Wachtwoord in datalek

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Dit wachtwoord is betrokken bij eendata lek.

Op mij iphone/ipad bij instellingen staat een rubriek wachtwoorden.


Nu staan daar tig accounts die allemaal betrokken zijn bij een datalek (bedankt)

Verzoek is alle wachtwoorden onmiddelijk te wijzigen .

Daar ben ik een week mee bezig.

Verstandig of me er niks van aantrekken, hoe groot is het risico

Het betreft hoofdzakelijk applicaties zoals ip camera's en lokale devices, Ali "plus app"en zelfs fun

En er is een aanbeveling om 7 hergebruikte passwords aan te passen.

Of is er een andere manier dit euvel aan te pakken.
Om.100 passwords te onthouden of ondervte brengen in.1password osxern heidense klus.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons was geen datalek of het moet van heel lang geleden zijn toen TB de Duck database nog eens op internet gepleurd heeft (meer dan 15 jaar geleden), maar dan heb je hier een wachtwoord gebruikt wat je elders ook gebruikt hebt.

Een bekende site om dit te controleren is "have i been pwned".

Het is niet altijd een risico, ligt er een beetje aan. Ik gebruikte vroeger een 5 tal dezelfde wachtwoorden. Nu gebruik ik overal andere wachtwoorden.
Om dat op te slaan gebruik ik een klein programma'tje genaamd PINS.

Voor dingen waar ik veel kom, gebruik ik nu deels een zelfde wachtwoord en deels weer iets anders om het gemakkelijk te onthouden. Zo kun je eenvoudig alle wachtwoorden aanpassen en toch weten waar je mee bezig bent.
Bijv. Je gebruikt overal het woordje "matrix2130" achter, waarbij het cijfer een door jou makkelijk te onthouden nr. is, bijv. de laatste 2 of 4 cijfers van je mobiele nummer of je postcode or whatever. Dan kun je gemakkelijke wachtwoorden maken als (hoofdletter ergens is ook handig:
bijfunMatrix2130
bijbolMatrix2130
bijaliMatrix2130

en ga zo maar door, zet je er een uitroepteken achter of verander je 2130 in 2!30 is het wachtwoord nog moeilijker te hacken, maar voor jou eenvoudig te onthouden.
Voor echt belangrijke zaken zoals de bank en Paypal en zo gebruik je moeilijkere wachtwoorden en die kun je dan apart ergens opschrijven of bijhouden.

Ik zou er eens over denken om al die wachtwoorden in die vorm om te zetten. Maakt het voor hackers moeijlijk en voor jou makkelijk en als ze dat van bol hebben, dan hebben ze dat van Fun nog niet. Dit is een erg eenvoudig voorbeeld, maar je kunt "bijbol" en zo, ook veranderen door "toyotabol" of weet ik wat voor willekeurig woord.

Of een lang wachtwoord overal.
DitismijnwachtwoordvanBolmetcijfer2!30
Ditismijnwachtwoordvanfunmetcijfer2!30
etc. etc.

P.s. heb de titel even aangepast, want dit soort tips en gebeurtenissen is ook handig voor anderen om te weten. Zo is het makkelijker te vinden.
 
Ik heb enkele zeer belangrijke passwords gewijzigd.
Nu zit ik nog met de vraag of ik de passwotds van

PLUS online boodschappen
Aliexpress
Bangggood
Praxis
Marktplaats
En nog enkele shops

ook moet wijzigen ?? Ze zijn wel pawned
 
Tja... goede vraag. Dat zijn wel sites waar men dan fake bestellingen kan plaatsen.
Ik zou die voor de zekerheid toch wijzigen in iets anders.
 
Ik gebruik Bitwarden al tijden voor opslag van alle wachtwoorden, ik gebruik niet één wachtwoord op andere plekken en laat Bitwarden een wachtwoord genereren van 24 karakters lang, het mooie van deze passwordmanager is dat je hem ook thuis kunt hosten, bij mij staat die in een docker en kan ik er via VPN ook op afstand bij.
Het makkelijke is dat er een app voor mobiele apparaten voor is en het werkt op alle operatingsystemen.
 
Men kan dingen als opslaan in de browser zelf gebruiken (Firefox kan mooie moeilijke wachtwoorden genereren) of iets als Lastpass of Bitwarden.
Ik hou het liever in een offline programma'tje. Lastpass is ook al een paar keer de pineut geweest.
Bitwarden is wel een stuk fijner inderdaad, echter Docker had laatst weer een behoorlijk gat dus da's weer opletten. :)
 
gewoon altijd jouw wachtwoorden '12345' maken.. Dat is zo makkelijk dat hackers nooit verwachten dat iemand dit wachtwoord gebruikt in deze tijd! :biggrin:
:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:
 
Je denkt toch niet dat een hacker nummertjes of letters gaat intypen. Daar herbben ze tools voor die razendsnel de karakters afstruint. En dan is 12345 binnen een zucht gevonden.
 
Dat was uiteraard een komische/ironische reactie, vandaar ook de vele smilies.

Je staat er echter soms van versteld hoeveel mensen nog 12345 gebruiken of iets als password, wachtwoord, mijnwachtwoord, password123 en dat soort idioterie.
 
Ik begreep het wel dat het grappig brdoeld was .Maar zoals je zegt zijn er nog legio mensen die simpele wachtwoorden gebruiken.
Gelukkig worden bij de meeste sites 8 lettrrs gevraagd aarvan 1 hoofdletter en 1 cijfer.

Laatst moest ik bij ING mijn password wijzigen , verzoeken ze ieder jaar👍🏻)
En moest 10 karakters met een hoofdletter een cijfer en een speciaal karakter bevatten. Goede zaak , zouden meerdere instanties/sites moeten doen ipv je mailbox vol proppen met reclames.
 
Je loopt wel op de feiten vooruit :)
 
Dit doet mij aan een oude grap denken:
Login: yes
Password: I don't no, please give me the password!
Your password in incorrect.
Login: yes
Password: incorrect
:biggrin2:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan