wat is de volgorde ongeveer van beeld kwaliteit?

M

multigek10.0

bv 1 is dvd
2 = divx
3= avi
4=svcd
5=mpeg.

ik bedoel hier mee welke zijn de slechtere.
welke zullen jullie bv niet op een dvd of cd branden om dan te gaan kijken .

of is alle beeld kwaliteit altijd het zelfde,dan bedoel ik niet dvd,want dat is het beste,en divx ook.

tips zijn welkom.

dit vraag ik omdat ik zo effe een avi bestand moet omzetten naar een ander bestand,maar ik wil effe weten welk het beste is.
mijn dvd speelt geen avi af en geen divx,
dus ik moet denk ik kiezen uit svcd of vcd of mpeg,want die draaid mijn dvd alleen maar af.

Kwaliteits volgorde ongeveer
0 = HDTV
1 = DVD (Mpreg2-4)
2 = Mpeg1
3 = Avi
4 = Svcd
5 = Vcd.

oke dank je,dan weet ik al dat mpeg boven scvd staat.

ik moet eens effe gaan kijken als ik dat avi om kan zetten met nero.
ik d8 met vision express,maar volgens mij moet ik dat effe apart downloaden.
nero heb ik de 6.0 versie,
maar vision express zag ik zo nog niet staan.

bedankt alvast.

Met nero vision express kan het ja DVDtje van maken branden op DVD en je bent klaar geen DVD-brander das jammer...
Dan blijft Mpeg over (moet je dan wel een goeie player voor hebben kweet niet of media player dat aan kan)...

Veel succex.....

Ik ben het niet echt eens met je rijtje:
Kwaliteits volgorde ongeveer
0 = HDTV
1 = DVD (Mpreg2-4)
2 = Mpeg1
3 = Avi
4 = Svcd
5 = Vcd.

Bij mijn weten is mpeg1 hetzelfde als (s)vcd.
Dus als je apart svcd en vcd wilt noemen, lijkt me niet dat mpeg1 in dat rijtje thuis hoort. De kwaliteit ligt hem dacht ik o.a. in de resolutie.

Of HDTV beter is dan DVD weet ik niet maar ik heb er mijn twijfels over. Het kan echter best dat ie beter of gelijk staat aan DVD.
Doch ik zal even zeggen hoe ik het rijtje zie, misschien dat je me dan kan uitleggen waarom ik het fout heb.

1.) HDTV en DVD
2.) SVCD
3.) VCD
4.) DivX
5.) Avi

Waarbij ik moet zeggen dat divx ook in .avi formaat is maar het gewone .avi formaat (geen divx dus) toch mindere kwaliteit heeft.
Vandaar ook mijn vraag om uit te leggen waarom ik het fout heb want ik ben niet ingegaan op technische specificaties maar alleen op zichtbare kwaliteit en avi is dan wel al erg antiek want dat hadden we al in de windows 3.x tijd.
Voor zover mij bekend is de kwaliteit van die rommel nooit echt verbetert.

Met Avi is een hoop mogelijk als je dus de kwaliteit op pomt komt het boven Divx uit ook omdat DivX gecompressed is en AvI niet maar als je dus in AvI veel info zet wordt je beeld better maar ook je bestand groter (veel ste groot)...
Je moet het zien als bitmapjes...

Dan zal ik het lijstje nog iets veranderen:

1. HDTV > (mpeg2 of 4, high bitrate/high resolution)
2. DVD > (mpeg2)
3. SVCD > (mpeg 1 of 2)
4. DivX > (mpeg4)
5. AVI > (uncompressed, not workable)

Uiteraard tellen resolutie/bitrate ook mee, bij een aantal veranderlijk, bij sommige vastgelegd. Belangrijk om te weten is dat formaten (templates) niet hetzelfde is als de videonorm (codec) Tevens kun je bij sommige formaten knoeien zodat de een de ander overtreft. Maar houd je liever aan de templates

De extensie AVI word gebruikt bij bestanden die zowel raw video zijn (dus echt avi) als ge-encodeerd met een of andere videocodec. Het bestand is dan ge-encapsuleerd.

(aub geen hele berichten quoten)
Ja dat ge-encodeerd met een andere videocodec was me bekend, daarom dat ik wees op het verschil tussen avi en divx terwijl toch beiden dezelfde bestandsextensie hebben.

Dit werkt verwarrend voor mensen die nog niet lang met deze materie bezig zijn. Zelf had ik er ook wat moeite mee in het begin.

@racegun: het zullen zeker bitmapjes zijn of zoiets, in deze materie ben ik nog niet zo heel erg thuis en ken ook de mogelijkheden van avi niet.

@terrestrial: Zo kan ik het er beter mee eens zijn, maar zoals gezegd, zo heel erg ben ik er nog niet in thuis.
Wat mij in het verhaaltje eigenlijk stoorde was dat svcd nog onder avi terecht kwam in het eerste rijtje, terwijl ik toch altijd gedacht heb dat je met mpg een betere kwaliteit kon halen dan met avi.
In je nieuwe rijtje staat svcd boven avi en ben ik weer happy maar met het verhaal van racegun vraag ik me dan wel af of mijn denkwijze nu klopt.
En als het niet klopt, dus dat avi beter is, waarom ze dan svcdspelers gemaakt hebben en geen avispelers.

Dan heb ik nog een ander vraagje.

In je eerste rijtje schrijf je "DVD (mpeg 2-4)" en in het nieuwe rijtje alleen nog maar mpeg 2 en heeft HDTV mpeg 2 of 4.
Welke van beiden is nu juist?
En wat is het verschil met DVD? DVD heeft dacht ik geen mpeg4 maar toch wel een high bitrate of niet?
De resolutie is dacht ik niet zo hoog, 720x576 dacht ik. Is dat bij HDTV weer hoger? Want HDTV heb ik jammer genoeg tot nu toe alleen van gehoord en nog nooit gezien.

Originally posted by Black Tiger

@terrestrial:

En als het niet klopt, dus dat avi beter is, waarom ze dan svcdspelers gemaakt hebben en geen avispelers.

Dan heb ik nog een ander vraagje.

In je eerste rijtje schrijf je "DVD (mpeg 2-4)" en in het nieuwe rijtje alleen nog maar mpeg 2 en heeft HDTV mpeg 2 of 4.
Welke van beiden is nu juist?
En wat is het verschil met DVD? DVD heeft dacht ik geen mpeg4 maar toch wel een high bitrate of niet?
De resolutie is dacht ik niet zo hoog, 720x576 dacht ik. Is dat bij HDTV weer hoger? Want HDTV heb ik jammer genoeg tot nu toe alleen van gehoord en nog nooit gezien.

Avispelers zijn niet gemaakt omdat avi eigenlijk rauwe video stream is en dus enorm groot.
Je hebt niet goed gelezen, ik heb maar 1 rijtje gepost. De huidige DVD norm is alleen mpeg2 (bitrates tot 10 mbit/s)

HDTV kan mpeg 2 of mpeg 4 zijn. Microsoft gebruikt bijv mpeg4 terwijl Euro 1080 mpeg2 gebruikt. De resolutie bij HDTV kan ook weer verschillend zijn 480p, 720p, 1080i, 1440i meen ik te weten. Zullen ook wel meer smaken van komen.

Je moet maar eens op usenet alt.binaries.hdtv rondkijken. Staan hele films/series op in high-defination :) Je kunt ze afspelen met mediaplayer of VLC

Je hebt gelijk ik heb verkeerd gekeken je had inderdaad maar 1 lijstje gepost.
Wat mij daarin opviel was dat svcd toch boven divx en avi kwam te staan want ik dacht namelijk ook dat svcd beter was.

Bedankt voor je uitleg wederom! Ik word steeds wijzer in deze materie.
Nog 1 vraagje dan. Wat ik tegenwoordig wel eens zie in newsgroups (via ftd bijv.) dat er mensen zijn die HDTV opnames posten maar die komen terecht in de lijst van DVD postings, ik neem aan vanwege de kwaliteit.

Maar die zijn als ik het goed begrijp dus alleen op de pc te bekijken of is dat ook vrij gemakkelijk naar DVD te converteren?
Immers als HDTV betere kwaliteit is, dan zou je bij de conversie naar DVD toch op zijn minst DVD kwaliteit ook moeten behouden, of zie ik dat verkeerd?

omzetten van hdtv naar dvd, waarom zou je dan willen? bekijk ik het liever op een HTPC met een TV/Flatscreen. Heb je nog niet de volle resolutie misschien maar blijft het materiaal tenminste origneel

HDTV DVD spelers zag ik laatst liggen toen ik in luxemburg was. Er schijnt dus in europa al wat op de markt te zijn.

Waarom ik dat zou willen omzetten? Dat ligt toch voor de hand lijkt me. Ik kijk niet graag film op mijn monitor, ongeacht het feit dat het een 19" is en goede resolutie, ik heb voor films te kijken een televisie en kan ik ook gemakkelijk op de bank zitten dus wil ik de films graag in mijn dvdspeler stoppen.:)

nero vision express 2.se
heb ik er nu op maar ik krijg altijd deze melding : recording this project may be unsuccesful and could produce unusable results.
do you still want to start recording?

maar wat ik ook probeer in te stellen ,bv schrijf snelheid enz,het blijft terug komen.

wie weet welke instelling ik vergeten kan zijn.
of werkt vision expres 2.se niet lekker met xp?
kan ik beter een andere nemen.

ik ga ook eens effe die dvd santa proberen.

Originally posted by Black Tiger
Waarom ik dat zou willen omzetten? Dat ligt toch voor de hand lijkt me. Ik kijk niet graag film op mijn monitor, ongeacht het feit dat het een 19" is en goede resolutie, ik heb voor films te kijken een televisie en kan ik ook gemakkelijk op de bank zitten dus wil ik de films graag in mijn dvdspeler stoppen.:)

Ja maar een Home Theater PC (HTPC) hang je meestal ook aan je TV/Flatscreen of Plasma. Omzetting is ten alle tijden slecht en eigenlijk niet te goed doen zonder hardware. Kun je net zo goed het video materiaal gelijk in DVD downloaden.

Trouwens windows media-Center 2005 is uit. (zie FTD) Is vast wel iets leuk mee te bouwen. :)

Ja maar ik ben maar een arme mens met gewone crt monitor en gewone (niet 100hz) 72cm normale (geen breedbeeld) Sony TV. Vandaar.:)

Overigens zou ik ook graag willen weten welke versie Nero nu met SP2 goed samenwerkt.
Met cd's heb ik geen of nauwelijks probs maar met dvd's blijkt ie wel kuren te hebben.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan