wat/welke beste aanschaffen als server

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.246
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
We hadden een shuttle barebone als netwerk server. Deze heeft de geest gegeven (wil niet meer opstarten).
We draaiden op die server ubuntu als os met een (op iptables gebaseerde) firewall.
Enige wat we er op deden was programmeren.
De data (o.a. films) stond en staat op externe USB Harddisken.

Vraag is: wat kunnen we het beste aanschaffen om als netwerk server te dienen?
 
Laatst bewerkt:
Synology NAS?
 
Ik heb 2 Qnap Nas , maar ik zou ook voor een synology gaan.

Tis dat ik ze heb , de ene ts 212.is alleen voor photo en video,
De andere ts251 gebruik ik voor surveillance met 2 foscam camera's en de virtuele machine met Home Assistance.
 
Laatst bewerkt:
maar ik zou ook voor een synology gaan.
Hoezo Synology t.o.v. Qnap?

Anyway, ik denk niet dat dit bedoeld wordt want hoe wil je op een NAS gaan programmeren?
Dat lijkt me toch het handigst op een soort van pc'tje, misschien een of andere mini pc?
 
De reden van overstap naar symplogy ligt nog ver weg, zolang de qnaps het nog doen worden ze gedoogd.
Maar het zijn beide ouwetjes en supertraag met weing geheugen en amper uitbreidbaar. Ts 212 heeft deze ingebouwd de ts 512 max 8 GB volgens spec. Ik heb er 16 GB erin gezet en dat werkt wel en duidelijk sneller maar toch traag.

Opstarten van. Ts 512 duurt al bij al ca 10 minuten en ruim 12 minuten voordat home assist weer actief is.
 
Anyway, ik denk niet dat dit bedoeld wordt want hoe wil je op een NAS gaan programmeren?
Wat moet er geprogrammeerd worden? Ik las overigens over dat stukje heen blijkbaar, want ik zag alleen iets met de opslag van films en iets van een firewall.

De firewall in de Syno werkt goed, maar vrij basic. Het doet wat het moet doen en werkt twee kanten op.
Landen blokkeren of juist whitelisten, IP adressen blokkeren of juist alleen toelaten gaat allemaal prima, maar websites bokkeren of whitelisten gaat helaas niet, hoewel ik dat in versie 7 van het OS nog niet heb geprobeerd.

Het sharen van content is iets waar de Syno voor is gemaakt,

Voor wat betreft de vergelijking tussen de QNAP en Synology, ik vond het gewoon grappig om even te delen. :)
Synology schijnt de hardwaredivisie van Qnap te hebben overgenomen. (heb ik de juiste link geplaatst?)

De reden van overstap naar symplogy ligt nog ver weg, zolang de qnaps het nog doen worden ze gedoogd.
Zolang deze doen wat zij moeten doen, is het toch goed? Ik heb hier een paar oude Qnaps en syno's liggen die richting de prullenbak gaan, dus wie o wie..... :)
 
Wat moet er geprogrammeerd worden?
oscam compileren, python programmeren. dus als ubuntu als OS er op kan is dat genoeg

dus zo'n shuttle barbone was wel handig
 
Synology schijnt de hardwaredivisie van Qnap te hebben overgenomen. (heb ik de juiste link geplaatst?)
Je hebt geen link geplaatst, dus ook niet de juiste. :biggrin: Maar volgens mij is er ook geen juiste link want dat lijkt mij een broodje aap verhaal. Het zijn twee concurrenten van elkaar en nog steeds. Zonder hardware divisie ben je nergens.

Maar mijn vraag over waarom Synology was eigenlijk aan @the matrix gesteld. ;)

Ik zie een hele raffel van die barebone mini pc's overal aangeboden, maar de prijzen varieren erg, ligt er ook weer aan wat de eisen zijn aan cpu en geheugen en zo.
Voor rond de 200 euro, maar ik weet niet of bol naar verweggistan verstuurd. Amazon waarschijnlijk wel.
 
oscam compileren, python programmeren. dus als ubuntu als OS er op kan is dat genoeg
Dan heb je weinig aan een Syno. Hoewel daar oscam prima op kan draaien, is dit niet iets wat je zou wensen.
Wellicht een leuke NUC? Unbuntu er op en gaan?
 
Ik gebruik een DELL desktop als servertj, ubuntu server erop en aanzetten via WOL als ik iets wil bouwen.
het ding staat uit als ik geen ‘werk’ heb voor dat ding.
ik heb er een ssd ingestoken voor het os en de sources gemount op de NAS. (Is tevens mijn bouwpc voor OpenPLi)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan