Sunspots!

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Ik heb het hier al eens gehad over de sunspots oftewel zonnevlekken.
Dat is zoals bekend een 11 jarige cyclus van maximum naar minimum.
We zitten nu in een minimum met zelfs nul zonnevlekken en al een langere periode.
Maar zo laag en zo lang is het nog niet geweest!

We zien het terug op o.a. de site van de nasa die zegt:

Spotless Sun: Blankest Year of the Space Age.

Je kunt het lezen op hun site oftewel:

http://science.nasa.gov/headlines/y2008/30sep_blankyear.htm

Een vreemde zaak dus!
Ik wil het echter niet in verbinding brengen met het vreemde gedrag van wat lieden internationaal, haha!

Grtz.

Deze zonneactiviteit is van grote invloed op radiosignalen op de korte golf
En daar zit'm voor mij de clou.
Als zendamateur ben ik nogal afhankelijk van de zonnevlekken om met mijn zender op de korte golf met de andere kant van de wereld contact te kunnen leggen.
In het minimum waar we ons vandaag bevinden is het veel lastiger dan als de zon veel actiever is.

Helaas duurt dit al een poosje,, :(
Volgens mij begint het wel aan te sterken... Ik hoor al wat meer op bepaalde banden.

Vanmij mag het weer van start...Dan kan ik weer zenden..
Zo is mijn hele hobby naar de klote ,Het duurt al een jaar of 3

Kortegolf is al langere jaren niet goed te noemen. in de jaren 80/90 was het bijne elkedag raak om verbinding te maken met de andere kant van onze aardbol. maar kom nu niet verder als de oostblok landen.

En steeds maar stoeien met een andere variant antenne qwa opstralings hoeken. maar is hopeloos.

Wat mij wel opvalt is dat de 160mtr band wat langer open is. maar mag daar niet graag vertoeven.

Ook deze hobby is op sterven na dood. en zeer kostbaar d.m.v vele onderdelen verdwijnen en meenst kant en klare spul de handel heeft overgenomen. en meenst met antennes nog wordt geklooit.

Ik denk dat het nooit zo weer wordt als in de jaren 80. maar de sk010 en de sk050 gaan niet de deur uit tenzij.:vuist: telecom gaat shoppen.

Grtz/..

Nou ik moet zeggen dat het toch al lang minimaal tot helemaal geen zonnevlekken is!

Bv de 14MHz (20mb) band is wel erg stil en alleen overdag af en toe bruikbaar.
De hop moet op die hogere frequenties immers in het daglicht liggen.
De 7MHz (40mb) is wel vaker open maar is maar klein, en je hoort er uiteraard veel Italianen enzo.
De 3.5MHz (80mb) is meestal vaker bruikbaar, en je hoort er wat Duits of Oost Europees spul.
Op de 160mb hoor ik nooit iets.

Hoe laag de sunspots zijn kun je dagelijks zien op de site die ik al eerder vermelde:

http://www.spaceweather.com/

Links onder zie je de sunspots.

En de gemeten waarden en predictions zie je op:

http://solarscience.msfc.nasa.gov/images/ssn_predict_l.gif

Grtz.

160mtr smorgens en meenst zondags vroeg. 80mtr veel duitsers enkel wat nederlanders. 10mtr en 20mtr is ooit iets geweest.

Luister vaak een keer op 6,300 mhz soms usa met 9+20db maar is heel kort. zoals de jaren 80 waren is het nooit meer geweest. meenst een geroezemoes van storingen. op de meenste banden tenzij ze fm of ssb moduleren is het nog te doen maar amplitude gaat slecht.

Grtz/..

Ja, op de amateurbanden gebruikt men uiteraard alleen ssb.
Waarom een hoop energie verknoeien met een draaggolf die toch niets doet.

In am heb ik nog de optie ams (synchroon detektie).
Maar die is eigenlijk overbodig omdat de frequentie drift toch vrijwel nihil is op de receiver.
Wat echter wel gaat is van een am signaal alleen een zijband te pakken in ssb mode.
Dan moet je alleen het IF filter wat breder zetten bv 4kHz i.p.v. 2.2kHz.
Zo valt de audio wel mee.

Eigenlijk zouden de banden wat rustiger moeten zijn met zo weinig sunspots.
Als dat niet zo is moet er blijkbaar een hoop andere troep de ether ingepompt worden.
Nou ja, de 41, 49 en 60mb zouden het nu wel in Europa en Oost Europa moeten doen.
In de 49mb hoor ik zelfs de Hollanders nog kwekken, haha!

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan