Subwoofer probleem

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.998
Waarderingsscore
932
Punten
113
Leeftijd
75
Locatie
Een stoplicht op rood.
Ik heb een active subwoofer, al enkele jaren in bezit en ben (was) daar wel tevreden over.
Het is geen geweldig merk Eltax Linear Response S12 250 Watt.

Nu zit er een brommetje in (50Hz) dat was al zo bij aankoop destijds maar als je maar muziek had dan hoorde je dit niet . Ik heb deze voor een habbekrats in Duitsland gekocht en heen en weer sturen voor een reparatie werd me eigenlijk te kostbaar.

Als de muziek uit is dan gaat de Subwoofer automatisch uit en dus hoor je die brom niet bij radiostilte

Nu lopen er hier een paar kleinkids rond en als die MOETEN overnachten dan moet de muziek op whispermode staan en je raad het al dan stoor ik me wel aan dat brommetje.

Het brommetje is constant en wordt niet mee versterkt .

Is er een Audiofiel die mij opweg kan helpen om dit probleempje op te lossen of ........
 
De brom is al aanwezig zonder verbinding te maken met de versterker.
 
Gooi dat ding is op randaarde.. heb ik hier ook gehad
 
Een brom of storing uit luidsprekers in het algemeen is bijna altijd aarding gerelateerd.
Het zou natuurlijk kunnen dat dat de voeding van de versterker in de subwoofer een "rimpel" heeft, maar eigenlijk mag je van Eltax verwachten dat ze die fout niet maken.
Eventueel even controleren. Dat kan je vrij simpel doen door met een universeelmeter de uitgangsspanning van de voeding te meten. Dit is een gelijkspanning, maar meet dan met de meter ingesteld op wissel in een lage range, je leest dan de rimpelspanning af. Ideaal is 0.000 volt.
Indien dit ok is, is het dus een exemplarisch probleem, dat alleen bij jouw subwoofer voorkomt.
Ik denk dat je de box eens voorzichtig open moet maken, als ik naar het plaatje kijk zou ik zeggen, haal gewoon de luidspreker zelf eruit, en controleer de aarding intern, leg desnoods een nieuwe aarddraad van het chassis van de versterker, naar de behuizing van de luidspreker, en lus hem door naar de aarde van de netspanning, indien aanwezig natuurlijk, of sluit de aarde eens aan.

Voor de kwaliteit van je geluid zou het beter zijn om een zwaardere A-klasse versterker te nemen, en met een passieve subwoofer te werken. Kijk eens naar Canton, betaalbaar, en toch een goed geluid.
 
Aarde lijkt iets te verbeteren heb hem even met een draad naar de verwarming gelegd en het lijkt stiller.

Moeder de vrouw zit nu naar Saw 4 te kijken hahaha (met haar ogen dicht) genoeg bassen om de brom te overheersen

Morgen even overdag het verschil beluisteren.
 
Aarde wel of niet maakt niks uit.

Brommetje blijft

Wat ik wel ervaar is dat dat brommetje steeds irritanter wordt.

Nu let ik er enorm op.
 
Moet je ook een passieve subwoofer gebruiken zoals ik, dan heb je het probleem niet!
Maar ik weet niet waardoor het ding gevoed wordt, 220 of iets anders.
In de meeste gevallen zal een brom of rimpel ontstaan in de afvlakking van de gelijkspanning.
Dit als de afvlak elco's niet goed of lek zijn, bij een conventionele voeding dan.
Is moeilijk te meten, en eigenlijk moet de elco eruit.
Dan meten met een universeel meter die capaciteits meting heeft.
Wat ook wel eens kan is dat in een conventionele voeding de trafo de brom veroorzaakt.
Dit wordt dan waarschijnlijk veroorzaakt door de wikkelingen zelf die slecht gewikkeld zijn of los liggen.
Nu kan ik de brom goed bekijken met een scoop, maar die heeft niet iedereen.
Er zijn wel voor de pc scoop programma's en je voert het signaal via de geluidskaart in dacht ik.
Die programma's heb ik wel, maar nooit geprobeerd omdat ik een scoop heb niewaar.

Grtz.
 
Ik heb de sub eens open gemaakt en moet zeggen dat er toch wel wat aandacht geschonken is aan de manier van opbouwen

Een prima trafo MET afschermingsblik om magnetische strooivelden te elimineren.

Verder zijn er voldoende en zeer goede elcoos gebruikt. Trouwens die brom zit er al van aanschaf aan in.

Meten met een scoop ja daar schiet je ook niet zoveel mee op , meet je de rimpel van de woofer of is het toch de voeding van de scoop die je gaat zien. Dat blijft lastig
Rimpel is vermoedelijk zeer laag en om die te zien moet de gevoeligheid van de scoop erg hoog staan.

Als ik zo op het net snuffel dan zijn er nogal heel wat problemen met deze lastige brom.

TV en Radio (satelliet gebeuren) gaan optisch naar mijn Onkyo 600E en alle frequenties onder de 120 Hz worden doorgesluisd naar de Sub.

In de radiouitzendingen zitten volop bassen om de subwoofer te laten functioneren



Maar bij films en vooral die van C+ lijkt het of er totaal geen lage frequenties voorkomen of weggesneden zijn en dan wil het wel eens gebeuren dat de subwoofer eigenlijk niks doet en dan valt dat irritante brom wel op.

Misschien heb ik een veel te zware jongen aangeschaft 250 Watt stamp je niet zo in je huiskamer zonder het behang van de muren bij de buren er af te trillen.

Misschien opzoek naar een kleiner formaat.
 
Nou, meten is weten! Aan elco's zie je niet of ze defekt zijn.
Als het al vanaf aanschaf is, dan wil dat niet zeggen dat er geen elco defekt kan zijn.
Dat moet je onderzoeken!
Op een scoop kun je echt alles zien, geloof me.
Als je het kunt kan je ook eens een externe voeding voor de subwoofer proberen.
Dan weet je zeker waar het aan ligt.

Een echt goede subwoofer produceert alleen bassen als die er ook echt zijn.
Er zijn van die optimistische dingen die produceren bassen waar helemaal geen bassen zijn, haha!
Als dus een goede subwoofer geen bassen produceert, zitten ze ook niet in het signaal.

Grtz.
 
Haal die dect telefoon is uit de buurt van je subwoofer en knal dat ding is helemaal alleen op de stroom punt en haal alle kabels uit de buurt...
 
Nog even zitten stoeien met de subwoofer.

Weer even de achterkant open gemaakt om de brommer op te sporen.

Op de achterkant zit de gehele electronica en Trafo gemonteerd en toen die uit de kist was merkte ik op dat de brom verdwenen was.
Via een schroevendraaier heb ik de klankkast beluisterd en deze was stil.
Eerste conclusie is dat de electronica dus goed is.

Op de trafo geluisterd met de schroevendraaier (mooie truc !! je stopt het heft tegen je oor en met de metalen punt kun je geluiden flink versterkt opsporen. Probeer maar eens de flow van de verwarming te beluisteren)

De trafo trilt in ieder geval maar niet met de volume die ik waarnam.

Dus de hele handel weer langzaam in de kast gebouwd en jawel hoor hoe meer ik de electronica in de sub schoof des te harder begon de brom zich te manifesteren.

Eerst dacht ik dat de bekabeling misschien de boosdoener was maar na deze afgebonden hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat de trafo erg dicht bij de subwoofer kwam te zitten na montage.

Dit is mechanisch zo opgebouwd
De subwoofer is naar beneden gericht en het bedieningspaneel heeft de trafo onderaan zitten.

Vermoedelijk toch strooivelden van de trafo die rechtstreeks in de speaker terecht komt.

Omdat de achterplaat met electronica symetrisch van opbouw is heb ik de achterpaalt nu 180 graden gedraaid.

De trafo zit nu zo'n 20cm verwijderd van de speaker en weg brom.

Wel een beetje vreemd, nu zitten de aansluitingen en tekst ondersteboven but who cares .

Brom is nu verdwenen.

Thanks voor de vele tips.

Nu nog een tip hoe ik dit kan oplossen met de montageplaat op de juiste manier gemonteerd.

Extra afschermplaat aanbrengen??
 
Dat is goed als de brom helemaal weg is!
Een extra afschermplaat is te proberen, maar hier zie je niet hoe het allemaal zit.
Te proberen is nog een andere trafo want anders zou het een ontwerp/construktie fout moeten zijn.
Het ligt er maar aan of het een gewone of printplaat trafo is en wat verkrijgbaar is.
Of de trafo alleen verplaatsen met een snoertje, en eventueel met kapje afschermen.

Grtz.
 
Hebben jullie wel eens gehoord van een aardlus brom het spul aarden kan ook dan negatief uitpakken.

Maar in de meenste gevallen zijn het de elco,s. ook een wispelturige transistor kan puls geven.

Het snelste opsporing is d.m.v scoop wat Kilroy ook al aangaf. verder blijft het gissen en uitproberen.

En die scoop proggie via pc kun je niet veel mee. is zeer beperkt aan metingen. trouwens dat loopt via soundcard. en is zeer slecht afgezekerd.


Grtz
 
Aardlus heb je als je meerdere toestellen of de bekabeling op randaarde hebt aangesloten. (Ontvanger via de kabel en de ontvanger op randaarde wil wel stevig lussen). en dan kunnen er vervelende stromen gaan lopen.

Bij een subw zoals de mijne die niet op randaarde en niet verbonden met de ontvanger is kan dus ook geen aardlus ontstaan en is brom tgv van aardlussen uitgesloten

Meestal wordt er een verkeerde trafo gebruikt eentje met de secondaire wikkeling onder of boven op de primaire. Daarom is het ook gebuikelijk in de betere audio systemen om ringkerntrafoos te gebruiken . Helaas is daar de omvang bij hoge vermogens nogal groot en gebruikt men goedkopere KU*trafoos.

Met alle ellende van dien..

Meten is inderdaad weten alls je maar weet wat je meet (moet meten).

Als je geen schema hebt dan wordt het toch een stevige puzzel.
 
Aardlus brom hoeft niet perse van een ontvanger af te komen. het kan voorkomen op alle apparatuur/ vaak bij prof. apparaten gebruiken ze gebalanceerde in en uitgangen.

Vaak is het een kwestie van de sinus die neerkomt op de 50hrz d.m.v mantelstroming. een heel vervelende zaak. dat vaak door kabel verlegging beter of slechter wordt maar de volgende dag er weer spontaan inzit.

Uiteraard zit er goedkoop matariaal in maar is wel bromvrij te krijgen d.m.v condensators alleen moet je het opzoeken met scoop. waar hij gegenereerd wordt.

Ringkern travo,s zijn in de regel beter maar doeleinden meer op hogere stroom aftrek. en nemen wat meer ruimte in beslag. gezien omvang en sturing print.

Ook bekabeling (afscherming) wordt slecht matariaal gebruikt.

Lukt dit geheel niet met een brom en ik heb geen ruimte voor andere supply dan neem ik meenstal een gestabieliceerde voeding. en zijn er meer spanningen nodig pas ik dit aan met spanningregelaars . want brom heb ik een schurft aan.


grtz/
 
The matrix heeft een aardlus uitgesloten doordat hij aantoonbaar de oorzaak gevonden heeft.
Zijn verdere verhaal is ook juist; wanneer je een installatie maar op 1 punt aardt, kan er ook geen lus optreden.
De genoemde mantelstromen treden op doordat er meer dan 1 aardpunt gebruikt word, en er dus stromen kunnen ontstaan (en zullen want je krijgt een onbedoelde parallelschakeling).
Daarbij doet het er niet toe welk (type) apparaat er aan die aarde ligt, alle apparaten die aan elkaar hangen, moeten op 1 punt geaard zijn.
Apparaten die bijvoorbeeld optisch of via een extra trafo verbonden zijn, hangen dus niet elektrisch aan elkaar en daar kunnen dan ook geen aardlussen optreden (maar dat levert dan mogelijk weer andere complicaties op).

Ik zou overigens niet meer op zoek gaan naar een oplossing van de montage plaat die nu op z'n kop zit, tenzij je nu in de knoop komt met kabels ofzo.
Ik zou wel proberen contact op te nemen met de fabrikant om ze te wijzen op deze fabricagefout, ongeacht de leeftijd van het apparaat.
Met zo'n extra afscherm plaat is het moeilijk vast te stellen of het een werkelijke bijdrage aan de oplossing zal zijn (behalve empirisch vaststellen natuurlijk).
Je kan er ook andere problemen mee in huis halen.
 
Dus lijkt het op een soort van hf instraling op magneet (spoel) wat afkomstig is uit supply. dit los ik wel eens op d.m.v aluminium folie te plasticficeren met een draadje gelijk er tussen aan het folie.

Om er zo alu. tussen te doen is niet verstandig i.v.m sluiting maken indien van toepassing. ook met geplasticficeerde is het uitkijken omtrend hete componenten.

Het draadje aan de 0 of afscherming bevestigen voor afvloeien.

Je kan de fabriekant wel benaderen maar nemen dit ter kennisgeving aan. ze lossen het toch niet op. garantie/buitenland enzz. een hoop geeikel.

Tevens vraag ik me wel eens af hoe sommige componenten reageren op hogere voltage die ze toen de tijd op geschroeft hebben naar 230 volt. vooral oudere types componenten in dit geval de travo,s.

Ik meet vaak aan mijn 3 fases en merk op dat de spanning erg schommeld nl. van 208 naar max 253 volt. en heb een klacht ingediend bij essent die hebben het een week lang gemeten en een uitdraai van die week klopte met mijn meeting maar zeggen gewoon het mag 10% naar beneden en 10% naar boven vanuit 230.

Dat was bij 220volt ook het geval maar 10% boven 230volt vind ik erg hoog . aangezien ik op een uiteinde van een industrie gebied woon en er komen steeds meer bedrijven bij flikkeren de lampen hier regematig en in ergste geval gaat tv in standby.

Maar goed ze hebben de kleine letters voor de kleine man goed voorelkaar. maar merk wel op dat ik al veel dvd spelers naar zijn grootje heb. en niet door gebruik. alleen is het niet aan te tonen.

Dus blijf ik er bij dat die schommeling niet normaal en bevordelijk is voor sommige apparaten. dus zijn ze nog niet van mij af. ook instalateurs en reparateurs staan hier vaak in de straat. maar ja die meensten weten niet wat er in het energynetwerk gebeurd en hebben er goede klanten aan.

Ik denk er over om de ombudsman of iets dergelijks in te schakelen. alleen moet ik nog een achterdeur hebben om aan te tonen dat het schade kan geven aan apparateur.


grtz/
 
Dit wat ik nu zeg heeft niks met het probleem van the matrix te maken.
Maar als er als er apperatuur stuk gaat door een te hoge spanning kan het ook andere oorzaak hebben.
Een zwevende of een slechte verbinding met de nul.
Want als de nul een slechte verbinding heeft in de meter kast en de fases worden ongelijk belast krijg je ook hele verschillende spanningen.
En onderschat dit niet want iedere monteur heeft zijn" moment" van aandraaien.
Hier wordt niet of nauwlijks aandacht aan besteed.
Maar je schrikt je dood als je met een warmte meter in de buurt komt.

Vr.gr.Janblues
 
Dat klopt.
Het is ook heel eenvoudig vast te stellen.
Daarvoor laat je een gespecialiseerde fotograaf komen die infrarood foto's neemt.
Dat is wel een kostbare zaak, maar wanneer deze persoon zijn vak kent, zie je direct aan die foto's waar het probleem zit.

Overigens betekent een langdurig slecht contact niet per se dat zo'n schroef nog los zit.
Door de effecten kan de schroef wel vast (gerot) zitten, maar dan is het contact nog niet goed.
Dan moet de schroef dus eerst los gedraaid worden om dan weer vast te zetten.
Als alles rond die schroef al donkerzwart is, hoef je je geen zorgen te maken over het weer vastdraaien ervan...

Is er zoiets aan de hand, dan kan je daarvoor niet aankloppen bij de energieleverancier.
Je moet dan dus bij de installateur zijn.
Ik heb ook ervaring met een "helpdesk medewerker" van een energie leverancier, die me ronduit onbeschoft te woord stond toen ik een klacht had over de voorziening, want zou wel aan mijn rotte installatie in huis liggen.
Dat ik het zelf maar uit moest zoeken, en vooral niet terug moest bellen...

Maarreh.

Ging het niet over brom in een luidspreker ?
 
Dat met die 0 kwestie zit hier niet in de meterkast. ik denk gewoon dat het bij hun in de transformator zit.

Ook mijn buren hebben dezelfde schommeling. en bijde hebben we nieuwe meterkasten.

Ze hanteren gewoon die 10% en daar is voor hun de kous af. maar bij mij nog niet.


grtz/
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan