vroeger

pikkie

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
71
Vroeger, ja vroeger...... dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is.

Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De
kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind
opgegroeid in de 50-er, 60-er of 70-er jaren, dan is het, terugkijkend,
onvoorstelbaar, dat je zo lang hebt kunnen overleven!

Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags. Onze
bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en
cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open
krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel. Deuren en ramen
bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een
helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een
fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit,
bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden
we daar prima mee omgaan. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen.
We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de
straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen
mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er
werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige
die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn.. "ongelukken"
herinneren? We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog.
Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet
voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden
evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en
niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo,
X-box, Videogames, 64 TV-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen
TV, computer en Internet-chatrooms. Wat wij hadden waren VRIENDEN. We
gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar
hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan
te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze
ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op...
Hoe was het in godsnaam mogelijk? We bedachten zelf spelletjes met
stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd
in onze magen verder. Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de
ogen. Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed
genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen
om leren gaan. Sommige kinderen waren niet zo goed op school als
anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot
emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms
hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich
niemand voor verstoppen. Als iemand van ons iets verbodens had gedaan,
was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. Integendeel, ze
waren het met de politie eens! Stel je voor! Onze generatie heeft vele
probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen,
voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en
namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan.

Bij die generatie hoor jij ook.

Wees blij dat je er toen bij was.

Yep! Daar ben ik idd heel blij mee. En m'n dochter heeft gelukkig nog steeds dat ze zelf bij vriendinnetjes langs kan, ook zonder aanbellen. En zelf thuis komt zonder opgehaald te hoeven worden. Terwijl ze slechts 3 jaar is. Maar ze komt nog wel eens bij iemand thuis die toch een van de 64 tvzenders aan heeft staan met een cartoonchannel.

Mmm, tja. Dan hadden wij het toch nog beter. (En ik ben er prima door gekomen: ik heb allebei mijn ogen nog. ;) )

ja zeker wij moesten vroeger onze eigen boontjes doppen vriendje worden met iemand wat je helemaal niet wilden maar daar hadden ze thuis tv(zwart wit) en dan zwiebertje kijken op het politie buro om dat je weer iets uit gevreten had niemand kwam je halen kreeg er nog een pak slaag bij ook als je thuis kwam s avonds op stap geen probleem smorgens wel werken anders ging je nest op zijn kop en als dat niet hielp 5 minuten later een emmer water volgende nacht slaap lekker jehebt het aan je eigen te danken werd er dan gezegd maar we zijn ook groot geworden

groetjes frans

Ja .. Pikmans ..
Ik zie het nog helemaal voor me ..
Vroeger kreeg je nog wel eens een doodschop van de wijkagent.(waar je ongekend respect voor had)!
Vroeger kon je nog wel eens een Agent zoek rijden op je brommer ..
Zie je het voor je .. Ik op m'n Zundapp KS100 en hij op z'n DKW met motorplaat achterop ... Hahahhaahhaha ..
Papieren Pijlen schieten met je blaaspijp bij de buurvrouw door het bovenlicht zo in de pan met sudderende gehaktballen .. (kreeg je weer een schop onder je hol van de buurman)..
Belletje trekken bij die lul om de hoek .. die kwam je tenminste achterna .. Lege limonade flessen stelen bij de Sunrise fabriek en die later weer inleveren bij de Kruidenier voor statiegeld ..
Ja .. dat waren leuke dingen .. maar helaas het is niet meer ..
Als ik nu zeg tegen die gasten " steek je kop is buiten de deur "
zeggen ze : Nee .. geen tijd ..m'n mobiel gaat of ik ben aan het downloaden .. t'zal de evolutie wel zijn ..

Pak nog maar een Biertje Pik ..

Cya ..

Vroeger stookten we fikkie (vuurtje) en stonken helemaal naar brand terwijl we heel onschuldig keken en nergens van wisten als onze ouders vroegen of we weer met lucifers gespeeld hadden.
Vroeger had je respect voor oudere mensen en sprak je iedereen van zowat boven de 30 aan met mevrouw en mijnheer.
Je was bang over de knie te gaan als je onbeleefd was, inbrekers hadden nog een zak en een zaklantaarn i.p.v. nu een scanner en een revolver.
Op school deed je goed je best (buiten het propjes schieten en andere ongein) want met slechte punten thuis komen kon je niet maken en je ging netjes elke zondag naar de kerk en met Pasen en Kerstmis zelfs 2x.
Ja vroegah...... soms mis ik 't wel een beetje. :biggrin:

Ik blij dat mijn ouders niet zo gelovig waren.Ja fikkie steken dat was wel mooi dat kon toen nog, moet je dat nu proberen heb je gelijk de milleupolitie op je nek.Wat dat betreft kan er tegenwoordig niet zo veel meer.Je kinderen laten voetballen op straat?Waar?

zo vroomers..waren mijn ouders

ik roofovervallen iemand verkrachten lekker een dronke vent beroven of lekker inbreken en pc stelen en verkopen en van geld coke kopen of meisjes aanranden in zwembad,,,,,goede tijden nu toch jij pikkie had al lang dood moeten zijn want jij praat over heel lang terug..

gr
maroco

Hahahahaha,vroeger toen sex vies was en de lucht nog schoon.
Dat waren nog eens tijden pilsje 45 cent en een patatje een kwartje.

het lijkt hier wel een ouwe knarren clubje.

Oke ik hoor daar ook een beetje en denk ook wel eens aan vroeger.

Vooral aan de verkeringstijd.
Sodeju je moest om 22.00 thuis zijn en je was al 18. Kusje en tot woensdag.

Zakgeld 2 gulden 50 net genoeg om met je vriendin 1 keer in de maand naar de film (matinee) te gaan.

Zaterdags in bad ( nou ja bad in een zinken teil , waarin eerst de kleinste dan de wat oudere en als je als oudste aan de beurt was zat je in de zooi van de vorigen.

Een opgeknapte fiets kon er maar net van af.

Nee dan nu
Je vriendinnetje neem je gelijk mee naar je eigen kamer en bespaar me de details wat daar allemaal al gebeurd.

Mobiel televisie stereo alles hebben ze al .

Zo kan ik nog wel een uur doorgaan.
Jaloers??????? nee voor geen meter.

Normen en waarden heb ik geleerd , de jeugd van tegenwoordig??????

Toch zou ik nu weer 18 willen zijn!!!!!!

Toch zou ik nu weer 18 willen zijn!!!!!!
Ik niet, maar wel 25... heb ik tenminste ook weer alle rijbewijzen die ik nu ook heb want die dingen zijn ook onbetaalbaar geworden tegenwoordig.
Net als de shag en sigaretten overigens.

Ik ben ook uit die goede "oude"tijd, hebben jullie weleens
sleetje gereden vanaf de dijk, en dan onderaan de sloot in.
Nat pak en naar oma toe, bij de kolenkachel drogen natuurlijk en als tractatie kreeg je nogeens 6 boterhammen met suiker.
onvergetelijk die tijd,
doei,
Goka

Nee helaas, kom wel uit de goede oude tijd, maar zo oud nu ook weer niet, in mijn tijd waren de kolenkachels al behoorlijk minder en was de gashaard "al" zowat ingeburgerd.:)

Wel sleetje gereden in het park van de berg af. 1 berg was daarbij het mooiste, kon je van de berg over het paadje meteen een tweede stukje helling af als je hard genoeg ging.
Wel moest je niet teveel naar rechts gaan want onderaan liep een riviertje (de Jeker voor bekende hier) en aan die kant mocht je dus uiteraard niet slee?n, althans de meesten niet, en we deden het toch want daar ging 't het fijnst en hardst.

tja, ook ik ben al een ouwe knar aan het worden, ben opgericht in de jaren 60...

Het waren toch mooie jaren, echt veel mocht toen want nu niet meer mag???

Of het eigenlijk wel gemogen heeft wat we deden, ik weet het niet, bij ons in de straat moest iedere lantaarnpaal het ontgelden...

Knikkeren was bij ons gewoon verplicht! Iedereen had zijn speciaal aangelegd kuiltje, waar je zelf altijd won want je wist hoe je moest gooien...

Landjepik, ook bij ons een spel wat we vaak deden, op een stuk zand in de straat met een zakmes in een vierkant vak gooien, en dan wie het meeste land kon veroveren...

Als het winter was, zoveel als dat het kon de strooiwagens tegenhouden zodat de straat lekker wit bleef om lekker te kunnen slee?n...

Als de bakker bij Oma kwam altijd een hand vol snoep om samen te delen, let wel de bakker kwam daar voor 17 zieltjes...

Waarom kan dit nu niet meer???

raak je nu een lantaarnpaal aan dan staat de wijkagent direct voor je neus want je mag niet samenscholen....

Buiten op straat spelletjes spelen, dan wordt je direct voor .... uitgemaakt, je hebt toch wel een spelcomputer zeker...

Sta je nu op straat met een zakmes te gooien dan komt die wijkagent weer op de proppen...

Strooien dat doen ze bij ons zelf niet meer, je moet nu zelf zout kopen om de straat voor je deur vrij te houden...

Tja en die bakker??? Is niet meer te betalen...

geef mij toch echt vroeger maar, ik heb zelf in mijn jonge jaren heel erg veel plezier gehad met het afstoken van rotjes en dergelijke.

De jeugd van nu heeft gewoon de pech dat ze worden geboren in een land van weelde waardoor niet meer zien dat ze de kleine dingen moeten waarderen.

Als ik er voor mocht kiezen zou ik maar wat graag de klok terug draaien. ;)

HAHA.. ik weet precies wat je bedoeld, ben zelf in 1963 opgericht en wij stampten ook lantaarnpalen uit, dat was leuk, want stuk gingen ze over het algemeen niet, een paar minuten later sprongen ze weer aan.
De sport was dan om een hele straat in het donker te zetten voordat de eerst uitgestampte lantaarnpaal al weer aan sprong.

Voetballen op straat of op het pleintje.

Wij hadden in het begin nog een bakker (toen ik jaar of 5 was) die met een fietskar langs kwam (2 jaar later niet meer) en een melkboer die nog een jaar of 4 met paard en wagen kwam en later met zo'n elektrisch karretje.
Verschillende keren op "de bok" mee mogen rijden en nadien ook in het karretje, toen was dat leuk en amuseerden we ons daarmee.

Je was blij als je naar de slager mocht, want bij de slager kreeg je als kind een schijfje wordt als je wat kwam kopen.

De jaargetijden klopten toen nog, het werd koud in november, en vroor vaak van december tot maart, er lag bijna steevast sneeuw met kerstmis en vooral de winter van 1968 of 69 was berucht want toen lag de sneeuw met carnaval overal tot aan mijn knie?n en was het super geschikt om iglo en sneeuwman te bouwen.

Zomers waren nog zomers want het aanhoudende mooie weer begon in juni en was pas half september afgelopen.
Ook regenbuien en onweer erdoor heen hoor, maar toch over het grootste deel genomen mooi weer.
Niet 28 en 30 graden zoals nu, maar gewoon lekker 24 graden.

In oktober was het herst en vielen de bladeren nog van de bomen en was 't in de herfstvakantie niet zoals het nu vaak is weer 26 graden buiten!

Wilden we wat aparts doen, dan gingen we naar de kazematten of de grotten, want dat mocht niet dus DAT was leuk om te doen.

En thuis? Thuis speelden we met de garage, spelletjes met de familie (Scrabble, schaken, dammen, monopoly etc.) of als we geluk hadden en we mochten we in de slaapkamer de elektrische trein of de racebaan opzetten een aantal dagen.

TV was nog zwart/wit en pas na lange tijd kwam als eerste het overbekende spelletje "pong" uit voor op tv is zo'n zwart kistje en dat was ook verslavend, maar we zater er niet zo vaak aan als nu de xbox en pc en consorten.

Telefoon en sigaretten/shag was nog goedkoop.
Als je bus rijbewijs haalde kreeg je vrachtwagen er automatisch bij en omgedraaid en aanhanger had je al automatisch erbij als je autorijbewijs haalde.

Oke, we verdienden toen ook wel wat minder, maar de sociale regelingen waren ook beter en werkten toen nog fatsoenlijk en we hadden wel een Den Uyl maar gelukkig geen Balk Ellende, alhoewel Van Agt er qua uiterlijk niet ver vanaf zit, en ook CDA was... zouden dat soort mannen dan toch typisch bij CDA gekweekt worden?

In elk geval liep je nog veilig over straat, vooral de oudere mensen. Junks bestond nog niet, hooguit een paar blowers, je had de bromnozems (gasten met lange haren op bromfietsen) maar die hingen alleen bij elkaar en dronken bier en deden niemand kwaad in feite.

De auto zette je gewoon bij de slager of in de stad neer en ach, als je toevallig een deur was vergeten af te sluiten was geen probleem, je werd er soms zelfs nog op gewezen.
Een autoradio kon je rustig laten zitten, daar stoorde zich niemand aan, in die tijd had je ook geen afneembare frontjes etc.

Ja freggel1, er zijn nu ook wel dingen die beter zijn als toen, maar ik zou ook best graag de klok terugdraaien.

Tssssssss, de midlifecrisis slaat wel hard toe bij sommigen....;-)

Kan je wel stellen.Het lijkt maar zo dat vroeger alles beter was.Alleen de leuke dingen worden blijkbaar onthouden en de nare worden het liefst vergeten.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan