T
twilight
Kabelexploitant UPC stapt op grote schaal in digitale telefonie. UPC biedt haar 2,3 miljoen klanten in Nederland de komende maanden vaste telefonie aan met gebruikmaking van internettechniek.
Daarmee doet de kabelexploitant een rechtstreekse aanval op KPN dat 80 procent van het vaste telefoonverkeer in handen heeft. Met de introductie van Voice over Internet Protocol (VoIP) komt het gratis binnenlands telefoneren tegen een vast maandelijks abonnementstarief steeds dichterbij.
BIj UPC kan straks tegen een maandelijkse vergoeding van 14,95 euro 's avonds en in het weekeinde gratis gebeld worden binnen Nederland. Een basisabonnement voor deze nieuwe vorm van telefonie gaat 9,95 euro per maand kosten. De gesprekskosten per minuut liggen 10 tot 15 procent beneden de tarieven van KPN, belooft UPC. Klanten houden hun KPN-telefoonnummer.
Volgens UPC kan er dankzij digitale telefonie jaarlijks tot zo'n 150 euro worden bespaard. Het abonnement bij KPN kan worden opgezegd. Momenteel maken al 170.000 UPC-klanten gebruik van bellen via de kabel. Maar die techniek is verouderd.
Digitale telefonie wordt volgende maand uitgerold in Rotterdam, in november volgt Amsterdam en vanaf het eind van het jaar de rest van Nederland. Digitale telefonie ligt binnen het bereik van iedereen met een (UPC) kabelaansluiting in huis. Het bezit van een computer of een abonnement bij een internetprovider is niet nodig. De normale telefoontoestellen ook de draadloze kunnen aangesloten worden. Om digitaal te kunnen bellen moet een (gratis) telefoonmodem in huis worden gemonteerd. UPC komt met doe-het-zelfpakketten of rekent vijftig euro voor de installatie van het modem.
"Je steekt de stekker erin en je hebt een kiestoon," aldus Diederik Karsten, directeur van UPC Nederland. De klanten kunnen gratis beschikken over voicemail, herkenning van binnenkomende gesprekken en kunnen, via hun pc, verhinderen dat buitenlandse nummers worden gebeld. Ook kunnen via internet de eigen belkosten in de gaten worden gehouden.
UPC garandeert de veiligheid van de gesprekken en zegt dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is om zonder problemen te bellen. Karsten: "Het is geen telefonie via het internet waarbij het gesprek ineens verdwijnt. Wij hebben speciale bandbreedte gereserveerd voor telefonie."
Digitale telefonie via VoIP maakt een snelle opmars door. Casema (1,7 miljoen klanten) begint dit najaar, @Home van Essent (1,7 miljoen klanten) is aan het testen en heeft nog geen besluit genomen. Evenals Tiscali.
UPC kondigde gisteren tevens een verhoging van de snelheden van zijn Chello-internetoproducten aan. Deze maand wordt de downloadsnelheid van Chello Plus verhoogd van 4,6 naar 8 Megabit per seconde; in Almere en Amsterdam worden binnenkort proeven gedaan met downloadsnelheden van respectievelijk 30 en 50 megabit per seconde.
Leuk he dit, kunnen we straks niet eens meer naar de helpdesk van upc bellen, als we een digitale telefoon van UPC hebben, en deze stuk is...hehehe
Gr Fred.
Daarmee doet de kabelexploitant een rechtstreekse aanval op KPN dat 80 procent van het vaste telefoonverkeer in handen heeft. Met de introductie van Voice over Internet Protocol (VoIP) komt het gratis binnenlands telefoneren tegen een vast maandelijks abonnementstarief steeds dichterbij.
BIj UPC kan straks tegen een maandelijkse vergoeding van 14,95 euro 's avonds en in het weekeinde gratis gebeld worden binnen Nederland. Een basisabonnement voor deze nieuwe vorm van telefonie gaat 9,95 euro per maand kosten. De gesprekskosten per minuut liggen 10 tot 15 procent beneden de tarieven van KPN, belooft UPC. Klanten houden hun KPN-telefoonnummer.
Volgens UPC kan er dankzij digitale telefonie jaarlijks tot zo'n 150 euro worden bespaard. Het abonnement bij KPN kan worden opgezegd. Momenteel maken al 170.000 UPC-klanten gebruik van bellen via de kabel. Maar die techniek is verouderd.
Digitale telefonie wordt volgende maand uitgerold in Rotterdam, in november volgt Amsterdam en vanaf het eind van het jaar de rest van Nederland. Digitale telefonie ligt binnen het bereik van iedereen met een (UPC) kabelaansluiting in huis. Het bezit van een computer of een abonnement bij een internetprovider is niet nodig. De normale telefoontoestellen ook de draadloze kunnen aangesloten worden. Om digitaal te kunnen bellen moet een (gratis) telefoonmodem in huis worden gemonteerd. UPC komt met doe-het-zelfpakketten of rekent vijftig euro voor de installatie van het modem.
"Je steekt de stekker erin en je hebt een kiestoon," aldus Diederik Karsten, directeur van UPC Nederland. De klanten kunnen gratis beschikken over voicemail, herkenning van binnenkomende gesprekken en kunnen, via hun pc, verhinderen dat buitenlandse nummers worden gebeld. Ook kunnen via internet de eigen belkosten in de gaten worden gehouden.
UPC garandeert de veiligheid van de gesprekken en zegt dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is om zonder problemen te bellen. Karsten: "Het is geen telefonie via het internet waarbij het gesprek ineens verdwijnt. Wij hebben speciale bandbreedte gereserveerd voor telefonie."
Digitale telefonie via VoIP maakt een snelle opmars door. Casema (1,7 miljoen klanten) begint dit najaar, @Home van Essent (1,7 miljoen klanten) is aan het testen en heeft nog geen besluit genomen. Evenals Tiscali.
UPC kondigde gisteren tevens een verhoging van de snelheden van zijn Chello-internetoproducten aan. Deze maand wordt de downloadsnelheid van Chello Plus verhoogd van 4,6 naar 8 Megabit per seconde; in Almere en Amsterdam worden binnenkort proeven gedaan met downloadsnelheden van respectievelijk 30 en 50 megabit per seconde.
Leuk he dit, kunnen we straks niet eens meer naar de helpdesk van upc bellen, als we een digitale telefoon van UPC hebben, en deze stuk is...hehehe
Gr Fred.