Spannings uitval

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
930
Punten
113
Leeftijd
75
Is het mogelijk om na een spanningsuitval de dreambox in een bepaalde stand te laten opstarten

bv in de gbox cam en op kanaal2 van de fav lijst??

500s en gemini410

en hoe?

Ja, althans wat emu's betreft.
Maar nu weet ik niet of dat bij alle dreamboxen en bij alle firmware gaat.
Normaliter wel maar de methode of filenaam kan verschillen.

Er zijn images waar je dat in de /etc/init kunt zetten, in andere images moet je de /var_init/init gebruiken of nog een ander bestand.
Dus ik durf je niet met zekerheid hierover antwoord te geven, wellicht dat het Eendenteam je hier beter mee kan helpen.

Of iemand anders die met de opstart inits van de Dream bekend is.

Misschien kun je tegenwoordig ook wel zelf een bestandje maken en dat in de /etc/rc.d/init.d directory plaatsen, doch ook dat durf ik niet met zekerheid te zetten.

In elk geval is het dus wel mogelijk, voor wat betreft de EMU tenminste.

Feitelijk start de Dreambox normaliter op met de cam waar hij op stond als hij uit valt.
Ik heb echter mijn twijfels er aan of je naast de emu in zo'n init ook de zender of een nr. uit de favorietenlijst automatisch kunt laten verschijnen.

Je dreambox zal altijd opstarten met de zender (en emu) waarmee je hem de laatste keer netjes mee hebt uitgezet (of gerestart).

ja dat klopt als de spanning er niet is afgeweest maar als ik de stekker eruit trek dan gebeurd dit niet.

Bij mij niet althans

Klopt Jack, dat is lang niet altijd het geval, bij een crash wordt het meestal de voorlaatste zender of die ervoor. Bij mij springt hij dan meestal op SBS6 ofzo.

Zomaar de spanning er af trekken is in feite hetzelfde doen als wat er gebeurt bij een crash. Bij mijn 7020 moet dan ook de aan/uit knop gewoon plof uit.
Bij het normaal afsluiten danwel heropstarten doet zo'n linuxpc (want dat is een dreambox in feite) nog wat zaken wegschrijven, windows doet dat ook. Haal je de spanning er af, of crashed de zaak, dan kan dat niet meer, waardoor je dus hele andere dingen kunt krijgen.

Onder de blauwe knop kan men gelijk welke zender vastzetten ,ik start altijd op BVN
weet ik meteen dat ik op de astra 19,2°zit.
Tokkio

Hoe weet je dat je dan op astra 19.2 zit... BVN zit ook op Hotbird ;-)

Stel je box in zoals jij hem wil, bv, op bvn.
Geef de box een reboot, dus de uitknop indrukken en vast houden tot het scherm komt om te rebooten en hij zal terug komen op bvn.
Gebruik je ook het kinderslot dan zal deze na de reboot actief blijven.
Dit geldt zeker bij GEMINI.

Groetjes SONJA

Geen reboot maar netjes een shutdown doen, dan slaat ie het kanaal en de emu op voor eventuele volgende "koude" start

Nee er zit inderdaad verschil tussen een herstart en echt de Dream netjes uitschakelen en daarna weer opstarten.
Op een of andere manier slaat hij zaken zekerder op als je hem echt uit zet, dat is me al vaker gebleken bij settingslijsten.
Zet er maar eens een nieuwe in en laat hem dan eens crashen, goede kans dat je een deel kwijt bent van de nieuwe zenders.
Als je hem van tevoren netjes uit hebt gehad en weer gestart, dan kan hij ook crashen maar heb je die zenders er nog steeds in staan.

Dus herstart en koude start is toch verschillend. Raar maar waar.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan