Thuiskopieheffing

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Ik hoor net dat de nieuwe tarieven voor 2013 van de thuiskopieheffing bekend zijn.

Voor pc's en laptops 5 euro, en voor smartphones, telefoons en tablet-computers maximaal 5 euro, en audio- en videospelers maximaal 2 euro.

Voor cd-roms en dvd's geldt 3 cent (dat was toch meer?).
Het betekent wel dat thuiskopieren natuurlijk mag.

Grtz.

Dat mog nog steeds mogen we wel zeggen.
3 cent per cd? Ja dat was zeker meer. Dat is zelfs ooit 1 euro per dvd geweest (cd toen 60 cent dacht ik), maar werd na grote protesten na een bepaalde tijd sterk verminderd. Dacht dat het nog steeds op 30 cent per cd/dvd lag maar dat wordt dus minder schijnbaar.

Echter.... de fabrikanten gaan protesteren en willen de heffing gaan verhalen op de Staat.

Ja dat meen ik me ook te herinneren van die hogere prijs per cd/dvd.
Dit is dan wel eenmalig voor 2013, dus wat daarna gebeurt is de vraag.
Maar 1 euro per dvd vind ik wel belachelijk.

Dat er een heffing op audio of videoplayers wordt gezet vind ik ook belachelijk.
Tenslotte zijn dat dingen die gemaakt zijn om ze te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn en niet om de kas van anderen te spekken.

Grtz.

Het is ook belachelijk dat er zo'n heffing op pc's en laptops komt, daar kun je immers op zichzelf niets op opslaan. Dat gebeurt op de aanwezige harde schijf.
En daarop komt ook een heffing dus waarom dan nog apart op de pc of laptop? Dat is immers geen drager. Ze zijn een beetje doorgeslagen daar in Den Haag.

als je je PC laat verwijderen (verwijderingsbijdrage) krijg je dan die 5 euro terug?

Strax krijg je gewoon een internet download heffing van ?50 om de vermindering op de dvd en cd te compenseren. blijft toch altijd broekzak/vestzak.

Maar hoe zat het ook alweer met die thuiskopieheffing?

Dat is toch niet gewoon een belasting?
Maar ging die naar de "geestelijke eigenaars" via buma/stemra.
Echter kan ik me herinneren dat een innende instantie op vele miljoenen zat en niets kreeg uitgekeerd.
De toenmalige minister werd daar zeer boos over, maar de instantie beloofde beterschap.

Grtz.

als je je PC laat verwijderen (verwijderingsbijdrage) krijg je dan die 5 euro terug?
Nee natuurlijk niet. Als je een cd in de winkel koopt krijg je toch ook je geld niet terug als je deze naar het stort brengt?
Want daar is ie voor bedoeld, voor auteursrechten. Het probleem is echter wat Kilroy zegt. De strijkstok (directieleden en personeel van die stichting en van Buma/Stemra) wordt goed bedekt en de rechthebben krijgen nog steeds niets.
Ik hoorde iets dat er 2/3 van de Buma/Stemra opbrengsten naar de rechthebben zouden moeten gaan en 1/3 naar "kosten", zoals dus ook salaris van Buma/Stemra. Dat is toch van de pot gerukt? Zoveel hoeven die toch niet te verdienen?

Pownews heeft van de rechter gelijk gekregen dat een BumaStemra directielid corrupt is. Gelden worden niet uitbetaald... hoezo beterschap?
En dan noemen ze ONS als downloaders boeven? Tsssk...

@Nummer10: Daar ben ik ook bang voor dat zoiets ooit gaat komen, maar dan is de pot vet want dan is het dus echt diefstal. Er bestaat zat freeware download, dus er zijn ook zat mensen die downloaden zonder muziek of film te downloaden.
Als zoiets gaat komen denk ik echt dat de internetwereld in opstand gaat komen. Het zou me echter niet verbazen als de regering zoud proberen zoiets in te voeren.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan