UBUNTU Linux: nwe distro en gbox (server) probleem

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
79
Punten
48
Leeftijd
122
We hebben een nieuwe pc gekocht met een dual core processor en deze ingericht als linux server. Doordat er een dual core processor op zit en we alleen UBUNTU als distro will hebben liepen we tegen het eerste probleem aan. Met de oude ubuntu liep de pc steeds vast bij het booten van de kernel. Na veel zoeken kwamen we er achter dat we een andere versie van ubuntu moesten hebben. We hebben er vervolgens Ubuntu 7.10 "Gutsy Gibbon" opgezet en zie daar die werkte.

Alles geinstalleerd en schijnt te werken. Echter toen we gbox (server versie) installeerden startte gbox niet goed op. We hebben met de cwshare.cfg zitten stoeien en kwamen er achter dat zodra we een D-regel met een externe dyndns naam er in zetten gbox stopt.
De schermoutput laat de lokale ips zien en dan stopt gbox, we denken dus dat gbox stopt zodra die de eerste externe dyndns regel aan het verwerken is. Met alleen de lokale ips van onze receivers (als D-regel) in de cwshare.cfg werkt gbox goed.

We weten niet of we nu in de goede richting zitten maar volgens ons weigert gbox om de een of andere reden die D-regels met externe dyndns namen. Het vreemde is dat in onze firewall we ook dyndns adressen gebruiken en die worden keurig geresolved.

Even hebben we gedacht dat het misschien aan de kernel ligt, maar zover wij weten is de kernel in v7.10 van Ubuntu een SMP kernel dus die zou de dual core zonder problemen aan moeten kunnen en daar lijkt het dus ook op omdat andere prgs wel draaien.

De vraag is dus of iemand weet hoe we dat probleem met gbox op kunnen lossen.

Iemand tips/ideeën ?

Vindt het bijzonder vreemd. Dus de firewall doet wel aan naamsomzetting maar zo gauw dat met gbox moet gebeuren lukt dat niet?

Echt vreemd. Welke versie gbox gebruik je en heb je al eens een andere versie gbox geprobeert?

Gewoon de log files navlooien en kijken waar hij hangt.
Overigens hoeft niet altijd alles wat je nodig hebt in de kernel gecompileerd te zijn.

Grtz.

we gebruiken 2.25 en inderdaad name resolving in de firewall gaat wel goed maar met gbox dus niet. We zullen eens een andere versie proberen.

De kernel versie staat overigens los van de OS versie.
Alhoewel een nieuwere OS versie wel meestal met een nieuwere kernel versie komt.
Je kunt binnen elke OS versie, ten allen tijde de kernel opnieuw compileren met al wat je er wel of niet in wil.
Je kunt ook meerdere kernel images op je HD zetten, en van eentje booten.
Het komt echter ook vaker voor dat niet alle of de goede services zijn geinstalleerd en/of draaien.

Grtz.

Als jullie daarmee de kernel versie bedoelen, ik heb hier versie 2.6.18 draaien.
En de laatste stabiele versie die is vrij gegeven is 2.6.23.
Alle kernels kun je downloaden bij:
http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/
Je zult hem dan moeten compileren en installeren op je distro en OS versie.

Grtz.

@Kilroy: bedankt. Wij hebben kernel 2.6.22-14 draaien maar we zullen eens op ontdekkingstocht gaan.

Ik heb gehoord dat 2.25 nog wel eens problemen kon geven op sommige linux servers en dat men daarom het beste terug kon naar de 2.21b als ik me niet vergis.
Of dat ook jouw probleem verhelpt weet ik niet, maar je gaf al aan dat je het eens proberen ging dus hopelijk lukt het.

We hebben enkele DEBIAN/UBUNTU goeroes geraadpleegd en van alles veranderd/getest etc. Uiteindelijk zijn we er gelukkig uit. Het bleek aan de volgorde van resolving te liggen. Waar het wordt weggeschreven (in welk bestand dus), weten we niet. Echter via Webmin zagen we in de DNS Client bij de resolutie volgorde allerlei dingen staan die we niet kenden (zoals files, MD$ [nor return], dns, etc.) Die regel hebben we in (webmin dus) verwijderd en vervangen door alleen DNS daarna networking e.d. gerestart en voila het werkte. Overigens zien we dat in webmin opeens dat die regel waar (voor ons eerst die adacadabra stond0 is veranderd door opties die we nu kunnen kiezen, zoals dns, hosts e.d.

We draaien dus nog steeds met kernel 2.25 en hebben nu geen problemen meer.

Allemaal bedankt voor de reacties.

De volgorde van resolving wordt weggeschreven in de /etc/nsswitch.conf dat weet ik wel, normaliter is het "files, DNS".
Vindt het wel erg vreemd dat het probleem daarin zit, want dat zou betekenen dat er toch bepaalde files niet in orde zouden zijn.

Kan echter ook zijn dat die file oftewel de regels daarin niet actief gezet waren, waardoor het ook in webmin anders overkwam.
Anyway, mocht je het nog eens hebben dan weet je nu in welke file dat te vinden is.
Normaliter staat deze standaard echter bij zowat elke distro goed, dus vandaar dat ik het nogal vreemd vindt.

Ja wij vonden en vinden het ook vreemd. Overigens het klopt wat je schrijft want het begon met files en dan die andere (voor ons onbekende zooi). Maar wat is nu een goede volgorde (en waarom0 want we hebben er nu alleen DNS staan.

Ja normaal gesproken moet hier een hele lijst staan wat welke services gebruiken.
En de mogelijke zijn:

# Legal entries are:
#
# compat Use compatibility setup
# nisplus Use NIS+ (NIS version 3)
# nis Use NIS (NIS version 2), also called YP
# dns Use DNS (Domain Name Service)
# files Use the local files
# [NOTFOUND=return] Stop searching if not found so far

Ik weet niet hoe dit plakwerk doorkomt, we zullen zien!
Meest gebruikt zullen zijn files, dns of compat.
Ik denk niet dat er velen een NIS server hebben geinstalleerd, eerder een DNS server.
Entries zien er zo uit.

passwd: compat
hosts: files dns

Grtz.

Klopt, de normale volgorde is "files dns" zoals Kilroy al aangeeft.
Dat is ook de bedoeling omdat er normaliter eerst naar bijv. de hosts file gekeken dient te worden en daarna pas in DNS gezocht moet worden, anders zouden aanpassingen in je hosts file geen bal meer uitmaken.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan