Wat doe ik fout bij instellen schotel

S

Stommerd

Ja, ik heb voor een prikkie een ontvanger van een paar maanden oud overgekocht van iemand die net zo stom is als ik, want hij kocht hem zonder kaarthouder, dus alleen geschikt oor FTA.
Maar ik moest er een schotel bijkopen uiteraard. Dus ik kocht een campingschoteltje (35 cm) in koffer om het e.e.a. eens uit te proberen en als het goed werkt dan een grotere schotel met meer mogelijkheden.

Maar wat ik ook doe ik ontvang geen satelliet.
De schotel opgesteld, en met dit schoteltje kan je blijkbaar alleen Astra 1 op 19E aan.
De ontvanger heeft een ingebouwde satelietfinder (denk ik) want ik krijg bij het zoeken een balk die het level aan geeft en daaronder een balk die de kwaliteit aangeeft.
Het level komt na enig instellen tot max. 90% tot 97% procent, dus dat gaat aardig volgens mij, maar de kwaliteit komt niet hoger dan 20% to 23%. En bij het uitrichten van de schotel wijzigt dat een paar procent dus.

Om er zeker van te zijn dat het geen miskoop van de ontvanger is heb ik hem bij een vriend uitgeprobeerd, zijn ontvanger er af en de mijne eraan. Resultaat fantastisch. Hij heeft een 80 cm schotel met 1 LNB gericht op de Astra 1. (maar heeft de schotel niet zelf ingesteld maar laten doen).
En binnen een paar seconden had mijn ontvanger de Astra 1 te pakken, Ja zelfs meer nog, nog twee andere satellieten en dat met zijn single universele LNB.
Die satelieten en kanalen had hij ook nog nooit gezien, ik ontving veel meer kanalen dan hij met zijn CanalDigitaal kaart. (hij moppert omdat hij de NL regiozenders niet kan ontvangen die op Astra3 zitten.

Dus mijn ontvanger is goed, snel en acuraat, punt uit.

Dus het ligt aan de schotel, dus een multifocusschotel gekocht van 90(b) bij 75cm (H)
En dan nu nog maar eens proberen, resultaat: hetzelfde als bij het campingschoteltje.
Dan maar voor alle zekerheid de schotel verplaatst van balkon achter het huis naar de voordeur, daar is gegarandeerd volop vrij zicht op het zuid-Oosten, en erbij een speciaal kompas met daarop de satelieten Astra 1 en 2 en Hotbird aangegeven, dan effe kijken op Satlex op de pc, geef daar de woonplaats, welke sateliet en afmetingen van de schotel en dan krijg je hoe je hem in moet stellen. De juiste verticale en horizontale hoek.
Dus gedaan... maar resultaat hetzelfde.

Met collega's over gesproken... je kabelverbinding zal wel niet goed zij, en ik een digitale satfinder te leen gekregen.
Monteren en instellen van de satfinder is een fluitje van een cent, je moet wel heeeel dom zijn wil dat niet lukken.
Er zitten 6 ledjes op, 1 groene en 5 rode.
De groene moet branden anders is de kabelverbinding niet goed.

Dus ik hoopte dat het groene lampje NIET zou branden, dan wist ik tenminste wat het probleem was.
Maar helaas het groene lampje brand, en als ik aan het knopje draai van - naar + gaat vervolgens 1 rood ledje branden.
Als 5 rode ledjes branden is de ontvangst 100%, dus ga ik er van uit dat 1 ledje 20% is, gaan er 2 branden 40%, gaan er 3 branden 60%, 4 branden dan 80% en op internet lees ik dat de ontvangst minimaal 65% moet zijn maar liefst hoger.

Dus komt het er op neer dat het resultaat (1 rood ledje) gelijk is aan het resultaat zonder de satfinder, namelijk ongeveer 20%.

Dus de aparatuur en de schotel(s) zijn in orde.

Ontvanger Technomate TM-5200 (alleen FTA)
Schotel multifocus met beugel voor 5 LNB's met 1 LNB gemonteerd, met gradenboog voor verticale hoek.
Goede kwaliteit coaxkabel met goede kwaliteit connectoren.
LNB van ALPS, single universeel (wordt door ontvanger herkent).

Maar niks geen ontvangst.
Bij het uitrichten van de schotel gebruik ik het kompas met de sateliet aanduiding en een heel goed legerkompas, beiden geven de juiste positie van het noorden en zuiden aan, dus zowel het "goedkope" als ook het proffesionele kompas. Waar ik deze kompassen ook gebruik (vele meters uit elkaar) het resultaat is hetzelfde.

Maar ik doe dus iets fout??? maar wat? Ik puzzel nu al een week elke avond en al 1 weekend, dus vele uren bezig geweest met azimuth en elevation, maar niks komma niks.

Wie herkent dit? en heeft de/een oplossing.

Martin

19 graden oost is t.ov van greenwich, hier moet je ca 6 graden van af halen afhankelijk van waar je woont.

ik denk dat je hier de fout mee maakt dus kijk eens inde buurt van 13 graden!!

Allereerst welkom op het forum.

Gezien het signaal dat hebt terwijl jij denkt dat je goed zit met de draairichting, heb je ook al eens gekeken naar de hoek van jou schotel?

Ben het eens met the matrix.

Je hebt wel een satelliet signaal te pakken (dat zie je op je metertje), maar niet de gewenste satelliet.
Het hangt daarboven helemaal vol.
Daarom is het waarschijnlijk dat je de hotbird te pakken hebt en die hangt op 13 graden oost.
Als je dat signaal hebt, draai dan je schotel nog iets naar links als je achter de schotel staat.
Je zult zien dat je metertje weer uit zal slaan.
Je moet wel heel rustig (langzaam) draaien want ze hangen weliswaar vele kilometers uit elkaar, maar de verdraaiing is maar heel gering.
Wanneer je inderdaad daar je signaal vind, moet je waarschijnlijk ook je schotel iets naar beneden laten neigen voor optimaal signaal, dus nog een stukje voorover kantelen.
Hoe verder je naar links gaat, des te lager moet ie afgesteld worden.
Aangezien je (nu) een klein schoteltje hebt, kom je weg met een onnauwkeurige afstelling.
Hoe groter de schotel, des te nauwkeuriger moet je hem afstellen (trefwoord openingshoek).

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan