TV/Satelliet splitter

A

aliazagagh

Hoi,

Ik heb een probleem omtrent het verbinden van de TV-kabel en satelliet kabel dmv een splitter. Ik heb een zogenaamde ICT woning. In mijn meterkast heb ik o.a. een kabel voor de televisie en een kabel voor de satelliet. Daarnaast heb ik in die kast nog een kabel die naar de woonkamer leidt. In de woonkamer heb ik in de muur 3 uitgangen:

- 1 voor de televisie,

- 1 voor de satelliet en

- 1 voor de radio.

Een monteur vertelde mij dat ik in de meterkast een splitter nodig heb van 5-2300 Mhz om de televisiekabel en de satelliet kabel aan de de woonkamerkabel te verbinden. Hierdoor zou ik zowel het TV-sginaal als het satelliet-signaal via 1 kabel kunnen verbinden naar de woonkamer toe.

Ik heb een splitter gekocht (€15) en heb in de meterkast de kabels aan elkaar verbonden. Ik deed de TV aan en tot mijn verbazing heb ik alleen een TV signaal. Als ik op mijn TV overschakel op de satelliet dan krijg ik de tekst NO SIGNAL te zien.

Ik ging vervolgens weer naar de meterkast en heb de splitter eraf gehaald. Ik heb daarna alleen de satelliet kabel aangesloten aan de kabel die naar de woonkamer gaat. Ik deed de TV aan en de satelliet blijkt gewoon te werken!

Wie o wie kan mij helpen om d.m.v. een splitter zowel een TV signaal als een satelliet signaal te ontvangen in mijn woonkamer? Ik heb vanalles geprobeerd en ik weet niet meer wat ik moet doen :sad:. Ligt het misschien aan de splitter?

Gr,

Ali

 
Hoi aliazagagh, welkom op het satelliet FUN board !

Dit is een wat vreemde installatie.

Je zou zo namelijk zo'n splitter achterstevoren aansluiten.

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar daardoor heb je een relatief grote demping in je signaal.

Verder moet je weten dat de satelliet ontvanger de (in jouw geval virtuele) ontvangstkop moet voeden.

Er komt dus spanning uit je ontvanger.

Een gewone splitter zo die spanning wel eens tegen kunnen houden.

Die splitter moet dus een zogenaamde DC-through aansluiting hebben zodat ie die spanning er niet uit filtert, maar juist doorlaat.

Dan nog een vraagje over die splitter.

Is dat er eentje met allemaal van die stekkertjes eraan die je moet schroeven (zoals die ook aan je satelliet ontvanger zit)?

En heeft die splitter ook een versterker (dus ook een netstekker eraan)?

In het laatste geval is zo'n apparaat niet bruikbaar, in het eerste geval is dat de betere oplossing (ten opzichte van stekkers die je er gewoon op kan prikken).

Waarschijnlijk staat er nog wel wat geschreven op die splitter van je, dus vertel hier eens wat dat is.

 
Dit is dus precies het ding waar ik het over had.

De term DC-through heet hier "power pass" maar is precies hetzelfde.

Als je het ding goed hebt aangesloten, dan moet je de termen in en out die er op staan vergeten.

De ingangen worden dan dus die waar de tekst "out" bij staat, en de uitgang is die waar "in" bijstaat (vandaar mijn eerdere vermelding van verkeerd om aansluiten).

Als je hem niet op deze manier hebt aangesloten, zit ie verkeerd en moet je dus proberen 'm alsnog zo aan te sluiten.

Er zit geen versterker in deze splitter.

Suc7 !

 
Hoi MAS3,

Samengevat: volgens jou moet het dus wel werken met de splitter die ik je liet zien of zal ik toch eentje moeten hebben met een versterker? Die monteur had namelijk niks gezegd over een versterker hij zei letterlijk 'een TV-satelliet splitter 5-2300 Mhz' en meer niet.

......en ik sluit de TV kabel en de satelliet kabel aan de onderste twee connectors(2 x out), en de kabel die naar de woonkamer leidt sluit ik op de bovenste enkele connector (1 x in)... is dit de juiste manier?

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan