M
MAS3
Dat wil zeggen die glans is allang verloren.
Vandaag zag ik een aankondiging op tweakers dat ze bezig zijn met pricewatch 3.0.
Ze zijn daar druk bezig om het vroeger zo handige hulpmiddel op zoek naar de beste prijs in .nl, aan te passen.
Een van de commentaren in het artikel was of nu dan weer ALLE prijzen op te zoeken zouden zijn, net als vroeger.
Antwoord daarop was een kat dat daarvoor een andere discussie gaande is.
Die discussie is echter nooit openbaar gemaakt via een aankondiging (die ik gezien heb).
Nou is het mogelijk dat ik daar iets gemist heb vanwege extreme drukte met het werk, komt het de laatste tijd wel eens voor dat ik een dagje zonder een rondje over het internet meemaak.
Daarom maak ik er hier nu wel gewag van, want ik vermoed dat het overgrote deel van de huidige pricewatch bezoekers helemaal niet weet dat dit gaande is.
En het is wel degelijk iets dat je moet weten als je een dergelijke pagina bezoekt; hoe je het wendt of keert, er ontbreekt bewust informatie.
In ieder geval bleek dat er, zonder aankondiging, halverwege juni is besloten om "niet klanten" van de t.net pricewatch geen vermeldingen meer te gunnen op die pagina.
Als doodgewone internet gebruiker, ging ik er van uit dat de pricewatch werd betaald uit pagina clicks, zoals te doen gebruikelijk.
Schijnbaar dekt dat de lading niet meer.
Een van de antwoorden (op de eerste pagina) op dit bericht van de mensen die er aan werken, is dat er ten burele van t.net pricewatch 7 families gevoed moeten worden.
Zo af en toe (en ook sinds het instellen van deze beperking) maakte ik gebruik van de mogelijkheid om te zoeken naar de mooiste prijs van .nl.
Maar nu moet een webshop een abonnement van € 75 per maand, dus 900 per jaar, afsluiten om een vermelding te kunnen krijgen als goedkoopste aanbieder van een bepaald product.
Dat is pure afpersing wat mij betreft.
Die 1000 euro per jaar moeten de consumenten uiteindelijk weer betalen.
De charme van een webshop zit hem in de lage operationele kosten.
Dat gooi je weg als je moet betalen om op internet (ofzo) bekend te maken dat je eventueel de goedkoopste bent.
De argumenten die ik (op alleen al de eerste pagina) van de beheerders zie, kunnen best wel kloppen.
Maar daarmee is dus de angst die al heel lang bestond bewaarheid.
Het ooit zo grote VNU heeft een hele tijd geleden T.net ingelijfd.
Nu is het een ordinaire commerciële club, die aan elke activiteit geld zal en moet verdienen.
En de clicks brengen tegenwoordig niet genoeg meer op om 7 gezinnen en de directie te voeden.
Voor mij is hiermee tweakers voor de helft gestorven.
Niet in de laatste plaats vanwege de arrogantie waarmee de antwoorden van de beheerders in de discussie over deze verandering doorspekt zijn.
Die andere helft zal het dan ook wel niet meer lang uithouden.
Vandaag zag ik een aankondiging op tweakers dat ze bezig zijn met pricewatch 3.0.
Ze zijn daar druk bezig om het vroeger zo handige hulpmiddel op zoek naar de beste prijs in .nl, aan te passen.
Een van de commentaren in het artikel was of nu dan weer ALLE prijzen op te zoeken zouden zijn, net als vroeger.
Antwoord daarop was een kat dat daarvoor een andere discussie gaande is.
Die discussie is echter nooit openbaar gemaakt via een aankondiging (die ik gezien heb).
Nou is het mogelijk dat ik daar iets gemist heb vanwege extreme drukte met het werk, komt het de laatste tijd wel eens voor dat ik een dagje zonder een rondje over het internet meemaak.
Daarom maak ik er hier nu wel gewag van, want ik vermoed dat het overgrote deel van de huidige pricewatch bezoekers helemaal niet weet dat dit gaande is.
En het is wel degelijk iets dat je moet weten als je een dergelijke pagina bezoekt; hoe je het wendt of keert, er ontbreekt bewust informatie.
In ieder geval bleek dat er, zonder aankondiging, halverwege juni is besloten om "niet klanten" van de t.net pricewatch geen vermeldingen meer te gunnen op die pagina.
Als doodgewone internet gebruiker, ging ik er van uit dat de pricewatch werd betaald uit pagina clicks, zoals te doen gebruikelijk.
Schijnbaar dekt dat de lading niet meer.
Een van de antwoorden (op de eerste pagina) op dit bericht van de mensen die er aan werken, is dat er ten burele van t.net pricewatch 7 families gevoed moeten worden.
Zo af en toe (en ook sinds het instellen van deze beperking) maakte ik gebruik van de mogelijkheid om te zoeken naar de mooiste prijs van .nl.
Maar nu moet een webshop een abonnement van € 75 per maand, dus 900 per jaar, afsluiten om een vermelding te kunnen krijgen als goedkoopste aanbieder van een bepaald product.
Dat is pure afpersing wat mij betreft.
Die 1000 euro per jaar moeten de consumenten uiteindelijk weer betalen.
De charme van een webshop zit hem in de lage operationele kosten.
Dat gooi je weg als je moet betalen om op internet (ofzo) bekend te maken dat je eventueel de goedkoopste bent.
De argumenten die ik (op alleen al de eerste pagina) van de beheerders zie, kunnen best wel kloppen.
Maar daarmee is dus de angst die al heel lang bestond bewaarheid.
Het ooit zo grote VNU heeft een hele tijd geleden T.net ingelijfd.
Nu is het een ordinaire commerciële club, die aan elke activiteit geld zal en moet verdienen.
En de clicks brengen tegenwoordig niet genoeg meer op om 7 gezinnen en de directie te voeden.
Voor mij is hiermee tweakers voor de helft gestorven.
Niet in de laatste plaats vanwege de arrogantie waarmee de antwoorden van de beheerders in de discussie over deze verandering doorspekt zijn.
Die andere helft zal het dan ook wel niet meer lang uithouden.