Verbinding weg tussen ontvanger en schotel

M

maduza

Hallo, ik heb een Pace Puma Twin overgenomen met een Globo Gold Edition Twin schotelkop.

Na problemen met de ontvanger, vaak zwart beeld en/of geen geluid, ben ik in het menu naar configuratie gegaan en heb "geinitialiseerd". Hiermee hoopte ik de ontvanger te resetten in die zin dat ik alle zenders opnieuw moest gaan zoeken en dat er eventueel update's verwijderd zouden worden, terug naar fabrieks instellingen zeg maar. Nu is dat volgens mij ook gebeurd, alleen lijkt het erop dat hierdoor mijn ontvanger geen verbinding meer heeft met de schotel. De ontvangs indicatie ledjes aan de voorkant van de ontvanger (noem ze ff Q1 en Q2) branden niet, ookal is er met kabels of hardware niets gedaan.

Moet ik nu software/updates installeren via de COM poort iod??? Help, heb al een week geen tv :snif:

 
Heb je dan nu ook ingesteld dat je per aansluiting een Universal LNB hebt aangesloten, en vervolgens dat je ermee naar (ik denk) Astra1 wil kijken ?

Wanneer je namelijk niets hebt ingesteld weet je ontvanger ook niet hoe ie moet kijken, en dus zal ie ook niks zien.

Helaas ken ik die puma alleen van wat beschrijvingen omdat het een apparaat is dat ook echt twee tv's kan voorzien van beeld.

Dat was destijds bij de introductie nieuws.

 
Ik heb de ontvanger zo ingesteld dat er een twin LNB is aangesloten, universele frequentie en inderdaad voor Astra (1). Zouden de LEDjes niet al moeten branden als je uberhaubt de schotel aansluit? Dus voordat je gaat zoeken naar zenders e.d.?

 
Er is helaas niet zo erg veel positiefs te vinden over de Pace-Puma met de laatste software update zouden er nog maar twee satelieten werken meer opslaan schijnt niet meer te lukken.

Verder heb ik ook geen ervaring met deze ontvanger, nu weet ik niet hoe bedreven je zelf bent met de ontvanger maar ik heb gelukkig wel de handleiding hier gevonden.

Maar met terug naar de fabrieksinstellingen blijft de laatste software er in staan maar veel gebruikers hebben problemen met dat zwarte beeld en traag zappen, de stekker er een keer uittrekken lost dat meestal op.

Of die ledjes nu aan of uit moeten weet ik niet je kunt proberen hem via de handleiding in te stellen, lukt het niet om zenders in te lezen en beeld te krijgen vermoed ik dat hij overleden is een reparateur kan dan nog helpen met wat elco's en zo.

Nou hopenlijk krijg je hem weer aan de gang.

 
Ik heb de ontvangen weer ingesteld volgens de handleiding maar helaas, er gebeurd helemaal niets...als ik de signaal sterkte test krijg ik met en zonder coax verbinding naar de schotel hetzelfde resutlaat.

Ik denk dat ik maar een nieuwe set ga bestellen bij canaldigital, want ik heb weinig vertrouwen in het apparaat en de kosten zullen waarschijnlijk ook tegen gaan vallen...

Is die basis set iets? (kost geloof ik 100 euro)

 
branden die ledjes nu wel op de ontvanger dan ?

klopt inderdaad dat waneer de ontvanger aan staat er wel iets op het display zou moeten branden

 
De pace puma is een apparaat dat niet door pace ontwikkeld is, maar door het franse bedrijf X-com.

X-com heeft ook de X-sat CDTV 310 en CDTV 410 ontwikkeld en onder eigen en vrij veel andere namen op de markt gebracht.

X-com is zo ongeveer toen zij die puma aan het ontwikkelen waren, overgenomen door pace en de producten komen nu onder diens naam uit.

(er schijnen ook pace CDTV 410's te zijn).

Dit stukje historie is ter ondersteuning van het volgende:

Op het display van de X-sat's is een (geel) ledje te vinden welke oplicht wanneer het signaal ontvangen en gedemoduleerd (zeg maar van een radio signaal omgebouwd naar een stroom van bits) word.

Op andere apparaten zou de beschrijving van zo'n ledje "lock" zijn.

Aangezien de puma een (half)broertje van die CDTV modellen is, denk ik dat het hier om hetzelfde "lampje" gaat.

Heel verhaal, maar onder de streep:

Het ledje gaat pas branden als er een signaal ontvangen word, zeker niet al als de LNB (schotel) alleen maar aangesloten is.

Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom je geen of een slecht signaal hebt.

Dat kan de kwaliteit van de kabel, stekkerverbindingen of LNB zijn, maar ook de afstelling van de schotel of obstakels tussen satelliet en schotel.

En natuurlijk is een defect in je ontvanger ook mogelijk.

 
Hoi maduza!

Brandt het ledje van de netspanning wel?

Jouw ontvanger ken ik niet, maar als je wel netspanning hebt denk ik dat je je DiSEqC instellingen misschien moet aanpassen (Je gaf immers aan dat je een twin lnbf hebt).

Groetjes,

Bones.

 
Allen bedankt voor de reacties!

De LEDjes op de ontvanger branden nog steeds niet, deze zouden moeten branden als er een signaal gezien wordt wat van de schotel af komt(zie ook uitleg MAS3). Ik kan me niet voorstellen dat er iets hardware matig defect zou zijn (schotel, kop, kabels), omdat het probleem begonenn is na de "reset" van de ontvanger. Er staat ook niets in de weg voor de schotel.

Ik denk dat mijn reset iets te grondig is geweest en een bepaald stuk software heeft verwijderd van de ontvanger waardoor ik hem niet meer aan de praat krijg.

Ik hoorde ook nog iets over voeding naar de kop/LNB, maar hier zitten alleen maar 2 coax kabels in, maar geen netvoeding oid?!?

De netspannings led brand, ik kan ook gewoon in het menu...ik zal eens kijken of ik diseqc settings kan vinden.

Bedankt tot zover!

 
In dit stukje (klik!) vertel ik het een en ander over de verschillende types LNB.

Een twin LNB werkt met instellingen inclusief DiSEqC exact hetzelfde als zonder die instellingen, want het is niet meer dan een LNB met twee uitgangen.

In dit andere stukje (klik!) vertel ik over DiSEqC en over hoe de LNB gevoed word (en waarom).

Wellicht een aardig stukkie leesvoer.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan