Wanneer oldtimer?

S

Sandokan

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een auto in nederland als oldtimer gezien word voor de motorrijtuigbelasting?Is dat nu 20 of 25 jaar?

Als je er niet meer mee rijdt en je wil dat het een oldtimer wordt, dan kun je hem in de garage laten staan met daarop een schorsing, je hoeft dan geen wegenbelasting te betalen, wel is het verstandig om hem in de verzekering te laten lopen, want als je ook stopt met het betalen van de verzekering dan is na een jaar je noclaim weg.

Dat is niet correct Freg.

Ten eerste: als je stopt met Wegenbealsting MOET je hem stoppen in de verzekering. (als zijnde rijdend voorwerp iig)
Dat je noclaim wegvalt is onzin, het gaat om je schade vrije jaren wat je achter het stuur zit. En dat geld voor elk personen vervoer, op dat rijbewijs.
NIET per vervoer middel!

Ik heb een noclaim dragen op m'n motor EN mijn auto. Als ik mijn auto verkoop of stopzet, maar ondertussen gewoon in een andere auto ga rijden, blijf ik noclaim opbouwen.

G

Ik weet niet beter dat dit wel kan, of het moet dus voor een echte oldtimer gelden, want wat ik dus bedoel doet iemand die ik ken, die heeft dus een oldtimer van 1972, en hij zet zijn auto in de winter in zijn garage, of een langere tijd om hem op te knappen dus dan wordt er niet mee gereden, dus dan kun je zo'n auto volgens mij wel schorsen, wat hij dus ook doet.

Wat betreft de verzekering dat is een ander verhaal, dit is bij mij ontstaan vanwege iemand die een rijontzegging had wegens teveel drank plus rijbewijs een eind kwijt, ze hadden hem het trouwens nooit terug moeten geven want het is gebeurd bij een ongeval met een daarbij een onschuldige dode!!!

Maar dat staat er nou eventjes buiten, zijn verzekering raadde hem toen aan om zijn auto die toen twee jaar stil stond om deze wel in de verzekering te houden, want als je nu stopt en je gaat je dan over twee jaar opnieuw verzekeren dan komen ze er geheid achter dat je om de bovenstaande reden niet verzekert bent geweest en dan wil geen 1 verzekering je meer, buiten dat je een giga hoge premie betaald, en terecht.

Daar zijn mijn tips dus op gebasseerd, en ik weet dus zelf niet echt of het klopt, maar dat van die schorsing op de wegenbelasting dat kan volgens mij wel, ik ga het nu direct eventjes opzoeken.

Een voertuig tijdelijk niet gebruiken: schorsen
bron: RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie

Wanneer u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u voor de voertuigverplichtingen vrijstelling krijgen. U moet dan zelf of door een gemachtigde een 'schorsing' op het postkantoor aanvragen. Het voertuig wordt geschorst in de kentekenregistratie van de RDW. Het Centraal bureau motorrijtuigenbelasting (CBM) stuurt u dan geen rekening meer voor de motorrijtuigenbelasting. Bovendien bent u niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren en APK te laten keuren.

Als uw auto of motor is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.

Voor het schorsen gelden vaste tarieven. Voor verzamelaars van oude voertuigen is er een aparte schorsingsregeling.

Schorsingsperiode
Een schorsingsperiode duurt maximaal een jaar en gaat in op de dag dat u de schorsing aanmeldt. Wilt u langer schorsen, dan moet u v??r afloop van de schorsingsperiode een verlenging op het postkantoor of bij de RDW in Veendam aanvragen. Als u uw auto of motor verkoopt, vervalt de schorsing automatisch. Schorsing en motorrijtuigenbelasting Als uw voertuig is geschorst krijgt u geen rekening voor de motorrijtuigenbelasting. Als de schorsingsperiode afloopt, stuurt het CBM u automatisch weer een rekening. Voor de motorrijtuigenbelasting geldt een minimum schorsingsperiode van drie maanden. Wanneer u de schorsing binnen drie maanden opheft, dan wordt die schorsing voor de motorrijtuigen-belasting als niet ingegaan beschouwd. U moet dus voor de hele periode deze belasting betalen.

Voor bedrijfsvoertuigen met een maximum massa van meer dan 3500 kg geldt voor de motorrijtuigenbelasting een minimum schorsingsperiode van ??n maand.

Schorsen en APK
Een geschorst voertuig is vrijgesteld van de APK-verplichting. Als de schorsing afloopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK. U kunt uw voertuig laten keuren vlak voordat de schorsing afloopt. U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de keuring te gaan. Zorg er wel voor dat het voertuig op dat moment verzekerd is.

Schorsen en verzekering
Het be?indigen of opschorten van de verzekering regelt u met uw verzekeringsmaatschappij. U moet wel eerst de schorsing in orde hebben gemaakt. Het is raadzaam het voertuig wel te verzekeren tegen diefstal, brand, beschadiging, enz.

Meer informatie
Op de RDW-site vindt u alle informatie over de formaliteiten rondom het schorsen van uw auto of motor. Wilt u desondanks de betreffende brochure ontvangen, maak dan gebruik van de RDW-aanvraagpagina.

Originally posted by freggel1

Het Centraal bureau motorrijtuigenbelasting (CBM) stuurt u dan geen rekening meer voor de motorrijtuigenbelasting. Bovendien bent u niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren en APK te laten keuren.

Er lijkt mij hier toch te staan dat je dan niet langer meer verplicht bent het voertuig te verzekeren, het mag dus wel.

Als trotse bezitter van 6 van deze zogenoemde oldtimers (tussen 62 en 65) kan ik bevestigen dat het wel degelijk mogelijk is om ze in de verzekering te houden.Of het ook zinnig is om een hobbbyauto in de normale verzekering te houden is een tweede daar er speciale verzekeringen zijn voor autos van 20 jaar en ouder welke vele malen goedkoper zijn en waar de no claim regelingen niet op van toepassing zijn.Ook is het hierbij mogelijk om de wagens tegen taxatiewaarde te verzekeren ipv tegen dagwaarde en deze regeling heeft mij al eens zo,n 5000 euro bespaard toen de verzekering van de tegenpartij na een aanrijding met mijn 65 mustang de auto total loss wilde verklaren met een minimale dagwaarde om zo van de reparatie kosten af te komen,toen ik ze hierna wees op de werkelijke waarde van de wagen was de reparatie van 5000 ineens wel mogelijk.

grtz

Als je een oldtimer hebt of een bijna old, dan is raadzaam om deze te laten taxeren, en hem in een speciale verzekering te doen, dit kost vaak heel weinig geld, terwijl deze toch tegen een goede prijs verzekerd is.

Heb er zelf 1. ( Opel GT uit 1972 )

Als ik hem schors dan hoef ik geen verzekering te betalen.
Wegenbelasting heb je zowieso niet.

Is de auto nog geen 25 jaar oud maar wel ouder dan 20 jaar, dan val je in een klassieker verzekering. Dit is dus een verzekering voor klassieke auto's en is ook weer goedkoper dan een normale verzekering, maar wel weer duurder dan een oldtimer verzekering.

No claim wordt NOOIT in de doofpot gestopt, alleen als je langer dan een jaar niet in een motor aangedreven voertuig rijd.

Als je een auto verkoopt, vraag je een royement verklaring aan. Hierin staat alles over je rijgedrag van de laatste jaren.
Als je binnen het jaar een andere auto op je naam zet, dan krijg je met het overhandingen van de verklaring gewoon weer je oude no claim.

Dr diq Als jij al geen belasting meer betaald, waarom schors jij hem dan nog? Zoals ik het begrepen heb is een schorsing toch alleen voor de wegenbelasing?
Ik heb een Nissan Silvia 2.0 dohc van 14-09-1984 dus bijna 20 jaar oud, deze heb ik al 5 jaar en vanaf het begin al in de klassieker verzekering. Hiervoor betaal ik nog geen 50 euro per jaar. Uiteraard betaal ik voor deze auto wel wegenbelasting.

Schorst drdiq 'm dan? Wat drdiq schreef was hypothetisch.

Ik heb zelf een porsche 924s uit 1986,ik heb deze ook een tijdje gereden en betaalde daarvoor 425gulden per jaar voor een allrisk verzekering.Ik heb 'm nu al een tijdje geschorst en wil er weer mee gaan rijden maar twee auto's tegelijk dat word mij een beetje te duur.Wacht ik wel tot 2011.

Dat kunnen nog leuke gesprekken worden met de bbq vooral als er al een paar biertjes inzitten.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan