connector een goede verbinding krijgt op de printplaat en dus weer contact kan maken met het daarvoor bestemde circuit. 

Printplaten worden zo behandeld dat als ze een tinbad worden gelegd dat het soldeer zich alleen hecht waar het ook moet hechten. Als ik het goed gelezen heb gebeurd dat met een vloeipasta (Flux).

Zijn er mensen die ervaring hebben met het herstellen van een contact op een printplaat en hoe je weer soldeersel kan aanbrengen ook al is de soldeer compleet verwijdert?

Einddoel is dat de connector ook weer blijft zitten en de IPhone weer werkt. ;)
 
Dat schijnt vaker te gebeuren, hier de oplossing:
https://www.youtube.com/watch?v=Tl787MSWBjc
 
Dank @hangslot voor jouw reactie want ik zie nu oplossingen voorbij komen die ik eerder nog niet gezien had.

Dit is inderdaad ??n van de oplossingen maar ik zie dit niet als de fraaiste oplossing en dan ga ik liever voor deze oplossing. Ik ben er intussen wel achter dat de kwaliteit van de printplaat om te janken is. 

Ik ben al zover dat het moederbord verwijdert is en ik ga eerst maar eens verder kijken.

 
Suc6
 
Normaal wordt er op de kale print met maskers de soldeer pasta aangebracht zowel aan de onder kant als aan de bovenkant. Vervolgens worden met pick en place machines de onderdelen erop gezet en de onderkant worden de componenten Ook gewoon op het enigszins plakkerige soldeer geplaatst.

Daarna gaat de print onder de rode lamp en wordt langzaam voorverwarmd en vervolgens tot 260 graden gepiekt.
Deze techniek is zodanig dat het component op de juiste positie drijft door het smeltende soldeer. En vervolgens afgekoeld.

Het is ondoenlijk om die reparatie die jij voor ogen hebt met een las apparaat uit te voeren .
Ga langs een winkeltje om de hoek die hebben en het juiste soldeer en een bout met de juiste temperatuur.

Doe je het zelf dan krijgen we binnenkort een recept van een gebraden iPhone.
 
The matrix ik ben het helemaal met jou eens. Het gebied beslaat maar 7mm waar je op moet solderen en dat is met een gewone bout en zonder loep bijna ondoenlijk.
Ik moet zeggen dat de schade het er ook niet makkelijker op maakt om te solderen want van de 4 soldeerpunten zijn er 2 totaal verdwenen en omdat te kunnen herstellen moet je toch echt een professional zijn met het juiste gereedschap.

Ik zoek ook naar een donor IPhone en dat is misschien wel de beste oplossing.

Wijsheid heeft er voor gezorgd dat er geen foto's, documenten of wat dan ook op de IPhone stonden en ik die nu kwijt ben want alles is in mijn eigen Cloud is opgeslagen. ;)

 
Even een update.

Gezien de kosten van een eventuele reparatie van die batterij connector op de printplaat heb ik me maar op de tweedehands markt gestort en een andere IPhone 4s gekocht. Van deze IPhone moest alleen de batterij vervangen worden en voor de rest was hij nog als nieuw.

Kijkend naar die YouTube filmpjes zag ik waarom die connector zo vaak los komt van het moederbord. Ze wippen de batterijstekker met een plastic tooltje omhoog en dat belast de soldering aan het moederbord enorm. Nu wipte ik met een dun naaldje de stekker van de batterij aan beide kanten voorzichtig omhoog waardoor je de connector als het ware tegen het moederbord drukt i.p.v. omhoog. Op deze manier was de batterijstekker ook zo los en zonder problemen.

Voor een kennis heb ik op deze manier ook de batterij vervangen en ook dat ging zonder slag of stoot.

 
Heb je mazzel gehad dat je met dat naaldje geen kortsluiting gemaakt hebt. Beter is een tandenstoker te gebruiken of iets van kunststof.
 
the matrix zei:
Heb je mazzel gehad dat je met dat naaldje geen kortsluiting gemaakt hebt. Beter is een tandenstoker te gebruiken of iets van kunststof.

Dat was ook mijn eerste gedachte bij het gebruik van een naald maar je maakt geen contact met de connector of het moederbord en het is metaal op metaal wat eigenlijk al contact maakt met elkaar als massa. Met een tandenstoker kom je er niet tussen want de ruimte tussen de connector en de klem is heel beperkt en een spelt ligt de batterijklem heel geleidelijk op waardoor je op de connector zelf geen krachten uitoefent.
 
Dan drink voor de zekerheid een paar glazen whiskey, voor een vaste hand en laat die naald niet in het device vallen.
 
the matrix zei:
Dan drink voor de zekerheid een paar glazen whiskey, voor een vaste hand en laat die naald niet in het device vallen.

Proost the matrix en bedankt voor jouw bezorgdheid. ;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan