De MasterCRD & Mastera programmers:
"
De MasterCRD en de Mastera programmer zijn vrijwel identiek. Zelf gebruik ik de MasterCRD. Dit type programmer is mijn favoriet. Zeer veelzijdig en daardoor bijzonder handig in het gebruik. Keurig verpakt in een degelijke behuizing, een zeldzaamheid onder de hobby-programmers. Je hebt eigenlijk nauwelijks nog een andere programmer nodig, want de MasterCRD/Mastera beschrijft bijna alle gangbare typen kaarten.
Met ca. ƒ 225,- behoren ze weliswaar tot de duurdere programmers, maar ik vind dat zij het geld dubbel en dwars waard zijn.
Nog een stapje hoger tref je de versies 2 van deze beide programmers aan. Met een prijskaartje wat al aardig in de buurt van de ƒ300,- begint te komen, zullen ze voor een aantal mensen waarschijnlijk buiten het budget vallen. De verschillen zijn trouwens niet zo heel erg groot en met de versies 1 kun je eigenlijk al vrijwel alles, mits je de juiste software gebruikt.
Het grote voordeel van de MasterCRD/Mastera is - mijns inziens - de mogelijkheid om deze programmers met ChipCat en CardWriter te bedienen. ChipCat en CardWriter zijn de meest gebruiksvriendelijke software paketten voor het beschrijven van chipkaarten. CardWriter gaat daarbij zelfs nog een stapje verder dan ChipCat. Vooral de mogelijkheid om de Piccard II kaarten te beschrijven is een funktie die ChipCat helaas nog ontbeert.
De MasterCRD/Mastera heeft wel een externe 12Volt voeding nodig. Er zijn ook GW-kaarten in omloop waarvoor een hogere spanning (> 13,5Volt) nodig is om ze te programmeren. Omdat deze programmer alle kaarten kan verwerken, heb ik ze hier niet apart afgebeeld. Kijk daarvoor op de kaarten-pagina.
"
Quoted van Duwgati (Voor de URL PM'de me maar)