Televisiemaker Wim de Bie (83) overleden

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.161
Waarderingsscore
573
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Satiricus Wim de Bie is op 83-jarige leeftijd overleden.
De VPRO meldt dat hij vandaag thuis in Den Haag in het bijzijn van familie overleed.
Hij was al langere tijd ernstig ziek.

De naam van Wim de Bie is onlosmakelijk verbonden met die van Kees van Kooten, met wie hij jarenlang een duo vormde op radio en televisie.
Samen maakten ze programma's als de Klisjeemannetjes, Het Simplisties Verbond, Koot en Bie en Keek op de Week, waarin ze commentaar gaven op het nieuws.

Daarbij maakten ze regelmatig gebruik van typetjes, zoals de door De Bie gespeelde verlegen en wat angstige meneer Foppe, kluizenaar Walter de Rochebrune, vakbondsleider Aad van der Naad, de alcoholische zwerver Dirk...


Bron: NOS.nl
 
  • Cry
Waarderingen: Dr.Z
Ja, een icoon! Reden waarom vroeger werd afgestemd op de VPRO. Was nog te jong en had geen inspraak :p “Hengstenbal” en “de Vieze Man” staan in mijn geheugen gegrifd alsof het de dag van gisteren was..’Ohhh ballen in me buik, lekkere mooie balleeeeeee”
 
Ja geweldig, de vieze man en de ballen in de buik, dat staat mij naast de Keek op de Week ook nog het meest bij.
Nostalgie, maar die twee hebben toch wel voor wat leuke aparte TV gezorgd in die tijd.

Rust in vrede.
 

Lijst van neologismen van Van Kooten en De Bie​

Wikimedia-lijst / Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie​

Kees van Kooten
Van Kooten en De Bie
Wim de Bie


Hieronder staat een lijst van neologismen van Van Kooten en De Bie. De lijst bevat woorden en uitdrukkingen die door hen zijn geïntroduceerd, dan wel nieuw leven zijn ingeblazen.

JaarUitdrukkingToelichting
1973bescheurkalenderdagkalender met op de voor en achterkant van elke bladzijde een humoristische schets in tekst en/of beeld.
1974daar moet de mattenklopper overheen
1974dames heren ook
1974fijns
1974leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel!
1974schrijpendporte-manteauwoord van schrijnend en nijpend
1975demonstructieporte-manteauwoord van demonstratie en instructie
1975krommunicatieporte-manteauwoord van kromme communicatie (communicatie die niet deugt)
1975natuurleuk
1975stoned als een garnaalafkomstig uit het liedje "Stoont als een garnaal" uit 1975 van Van Kooten en De Bie
1977bonken
pruimen op sap zetten
van wippenstein gaan
eufemismen voor geslachtsgemeenschap
1977geilneef(te) vaak seksueel opgewonden man
1977regelneefiemand die graag alles precies regelt
1978en wel hierom
1978van die dingen ja
1979godverdegodver
1979hou je d'r buiten, Cock
1979neutronenkorrels
1979scheurgras
1979takkeschurft
1980doemdenkenhet koesteren van een uiterst sombere toekomstverwachting
1980geen gezeik, iedereen rijk
1980gelul van een dronken aardbei
1980kneukfilmknokfilm waarin ook wordt 'geneukt'
1980mag ik even een teiltje?
1980mogen wij even overgeven?
1980op hun pik getrapt
aan hun taas getrokken
in hun kuif gepikt
uitdrukkingen die al in de jaren vijftig in Den Haag in gebruik waren
taas = oorspronkelijk metalen punt waar tol op draait én een synoniem voor penis
1980voor al uw dameswensen
1980vrije jongens
1981samen voor ons eigen
1981vieze manman die alles geil vindt
1982positivoiemand die eerder de mogelijkheden dan de gevaren, eerder de positieve, dan de negatieve kanten in mensen, zaken of omstandigheden zal zien en benadrukken
1985jemig de pemig(reeds bestaande) uitroep van verbazing
1985mozes kriebelverwijzing naar uitroep van verbazing "mozes kriebel in de badkuip" die rond 1950 in Den Haag in gebruik was, maar mogelijk ouder is
1985oudere jongere
1985wibocriwitteboordencriminaliteit
1986arroiemand die arrogant is
1986zwijgstrontzwijgen wegens ruzie
1989ik ben genoemd
1990nieuw-flinksverwijzing naar Nieuw Links
1993krasse knarren
 
R.I.P. Wim
 
R.I.P
 
Als je naar YouTube gaat kan je je gratis abonneren op "Het Officiële Koot & BIE-KANAAL"
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan