Specifiek probleem ADSL-router

M

marhil

Ik heb mijn PC en dreambox aangesloten op een nieuwe ADSL-router van het merk US ROBOTICS model 9105. Na de automatische configuratie werkt deze nagenoeg perfect op de volgende foutmelding na:
"ATM OAM F5 segment ping" geeft nl. een foutmelding.
"ATM OAM F5 end to end ping" lukt wel.
Resultaat is nu dat wanneer ik via het menu in de dreambox een software update vraag, ik als antwoord krijg "can't resolve hostname". Gewoon pingen via telnet naar bv. www.google.be lukt wel.
Iemand enig idee waar de fout zou kunnen zitten, welke instelling zou moeten veranderd worden in de router?
Ik draai op de dreambox met de image van SF versie 3.2 van 9/4/2004.
"Enable network" staat aangevinkt in de dreambox!

Marhil.

ATM (asynchronous transfer mode) is een bepaald protocol waarvan ik me afvraag of je het uberhaupt nodig hebt.

Ik weet ook niet hoe je router ingesteld staat.
Kan de nieuwe SF dhcp settings aan bij het netwerk of niet? En zoja, gebruik je die ook of heb je de instellingen in de Dream statisch opgegeven?

Het feit dat hij de hostname niet kan resolven, lijkt er op dat de DNS dan niet werkt c.q. dat hij er geen contact mee kan maken, maar of dat zo is, is maar de vraag, omdat je wel kunt pingen naar www.google.nl en dat zal hij ook om moeten zetten naar een ip adres, dus dit zou betekenen dat de dns wel werkt.
Je zou eens via telnet het commando:
nslookup www.duckfiles.org
kunnen ingeven en dan zien of hij met een ip adres tevoorschijn komt, idem met www.google.nl en als dan ook die foutmelding komt dat hij niet kan resolven, dan is het dus toch een DNS probleem.

Als je de Dream statisch hebt ingesteld, kun je het DNS en Gateway ip adres eens zetten op het interne ip adres van de router.

Sommige routers accepteren het echter niet als statisch ingegeven ip's binnen de range van de dhcp server vallen, dus ook daar zou je eens naar kunnen kijken en dan zorgen dat het ip van de dream buiten de dhcp range valt.

Ohja, indien je wijzigingen hebt aangebracht in de Dream kan het na rebooten soms wel eens mis gaan, gebeurd maar zelden, doch je kunt altijd je netwerksettings nog eens controleren om te zien of deze goed staan, hoofdzakelijk DNS en gateway ip.

Ben zelf niet bekend met de USR, maar dit is een losse greep uit mogelijkheden waar je eens naar zou kunnen kijken.

Bedankt voor je info. Heb ondertussen al van alles geprobeerd en ik ben er uiteindelijk in geslaagd om het zaakje werkend te krijgen. De nieuwe SF kan in ieder geval geen DHCP aan, want als ik dat aanvink gaat de dream hangen en helpt enkel nog een reboot door het uittrekken van de stekker.

Uiteindelijk heb ik mijn router een reset gegeven en toen bleek dat de dream nu helemaal geen contact meer met het internet kreeg, heb ik de zaak zo'n beetje omgedraaid. Eerst een ip toegekend aan de dream, de dns-gegevens van mijn provider ingegeven en als gateway een ander adres dan dat van de router, maar wel in de range van de ip van de dream. Daarna heb ik in mijn router de gateway en de DHCP-settings op dezelfde manier aangepast en plots ging het zaakje aan het rollen.

Wat in ieder geval juist blijkt is dat de ATM-fout absoluut geen invloed heeft op de problemen die ik had.

In ieder geval nog eens bedankt voor de bijdrage. Ik ben een beginneling als het op netwerken aankomt, maar al doende en vragende leer je, zoveel is zeker.

Marhil.

Niet alleen door lezen leer je, maar ook door proberen zoals je zelf nu ondervonden hebt.
Een beetje basiskennis en wat eenvoudig deduceren en dan zelf toepassen kan soms al bergen verzetten.

Ik ben blij voor je dat je het aan de praat hebt gekregen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan