Wat voor vuurwerk steken jullie dit jaar af?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
799
Punten
113
Leeftijd
60
Ik koop al jaren siervuurwerk, maar meestal waait het hard of regent het.

Daarom heb ik besloten om dit jaar maar 1 ding te kopen.

De Asian Budget Selection 2.0 is een box met 4 zware 500 grams siercakes. Deze cakes hebben ieder 20 shots waarmee deze selectie garant staat voor 80 shots spektakel.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=Hiwom29CY-c]1580 - Asian Budget Selection 2.0 - Bestelvuurwerk.nl - YouTube[/ame]

Als maar iedereen zijn verstand gebruikt en bv veiligheids brillen draagt want elk jaar is het weer raak met ongelukken.
Het vervelende is dat er teveel lui in beschonken toestand wat doen en dat is ook weer moeilijk te voorkomen.

Grtz.

Een veiligheidsbril helpt geen handje. Maar is zeker geen overbodige luxe. Ik zeg doen!!!

@Kilroy, het is niet de drank of het niet gebruiken van een veiligheidsbril of een zaklamp tijdens het zoeken naar de lont, maar het weer wat vaak niet meewerkt...

Vorig jaar heb ik nog niet de helft van mijn vuurwerk afgestoken, gewoonweg omdat alles omviel vanwege de harde wind. Je hebt wel van die buisjes en vuurwerkklemmen, of simpelweg een paar bakstenen om een pot tussen te zetten, maar als je door dat weer de buren de pijlen om het hoofd schiet kun je beter stoppen.

En daar gebeuren nou juist de meeste ongelukken mee. ;)

Koop gewoon wat zwaarder vuurwerk, 500 gram per ding, en die doen het vaak uitstekend.

Ja freggel ik vind persoonlijk de grootste knal of klap of vuurpijl de beste!
Maar ik kan er geen vrede mee hebben dat mensen zonder hun eigen schuld ogen of vingers of anderszins moeten missen, vooral als het jongeren betreft.
Het doet me gewoon pijn als ik het elk jaar weer opnieuw op tv zie.

Nogmaals, ik heb niets tegen vuurwerk en ik hoop dat je keuze helemaal slaagt.
En dat alles naar wens verloopt.

Grtz.

Tja Kilroy, mooi dat je zo denkt, maar dat is nou eenmaal het risico als je met vuur speelt. ;) En als je buren er bang voor zijn, blijf dan binnen zitten, en wacht tot de buurman klaar is met zijn knallers, en wens daarna elkaar het allerbeste met een oliebol en een drankje.

ik houd me wel bezig met bavaria vuurwerk is ieder jaar nog goed gegaan zonder ongelukken
gr frans
:biertje::biertje::biertje::biertje::biertje::pfff::pfff::pfff::pfff::pfff::pfff:

De inhoudsmaat is zeker de bierfles, haha!
Maar die kun je ook gebruiken om er vuurpijlen in te zetten.

Grtz.

Kilroy;229728 zei:
Maar die kun je ook gebruiken om er vuurpijlen in te zetten.

Grtz.

Daar zou ik toch z??r zeker niet al te grote pijlen inzetten als Pikke ze leeg heeft. ;)

Maar ach ik heb er eentje besteld, waar ik dit topic mee opende.

Even wachten tot dat de rest in de straat klaar is en wij de oliebollen en champagne ophebben...

Nou ja freggel, ik dacht dat je die flessen groot of klein eerst met water vulde voordat je er pijlen instak!

Maar schijnbaar zijn er niet veel mensen met vuurwerk hier, hetgeen ook weer tamelijk onwaarschijnlijk is.

Grtz.

Kilroy, ik gebruik hier gewoon een pvcpijpje die ik overdag als in de grond sla in de voortuin, of ik gebruik een klem waar je pijlen en anderd vuurwerk tussen kunt klemmen die je gewoon bij de vurwerkhandelaar kunt kopen.

En als ik flessen gebruik vul ik ze idd met water of zand. ;)

Nog een paar jaar en het vuurwerk afsteken door particulieren wordt verboden.
Steeds meer gaan gemeentes over naar vuurwerkvrije zones (ziekenhuizen verzorgstehuizen etc) de stap naar centraal afsteken van vuurwerk door deskundigen op een aangewezen plek is dan een kleine stap.

http://www.vuurwerktraditie.nl/bibliotheek/bestanden/Europakaart_1.0.pdf

Zwart is vuurwerkverbod

En er gaan hier in NL steeds meer stemmen op om het te verbieden.
Mijn zegen hebben ze in iig , (steeds meer verwondingen toeval??? op YouTube zie je vooral jongeren stunten met vuurwerk , leer ze dat maar eens af)

Ik misgun niemand zijn plezier maar denk ook eens aan mens en dier.

Veel mensen en om maar eens een open deur in te gooien, de meeste ouderen hebben last van ademhalings aandoeningen en dan is het geen pretje vooral in een drukke straat (stad) kijk maar eens op dat filmpje..

Elk jaar moeten we onze poezen van het plafond af zien te halen , dagen daarna stressen ze nog steeds, weigeren te eten, bij ieder geluidje vluchten ze naar een voor hun uitgekozen plekje wat veilig lijkt.

En dan die malloten met hun carbid schieten (NIET NORMAAL) achter op het veld richting onze tuin , en zeg er maar wat van dan kun je je met wat staal tussen de ribben je melden bij de dienstdoende weekend-hulppost

Damned damned damned , nog 3dagen dan hebben we het gehad.

Voor ons geen geknal, zelfs niet die champagne kurk.

Wat dat geknal uiteindelijk voor zin heeft??? geen idee !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Traditie ??? Zonde van het geld geef dat wat je verknal aan bv het serious request doel.

DAN KNAL JE PAS!!!!!!!!

Allen een veilig en gezond 2014 gewenst

Wel ik koop zelf ook geen vuurwerk maar daarom ga ik het nog niet aan het serious request doel geven.

Waarom moet al dat geld steeds naar het buitenland, ze kunnen beter iets doen voor de armen in Nederland want die zijn er ook goed genoeg.
Maar dat ter zijde.

Van mij mag iedereen zoveel vuurwerk kopen wat di emaar wil.

Zolang je het maar afsteekt zoals het hoort en niet zoals zoveel mongolen doen er bommen van maken, ja kan je wel zeggen hoop dat ze handjes eraf klappen dan doet die het niet meer maar wij moeten daarvoor dan wel weer met ze allen betalen.

Hier in Nederland snappen ze het gewoon niet, verkoop gewoon normaal het vuurwerk zoals in Belgi? en doe die paar dagen niet moeilijk, dan is het grootste probleem al weer voorbij denk ik.

Gaat er niemand naar Belgi? en word de staatskas ook nog eens gespekt.

Carbid schieten wel mijn neefje doet dat ook, alleen hij schiet het het weiland in en is dus geen achterlijke die het richting huizen schiet.

Het is gewoon met alles, drink met mate, en gebruik vuurwerk zoals het moet dan blijft het veilig.

Er zijn toch wat ernstige ongelukken gebeurd dit jaar.
Daarom komen vandaag de burgemeesters van gemeenten met een plan om in Europees verband met een verbod te komen op illegaal vuurwerk, dat veel schade heeft veroorzaakt.
Een wat vreemde zaak want illegaal vuurwerk is toch al verboden of niet.

Donderdagavond was er al een reportage op tv van brandpunt reporter met als onderwerp vuurwerk en de vuurwerkhandel.
Het bleek dat er al een Europese vuurwerkwet is en dat die nu ook al geldig is.
Alleen houdt Nederland er zich niet aan althans het ministerie van Infrastructuur en Milieu onder VVD-er Schultz omdat de vuurwerkhandel gezegd heeft dat het nu niet kan en pas later moet gebeuren.
Er zijn dus al eu keurmerken alleen worden die nu niet gebruikt in Nederland en moeten in Nederland Nederlandse gebruikt worden.
Vuurwerk keuringen kunnen echter ook in andere dan Nederlandse landen gedaan worden vanwege Europese verdragen, en de vuurwerkhandel kiest de geschikste uit.

Het blijkt dat het ministerie van Schultz de vuurwerkhandel heeft uitgenodigd voor een gesprek waarin de vuurwerkhandel met voorstellen moet komen die zij het beste vinden.
Het ministerie vindt dus dat alles het beste in handen kan blijven van de vuurwerkhandel zelf.
De Europese wetgeving wordt dus niet gevolgd wat eigenlijk niet is toegestaan.
De professionele vuurwerkhandel wordt volledig aan de professionals overgelaten want die weten waar ze mee bezig zijn denkt men en hoeft men zich niet mee te bemoeien.

Het illegale vuurwerk was voorheen meestal van China afkomstig maar de laatste tijd steeds meer uit de Oost-Europese landen.
Dat is dus gemaakt zonder voorschriften en is vaak heel zwaar.
Het is natuurlijk makkelijk via internet te bestellen maar hoe het verder naar Nederland getransporteerd wordt is niet te zeggen.
Wel is bekend dat er al zeer veel illegaal vuurwerk in beslag is genomen.

Grtz.

En ja ik weet het, vuurwerk blijft oppassen!

Alles van te voren goed voorbereid, buisje stevig in de grond voor de vuurpijlen, beschermkapjes verwijderd en lonten nagekeken, en een aansteeklont en een zaklamp klaarliggen om, om 00;01 te beginnen met het inluiden van het nieuwe jaar...

Bij de derde pijl ging het mis, ik stak hem aan, en keek automatisch naar boven om te zien wat er in de lucht gebeurde, en zag de pijl in de takken van een boom terecht komen, ik dacht al, waar ga jij naar toe???

De pijl besluit om zijn weg naar beneden te vervolgen, met als gevolg dat hij 2 meter achter mij tegen mijn schutting aanknalt, en daarna zijn weg verder zoekt, en besluit tot ontploffing te komen op mijn voet! ( ik stond op mijn badslippers... ) :stupid:

Alleen een zere teen er aan overgehouden, maar het had idd erger af kunnen lopen.

Je ziet het, verwacht het onverwachte!
Maar goed dat het goed afliep.

Men begint zich steeds drukker te maken over strengere regels en dat de grootte en sterkte beperkt moet worden.
En op tv zegt men dat de grote exemplaren zo groot zijn als handgranaten.
Maar er zit in beiden nog steeds hetzelfde spul namelijk een brandbaar mengsel met een oxidant en een reducerende stof.
Het bekendste is natuurlijk buskruit met kaliumnitraat en koolstof en zwavel.

Die oxidanten kunnen dus kalium- of natriumnitraat zijn maar chloraten zoals natrium- of kaliumchloraat werken ook.
Kaliumnitraat wordt overigens ook door de boer gebruikt als kunstmest.
Als reducerende stoffen kunnen diverse gebruikt worden zoals koolstof (houtskool) suiker of zwavel die alle het zuurstof van de oxidanten opnemen.
Dit alles is natuurlijk bekend bij de middelbare scholier met scheikunde.

Alles is dus precies hetzelfde gebleven.
Wat is veranderd is de makkelijke verkrijgbaarheid via internet en de Oost-Europese landen.

Grtz.

En zo zal het wel de komende tig jaren blijven,

Gegarandeerd dat een of ander oetlul het uitvindt dat de voorgenomen maatregelen in strijd zijn met een of ander Europees kutwetje

Het ging over afsteken van vuurwerk, in al die moeilijke woorden heb ik geen zin. ;)

Ik denk ieder jaar ik steek niets meer af, maar het blijft kriebelen! Misschien komt dat ook een beetje omdat we hier in de grensstreek wonen, en maar even naar Baarle-Hertog of Essen hoeven te rijden en vuurwerk kunnen kopen, het hele jaar door.

Je ziet dus hier in de wijk regelmatig siervuurwerk de lucht in gaan hierdoor, en ja ook bij mij dus... :biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan