Warmwaterprobleem cv-installatie!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Pfoeh, zo kijkt men de installatie na en zo heb je een probleem...

De persoon waar ik normaal zo op terug kan vallen is nu uitgerekend op vakantie, maar ik denk dat hij over een tijdje deze vraag wel zal lezen.

Ik heb dus een probleem waar ik nu een vraag over ga stellen wat er aan te doen is:

Probleem: Bij niet 1 kraan stroomt er voldoende warm water, koud water daarentegen wel...

*** ik heb intussen gekeken of er een lekkage is, en dat is niet het geval.

*** Installatie is afgelopen zomer nog doorgemeten en nagekeken, en is goed bevonden.

Nu heb ik dus intussen al wat rondgevraagd en gelezen, en de meeste vingers wijzen richting de warmtewisselaar.

Nu wil dus het geval, mocht het dit zijn, dat "Nefit" de maker van deze CV 15 jaar garantie geeft op hun wisselaars, maar is dit dus ook het geval op hetgeen wat wellicht aan de hand is, kalk???

Ik zelf denk dat het dit dus ook is, want als je de kraan een kwartier of langer laat lopen met warm water, dan loopt hij de ene tijd weer redelijk, maar de andere tijd gaat het met stoten en is het net of er lucht in zit, koud water loopt daarentegen als een tierelier..

Vraag is dus:

1: Kan ik deze wisselaar, als dit het geval is zelf ontkalken/schoonmaken? Of is deze aan vervanging toe?

2: Kan het een ander probleem zijn, zoja welk?

Ik ben benieuwd of dat er iemand hier een antwoord voor mij op heeft, of moet Freggeltje nog wat meer fietsen verkopen, om een andere kachel te gaan hangen? ( kreng is intussen 10 jaar... )

Hoi freggel1

Als je een combi-ketel met tapspiraal hebt (die dus ook je cv bedient) kan het zijn dat je 3wegklep niet helemaal goed functioneert (die rubbere bal). Je kan dit eenvoudig controleren: Ga warm water tappen, als dan ook je leiding van je cv warm wordt sluit je 3wegklep niet goed. Als dit het geval is gewoon een beetje olie op het mechanisme van de 3wegklep smeren en klaar is Freggel.

Groetjes,

Bones.

Die tip heb ik al meer gehad, moet ik wel eerst even zoeken waar dat ding zit.

Hoi freggel1

De Nefit ken ik niet, maar volgens mij werkt alles gewoon hetzelfde; in een metalen behuizing (klein kastje die in je ketel hangt) zit je 3wegklep; als je m open maakt zie je een harde rubbere bal zitten. Deze bal kan van links naar rechts schakelen, de eene kant op is voor je cv en de andere kant op is voor je warm tap-water.

Het gebeurt vaak dat die bal een beetje blijft hangen, het gevolg is dat als je warm water tapt je cv-leiding ook warm wordt.

Die bal geeft dan een beetje speling (hij sluit niet helemaal af)

Op die metale behuizing zit ook vaak een palletje die je zelf kunt bewegen om de 3wegklep handmatig te bedienen.

Groetjes,

Bones

Volgens ik lees in het boekje wat er bijzit, zit er geen driewegklep in, maar namelijk een pomp die 2 kanten op kan draaien...

Maar afijn voorlopig is het probleem opgelost, filtertje dat in de watertoevoer zit, inclusief kraantje heb ik vervangen, en de doorsroombegrenzer een tikkeltje verder opengedraaid.

Toch bedankt voor het meedenken.

Graag gedaan freggel1

Leen maar 1 van die mooie bosnimfen een nachtje aan me uit;)

Het is hem al gelukt weer, gelukkig maar, een koude freggel is nog erger dan een warme.:biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan