Wd purple 3tb

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.530
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Hmm ik nitwit heb een WD purple 3TB nieuw en ongebruikt in verpakking gekocht waarop nog ruim 2 jaar WD garantie zit en nu lees ik dat dat een hdd voor surveillance doeleinden bedoeld is.

Was een koopje en dacht er verder niet bij na. Red black green purple. Whatever dacht ik.

Nu wou ik deze schijf in mijn NAS proppen waar al een 2TB seagate zit en deze samen als een drive laten fungeren.

Maar nu krijg ik de kriebels dat ik tegen problemen ga aanlopen met misschien wel  data verlies.

Heeft iemand enig idee of ik ongestraft die combi kan toepassen of is het verstandiger de purple HDD in zijn ongeopende en ongebruikt in de  verpakking te laten zitten en proberen deze aan de man te brengen .

De verkoper had hem aangeprezen als een Harde schijf dus vandaar dat ik dacht een gewone systeemschijf te kopen. Door mijn onwetendheid kan ik het niet maken de schijf terug te geven, mijn fout

Iemand met meer verstand met suggesties?
 
Maakt dat iets uit de kleur, vwb je er mee gaat doen?

Ik weet niet beter dan dat een Purple een stillere HD is.
 
Ja zo dacht ik er ook over maar schijnbaar is iedere kleur voor specifieke doeleinden.
Purple schijnt meer voor videocamera doeleinden te zijn en zijn 24u/d actief en het schijnt problemen te geven met data , is meer geschikt om opgenomen video hapervrij te streamen.

Maar zeker weten doe ik niet en voordat ik mijn 110000 foto's kwijt kan raken wil ik eerst zeker weten dat deze schijf geen problemen geeft.
 
Hmmz... als je je daarover zo'n zorgen maakt, waarom heb je er dan een Seagate in zitten? Seagate heeft immers Maxtor overgenomen en maakt gebruik van technologie die ze van hun hebben overgenomen.
Sindsdien vertrouw ik Seagate dus voor geen meter meer.

Ik heb er zelf twee WD Red in zitten. Maar volgens mij kun je die purple best goed gebruiken.
https://www.gamersnexus.net/guides/2796-wd-blue-vs-black-vs-red-in-2017
Ook als ik bij de omschrijving van Coolblue ga kijken is de purple een werkpaard. Snel en met lagere temperaturen en ook voor 24/7 gebruik. Daarmee komt hij aardig in de buurt van de Red. En lagere temperaturen in een NAS is altijd wel handig.
De Red heeft langere garantie (5 jaar) als vrijwel de enige.
Purple krijgt ook goede recensies op Tweakers. Hoe dan ook is deze net als de Red bedoeld voor 24/7 gebruik en dat is wel belangrijk.

Ik ga er van uit dat je Raid 1 hebt draaien, dan loop je volgens mij toch al weinig kans om 110.000 foto's kwijt te raken. Als geen raid 1 draait met zoveel foto's en bang om kwijt te raken is dat misschien niet verstandig. Maar als ik je bericht goed las dan gebruik je wel raid 1.
 
Het is de bedoeling de WD naast de seagate in de dual bay Qnap 212 te zetten .
Die qnap 212 raak ik toch niet kwijt.
 
Ow ik gebruik geen raid maar ooit de twee schijven als 1 geschakeld omdat ik vermoedde veel ruimte nodig te hebben
De qnap  ts-251 heeft 2 wd red 3tb  totaal 6Tb
De qnap ts-212 heeft nu 1 seagate 2tb en de bedoeling was er de wd 3TB bij te plaatsen zodat ik 5TB heb

Dus 2 Qnap systemen waarvan de 1 een kopie wordt van de andere. Dus backup
 
De qnap  ts-251 heeft 2 wd red 3tb  totaal 6Tb
Oh op die manier. Normaliter bedoeld met met 2 schijven als 1 geschakeld dat het raid 1 is, vandaar mijn verwarring.
Jij gebruikt de tweede Qnap dus als backup van de eerste Qnap, dat kan ook natuurlijk. :)
 
Pfff we worden oud.... wat wordt bedoeld met "de twee schijven als 1 geschakeld" en wat is het voordeel daarvan?
 
Tja 116 wat wil je .
Je neme 1 schijf van 3tb en nog een schijf van 3TB
Die plaats je in een dual bay Nas box en in de setting van de NAS box set je de configuratie zodanig dat de.twee schijven zich gedrageb als 1 grote harde schijf van 6 GB.

Het netwerk ziet dan ook maar een NAS box met 1 grote schijf van 6GB

Voordeel is dat ten tijde van schijven met een maximale capaciteit van 3GB op deze manier je dit verdubbeld  hebt.
 
We snappen het, alleen het voordeel is niet duidelijk, omdat er geen voordeel is want je had al 6 TB op 2 schijven. Enige wat is veranderd is: dat je i.p.v. 2 volumes er nu 1 hebt. Trouwens kun je dat 2 als 1 schakelen ook software-matig instellen, zodat het op elke NAS kan?
 
De instelling heet JBOd
stel je hebt een 4bay NAS en je begint met 1 schijf vervolgens wil je een tijd later uitbreiding en je schaft een 2e 3e enzo hdd aan dan combineert de NAS de meerdere schijven lineair tot ??n groot logisch volume.

Dus Het voordeel van deze modus is dat je meer schijven kunt toevoegen zonder dat je het systeem opnieuw hoeft te formatteren.

En het lijkt me dat dit bij iedere NAS zo ondersteund wordt.
Iig bij QNAP is dat zo.

Andere merken Synology hebbik geen ervaring
 
Tja en het nadeel is wel dat als een van de twee schijven kapot gaat je een dijk van een probleem hebt.

Raid1 geniet voor ieder dual NAS DE voorkeur . Wel twee identieke hdd is dan broodnodig
 
De JBOD instelling wordt inderdaad bij (vrijwel) elke NAS ondersteund. Heb hem ook gezien in de Asustor en de Synology. Er zijn er misschien die het niet ondersteunen maar dat zou ik zo niet weten. De bekende merken inderdaad wel.

Inderdaad heb je een probleem als een van die schijven stuk gaat, maar daarom heb je toch die tweede NAS als backup of niet?

Wel twee identieke hdd is dan broodnodig
Niet broodnodig, maar wel verstandig om verlies van ruimte te voorkomen. Moet wel minimaal even groot zijn.
Groter kan dus ook, alleen wordt hij wel gepartitioneerd naar de grootte van de nog bestaande schijf, dus als je eerst 2x 1TB er in had en je duwt er nadien ter vervanging een 2 TB in, dan wordt deze toch maar tot 1TB geformatteerd en gebruikt in de raid 1. Je verliest op die manier dus 1 TB.
 
Nog niet ben hdd's aan het verzamelen .
Moeten koopjes zijn en liefst nog onder garantie.
Een 3TB hdd van 2012 voor 50? lijkt mij te riskant.

 
Oef, 2012... dat is al 6 jaar waarvan al 3 jaar garantie verlopen. WD's kunnen erg lang meegaan. Heb er hier nog draaien in andere computers die al ouder dan 8 of 10 jaar zijn. Maar dan kun je inderdaad beter even verder kijken naar leuke koopjes.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan