Wat gaan we eten de volgende maand?

The matrix ik doe mee.
Vrouw moet werken jongste zoon heeft net als een aantal kleinkinderen zware griep.
Mijn oudste zoon en jij dan pap ik zei ik ben een bikkel. :LOL:
Voor de rest heeft iedereen stres.
Vorige week heeft hier nog iemand een paar nachten geslapen vriendin had hem uit huis getrap.
Die was weer boos en heeft mijn dochter hele maal verrot gescholden omdat wij hem onderdak hadden gegeven.
Het gaat hier ook wel weer ...............
Zo heeft ieder huisje zijn eigen kruisje met kerst.
Heel misschien de tweede kerstdag ?????????????
Even de zinnen verzetten ik ga stofzuigen anders moet ik mijn vrouw vanavond uit de gordijnen halen.😟
 
Laatst bewerkt:
Dan doen wij ook even mee. Mijn oudste dochter heeft ook Corona, maar is waarschijnlijk net op tijd beter voor de Kerst, voelt zich al prima.
En besmettingsrisico is 5 dagen.

Maar oke... eten... wij zijn nog steeds aan het denken wat we met Kerstavond gaan eten.
Eerste Kerstdag Grieks, voor 2de Kerstdag hebben we grote biefstuk speciaal. Maar voor Kerstavond zijn we nog steeds aan het denken en de tijd wordt krap.
 
Hahaha nee dat zou in principe wel kunnen. Misschien gaan we ons een hammetje halen.
 
Wat te denken om een sushi salade te maken , doen wij ook

Hier het recept voor 2 personen.
Sushi-salade 2 personen

  • 150 g sushirijst
  • 1,5 el rijstazijn
  • 25 ml Japanse sojasaus
  • 1 tl suiker
  • 0,5 tl wasabipasta
  • 0,5 komkommer
  • 1 el sesamzaadjes
  • 0,5 bos radijs
  • 1 avocado
  • 2 norivellen
  • 150 zalmfilet zonder vel
  • 75 g veldsla




Kook de sushirijst volgens de bereidingswijze op de verpakking.

Meng voor de dressing de azijn, sojasaus, suiker en wasabi met elkaar.

Snijd de komkommer in kleine gelijke blokjes.

Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan goudbruin en laat afkoelen op keukenpapier.

Snijd de radijsjes in plakjes.

Halveer de avocado’s in de lengte, verwijder de schil en de pitten en snijd de avocado’s in de lengte in repen.

Verwarm de norivellen eventueel even boven een gasvlam, snijd de norivellen in stukjes en bestrooi met een beetje zout.

Snijd de zalm in dunne plakjes.



Serveren

Verdeel de veldsla over borden, schep de rijst erop en verdeel de komkommer, radijsjes en avocado erover. Leg de plakjes zalm erop, lepel de dressing erover en bestrooi met norivellen en sesamzaadjes.
 
Nu intussen deze maand.

Ik heb weer lekker staan te koken om samen met onze overburen lekker met de kerstavond te eten.

Helaas heb ik niet van alles een foto kunnen maken, de borden waren te snel leeg. :)

Het was als voorgerecht een tomaten crème soep met brood, daarna stoofvlees, biefstuk, sate stokjes en hotwings, en spareribs.

Als nagerecht een kerstboom gemaakt van schuim met een vulling van slagroom, mascorpone en poedersuiker, met daarbij een glaasje Limoncello.

De buiken waren goed gevuld.


 
Ook ik kook iedere dag en voor mij is er geen verschil of het nou kerst is of niet, gewoon lekker eten is het motto.

Veel Spaans en Italiaans en soms Nederlands.
 
Laatst bewerkt:
Laatste 3

Vlees Paella
Paella.jpg


Kikkererwten met Chorizo
Kikkererwten-met-Chorizo.jpg


Rijst met Kalkoen(Arroz con Pavo)
Arroz-con-Pavo.jpg


Volgende wordt: Muslos de pollo a la cerveza (kippenpoten a la Bier)
 
Laatst bewerkt:
Muslos de pollo a la cerveza (kippenpoten a la Bier)
Geserveerd met stokbrood en patat

Was de (niet zo goede foto) vergeten te plaatsen.

Muslos-de-Pollo-a-la-Cerveza.jpg
 
Dat ziet er wel lekker uit. Ik ben niet zo van rijst maar lekker stukje kip, lekkerrrr. 👨‍🍳
 
Doe ook veel met Pasta maar Rijst is hier populair in de regio Valencia, kip is altijd lekker en in Spanje heb je overal winkeltjes waar je warme gebraden kip kunt kopen (Pollo Asado) en dat samen met Tapas is ook een heerlijke maaltijd dus dat halen wij ook wel met regelmaat in huis.
 
Rijst is wel gezond, maar ja ik heb het gewoon niet zo graag, kan er niets aan doen. :)
Spanje is net als Italië best wel goed met hun culinaire gebeuren, helaas te lang geleden dat ik er geweest ben dus moet hier af en toe maar wat prutsen.

Met Pasen mogen we bij m'n zus gaan eten. Die wilde 3 gangen diner maar dat krijgen we al niet meer op tegenwoordig. We krijgen zelfgemaakte Goulash met ijs na.
Ben wel eens benieuwd tussen het verschil in smaak met haar Goulash en die wat ik zelf maak.
 
Rijst is wel gezond
Die kant en klaar 10 minuten koken-rijst is verre van voedzaam. Het is lekker, vooral pandang en zilvervlies, maar heel veel voedingswaarde is door het voorbewerken compleet verloren gegaan.
Wil je rijst, dan ga je naar een toko en koop je rijst wat minimaal een uur moet koken(stomen) en wat wel vers is.
.....en goedkoper.
Overigens heb je voor deze rijst een rijststomer nodig..
Het is alleen wel zo dat je een zak van 5 kilo moet kopen. :biggrin:
 
Laatst bewerkt:
Kant en klare rijst
Die kant en klaar 10 minuten koken-rijst is verre van voedzaam

Ik neem aan dat je de voorgekookte rijst (Lassie) bedoeld.
De normale rijst is mi niet bewerkt. En deze rijst is in 12 minuten koken nog niet gaar en.Moet minimaal nog een kwartier van het vuur .

Pandan rijst of jasmijnrijst is wel bewerkt daar hebben ze een smaakje aan toegevoegd.

Wij hebben de beste basmati rijst van merk Tilda , google daar maar op .
En ligt gewoon in de super , prijs is wel 2x

Alle rijst kan in de rijstkoker en gaartijd is 30-45 minuten dus enigszins vergelijkbaar met de rijst uit de toko.
 
Ik kook met Arroz Bomba en dat neemt enorm veel smaak op, Basmati is fijn bij Indish eten omdat de sauzen daar pittiger zijn dus is het niet wenselijk dat die smaak ook in de rijst trekt. Bomba is prijzig daarom vervang ik het soms met Arroz Redondo extra D.O.P. ook deze neemt erg veel smaak op.

Ik gebruik rijst eigenlijk enkel maar in Spaanse eenpans gerechten want los vind ik het niet echt lekker.

En rijst is gezond ook de bewerkte variant zolang je bewust koopt. Rijst bevat goede vezels, vitamine B1 en 3 en veel ijzer en is licht verteerbaar.
 
Het paasweekend zit er weer aan te komen, en ik zit te denken dit jaar niet te gek te doen.

Gewoon een brunch uitspreiden over de middag en avond, lekker beleg croissants en harde broodjes, en wat warme dingen zoals een goeie pan tomatengroente soep, bladerdeeghapjes en een pan Hachee...

In de tussen tijd een gezelschapsspel op tafel .
 
Gewoon een brunch uitspreiden over de middag en avond, lekker beleg croissants en harde broodjes, en wat warme dingen zoals een goeie pan tomatengroente soep

Ook wij gaan op deze toer. We zijn met 16.En ondoenlijk om daarvoor een paasdiner te gaan brouwen.

We bestellen een grote zak met diverse broodjes croisantjes bij bakker Bart een grote paasstol met noten en echte spijs . Zorgen voor excellent beleg waaronder kaassoorten rosbief ham eitjes rauwkost en zoeterij voor de klenikids fruit en een pan tomaten cremesoep.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan