Werking airconditioning

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.452
Punten
113
Leeftijd
61
Zijn er hier ook gebruikers aanwezig met verstand van airconditioning? Split unit voor thuis?

Ja ik heb een split in de woonkamer.
Heb deze laten installeren omdat zelf doen mij een te zware klus leek en dat klopt ook.
Binnen hangt een bak met ventilator van ca 1 meter en die gaat met de bedrading door de muur naar buiten waar de conditioner staat. Tevens loopt van de bak de aan en afvoer van koel vloeistof ( gesloten circuit) naar de conditioner en deze wordt via een gewapende mantel met daarin de aarde en 220 via de kruipruimte naar de meterkast gebracht en op een aparte groep gezet.
De elektronica in de binnenbak is voorzien van ir afstand bediening.  Daarmee kun je de temperatuur de snelheid van de ventilator en een klep sturen die hem en weer beweegt. 

Je kunt koelen snel koelen,  verwarmen,  drogen als het vochtig is en je kunt het aan en uitzetten programmeren.  Kortom een flinke klus om zelf te doen.  Mijn monteur met de juiste spullen is er precies 4 volle uren mee bezig geweest.

Het resultaat mag er zijn ik heb een Samsung maar LG is ook een goed merk.

O ja de conditioner staat buiten los op twee balkjes ding is zo zwaar dat hij los kon staan. Heb dus niet zo'n gamma prul ding
Kosten 1500? plus 250? montage kosten en 10jaar garantie

Ik heb een prul ding van 400 euro, maar die heb ik wel al bijna 15 jaar schijnt het zo. Zelf opgehangen. Het is een 12000 BTU en dat moet voldoende zijn voor hier. Ook dus een split airco met een buiten unit. Wel nog met het oude gas wat tegenwoordig niet meer gebruikt mag worden. Ik vind het wel een beetje lang 4 uur om een airco te monteren overigens. Wij amateurs hadden hem al binnen 3,5 uur opgehangen en draaien.;)
Ohja eerlijk is eerlijk. Die aparte groep hadden we toen al liggen.
Het apparaat is verleden jaar nog gecontroleerd en was toen nog in orde, ook het gas en de druk dus, filters zijn schoon.

Maar ik dacht dat het binnen een uurtje wel 3 a 4 graden koeler moest zijn in de kamer. En daar gaat mijn vraag over.
Feit is namelijk dat het 3,5 uur draaien kostte voordat het binnen van 28,5 naar 25 graden afgekoeld was. Nu hoorde ik gisteravond dat bij iemand anders ook het ding een hele middag moest draaien voor een graadje of 3 a 4. Men zei dat dit door de hoge buitentemperatuur van 35+ graden zou komen en dat dit normaal was.

Mijn vraag is feitelijk of dat inderdaad normaal is.

Ik kom smorgens beneden en dan is het 27 graden zet de airco op turbo en dan begint dat ding te joelen voor een half uur en dan is de temperatuur gezakt naar 23 graden en blijft de rest van de dag stabiel daarop regelen. Temperatuur ingesteld op 22 op de airco maar daar zit altijd een afwijking op zet ik hem op 21 dan is dat te laag en voelt het onaangenaam koud

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een overgedimensioneerde gekocht heb. 18000btu/h terwijl12000 genoeg zou zijn.

4 manuren tegenover 7 manuren noem je dat veel?  :pfff:  :p
Samsung  AR 5000 (ar18hpfsdwk/sg)
http://www.samsung.com/levant/consumer/home-appliances/air-conditioners/wall-mount/AR18HPFSDWK/SG

ik heb geliegd  :sorry:  ik heb dit model van 2013:

http://www.samsung-airco.nl/nederland/airco-wandmodel-maldives.html

type Maldives 18+ (1800btu/h
http://www.samsung-airco.nl/pdf/2013/folder-wandmodellen.pdf

De set kostte ongemonteerd 1500? en 1750? gemonteerd (inclusief extra kabel door kruipruimte extra groep zekering of hoe heet zo'n ding. )
op zich veel geld maar dan heb je ook wat  :rolleyes:

Ja een 18000 zou hier ook overcapaciteit zijn, maar ook sneller koelen. Ik heb deze nu in elk geval hangen en het blijft bij 1 graad per uur zakken met dit warme weer. En 's morgens is het volgens mij nog niet zo warm buiten als 's middags wanneer ik hem aanzet.

4 manuren tegenover 7 manuren noem je dat veel?
Was hij alleen dan? Ja dan misschien, weet ik niet zeker, want wij waren 2 amateurs. En het enige wat ik gedaan heb is eigenlijk de binnenunit omhoog gehouden terwijl de buurman hem bevestigde. Dus feitelijk is het niet eens 2 manuren.
Maarja, met het aanleggen van een aparte elektriciteitsgroep erbij is 4 manuren wel te doen. Ik vind het wel enorm veel geld. Een kennis met een bedrijf installeert ze voor nog geen 800 euro. Maxicool en LG wel te verstaan, geen Samsung. Merk zul je ook wel betalen. Dat is overigens zonder het aanleggen van een extra elektriciteitsgroep.

Zijn er nog andere ervaringen met tijdsduur v.w.b. het naar beneden krijgen van de temperatuur?

Nu ben ik echter op zoek naar een slang met koppelstuk voor de mobiele airco. De slang wat erbij zit is te kort. Die slangen zijn overal wel te krijgen in allerlei maten.
Maar een koppelstuk van rond naar ovaal om hem door het raam te steken ho maar. Weet iemand daar een goede site voor?

Ja hij was alleen en dan is het een hele toer om die installatie zo netjes mogelijk te installeren

Over prijzen ben ik het overigens niet met je eens  Als je de prijzen en specs vergelijkt dan zie je weinig verschil in de losse units

http://www.aircovoordeel.nl/airco-s/category/split-unit-systemen

Maxicool Luna Inverter single split 5,0 kw 18000 btu 1499?
Samsung Split unit airco A3050-AR5000-18000btu  1899?
LG inverter deluxe 18000 BTU 2199?

Ik ben destijds aan het shoppen geweest en heb diverse offertes in de mijn regio aangevraagd en mijn Samsung die twee jaar geleden ook overal >1800 geprijsd was, werd door een beginnend bedrijf mij speciaal aangeboden voor 1500? en inclusief monteren voor 1750?

Mijn keuze was gevallen op LG of een Samsung en toen die offerte binnen rolde was de keuze gauw gemaakt 

LG kwam uit op bijna 2500?

Wat ik van die slangen van een mobile airco heb begrepen is dat deze niet ongestraft lang gemaakt mag worden omdat hij anders niet kan afvoeren (afvoercapaciteit van de ventilator is begrensd en hoe langer de buis/slang hoe hoger de druk moet zijn om af te voeren)

hetzelfde geldt voor een afzuigkap als je die vanuit de keuken door het de slaapkamers en uit het dak laat steken doet ie ook niks. Hij kan de luchtkolom niet zo hoog opbouwen.

Maar misschien heb ik het mis , ik kijk er met technische blik na en vindt het overigens niet verrassend dat die slangen niet te koop zijn.

had toch een goed gevoel bij het verlengen van de afvoerslang dat dat niet verstandig is:

De meegeleverde luchtafvoerslang heeft een maximale lengte van 1,5 meter. Wij adviseren om de slang niet te verlengen en scherpe bochten in de slang te vermijden. De effici?ntie van het koelen zal afnemen. De uitblaaskracht van de airconditioner is gebaseerd op de meegeleverde luchtslang. Bij verlenging van de slang kan de warme lucht niet snel genoeg naar buiten en zal de warmte in de slang weer afgestaan worden in de ruimte. Doordat de warmte te lang in de slang aanwezig is bestaat het risico dat de airco af kan slaan. Bij verlenging van de slang kan ook het vocht niet snel genoeg naar buiten en bestaat het risico dat dit vocht terugstroomt naar de airco.

Mijn technische knobbel zegt dat je best kunt verlengen mits je de afvoerslang geleidelijk in omvang vergroot dus in principe steeds een verloopstuk naar een grotere diameter. 

Of je dat leuk vindt????? 

Vorig jaar heb ik voor mijn schoonmoeder een verplaatsbare a.c. unit gekocht, voor ?299,-.
Specificatie of merk kan ik me niet herinneren.

Wel, dat de werking aanzienlijk krachtiger is, dan B.T. aangeeft, met zijn apparaat.
Want binnen kortste tijd was grote ruimte gekoeld van benauwde 30 gr. C. naar zo'n temperatuur, dat oma zeurde, dat het te koud werd....
De lucht afvoerslang kan tot 5 mtr uitgetrokken worden, en de kracht van de blaas is zodanig, dat die best enige meters langer zou kunnen zijn, naar mijn mening.
Omdat het een experiment was, had ik die gewoon uit het raam gehangen.
Dus als we zuiver over efficiency praten, kan ik niets zeggen, buiten, dat het apparaat goed koelde, en makkelijk verplaatsbaar is.
Er zit een waterbakje onder, maar er kwam wonderlijk weinig lekwater.

Hier worden de zog. split-apparaten gebruikt om te verwarmen, en te koelen. Dat is vooral handig bij zomerhuisjes, zodat je in de winter minder beducht hoeft te zijn voor bevriezing van waterleidingen.
Buren hebben ook een ouder model, en dat maakt buiten toch een onaangenaam stofzuiger geluid... Vooral, omdat wij (nog) in zeer rustige omgeving wonen.
Vr.gr. George

@The Matrix: Ik was aan het kijken voor 12000 btu wat ik hier heb, dus daar ligt het prijsverschil dan in, jij had 18000 da's waar ook. Prijsklasse hoger.

V.w.b. die slang, die wilde ik niet verlengen, ik wil gewoon een slang uit 1 stuk, Er zitten nu 2 stukken bij die uittrekbaar zijn maar dan zijn ze volgens mij nog net geen meter lang of laten we zeggen 1 meter lang en dat is gewoon te kort.
Voor zover mij bekend kon je die twee stukken vroeger aan elkaar koppelen met een koppelstukje en zat er ook nog een koppelstuk bij wat je dus uit het raam kon hangen. Deze stukken zijn bij de vorige eigenaar verdwenen.
Standaard is zo'n slang iets van 1,5 meter als ik me niet vergis en dat is die van onze airco niet eens. Je kunt inderdaad het beste niet of zo min mogelijk verlengen, dat klopt.
Maar die lengte heb je ook echt wel nodig wil je die slang naar buiten kunnen leggen ergens. Vandaar dat ik op zoek ben naar zo'n koppelstuk voor uit het raam.
Van de andere kant... de vrouw vond het ding maar niks, werd daarna toch weer snel warm op de kamer toen hij uit stond en dus gaat ie maar weer terug naar beneden. Gebruik ik 'm weer om bij te verwarmen in de winter of zo. :)

@Marie: Je gooit 2 dingen door elkaar betreffende de metingen.
Ik heb een split airco, en daar duurt het dus 1 uur per graad verkoeling in de huiskamer. Navraag leert me dat dit toch een vrij normale gang van zaken is, tenzij je overcapaciteit hebt, zoals The Matrix heeft.
Hier hangt een 12000 btu en die zou voor 125m? goed moeten zijn. Mijn woonkamer is 5*5,5*3=82,5m?. Keuken is open en is pak m beet 4*2,5*3=30m?.
80+30=110m? dus dat zit zo'n beetje op de grens van de maximum capaciteit van de airco. Helaas was er toch geen 18000 verkrijgbaar en zou dat wel het geval zijn geweest was hij dan buiten budget geweest. Deze kostte me 400 gulden. Daar kwam dan nog materiaal bij zoals buiten en nog wat prulletjes, zeg maar 470 euro. En dat is 14 a 15 jaar geleden en werkt nog steeds.:)

Het tweede wat hier thuis aanwezig is, dat is die mobiele oftewel verplaatsbare airco. Daarvan heb ik geen metingen gedaan omdat die slang dus dat koppelstuk mist voor in het raam te leggen. Daardoor moet het raam te ver open blijven en schiet niet echt veel op.
Of de werking van de door jou gekocht airco aanzienlijk krachtiger is kun je dus ook op dit moment nog niet beoordelen aangezien de kracht van de mijne onbekend is.
Daarnaast is mij bijv. niet bekend hoeveel BTU die airco is wat jij gekocht hebt, en ook niet hoe groot de te koelen ruimte is in kubieke meter, bij jouw schoonmoeder. Dat zijn allemaal zaken die meespelen in het al of niet sneller/langzamer kunnen koelen.

Als ik naar de kracht van de blaas kijk, dan is die aanzienlijk inderdaad. En aan de voorkant komt er koudere lucht uit dan uit m'n split airco en hij blaast ook harder. Maar dat lijkt me logisch bij mobiele airco's.

Mijn woonkamer plus open keuken is ~ 120m2 dus ongeveer vergelijkbaar met die van jou (6 x 9 -7,5 van de hal hoogte 2,60 (Destijds 1981 voorschrift voor energie besparing ) idd is dan het advies dat 12000btu/h voldoende moet zijn en ik ben teveel techneut dat bij extremen dat krap gaat worden.

Dus koos ik voor de 18000btu/h
Tevens zit er bij mijn splitlevel een turbo stand op die met maximale vermogen de temperatuur naar beneden knalt en het voor elkaar krijgt om binnen een half uur de temperatuur zo'n 4 tot 5 graden lager te krijgen. het is dan ook geen pretje ervoor te gaan zitten, je krijgt dan wintertenen.

Uiteraard spelen diverse aspecten mee, Ligging van huis , oppervakte ramen etc en mijn overcapaciteit van 50%

Ja een meter aan een mobile is niet te verhappen , en ik weet niet hoe zo'n slang eruit ziet om te helpen zoeken

Het merk, dat ik had gekocht is Retro, en zal wel op Skandinavi? gericht zijn, want ik kom gebruiksaanwijzingen alleen in deze talen tegen.
De specificaties zijn: Btu = 10.000, koelcap. 2800 W, effectief koelgebruik 1100 W.

De te koelen ruimte bij mijn schoonmoeder zal iets groter zijn, als wat jullie aangeven, omdat er ook een open trapportaal bij hoort. Maar als apparaat centraal opgesteld wordt, koelt het naar behoren, met overmaat, als dat gevergd zou worden.

De slang, die erbij zat, was idd ook 1,5 mtr, maar ik had nog een stuk van de juiste maat thuis liggen, van de nieuwbouw van mijn huis. Daar heb je geen koppelstuk bij nodig, maar ventilatie tape....
Dat type buis/ slang kan je bij iedere Gamma, of isolatie bedrijf, per meter kopen, volgens mij. Koop dan meteen zo?n lengte, die je nodig hebt, dan spaar je de tape uit...  ;)
Ik begrijp wel, dat je te lange slang niet te hoog moet leiden, maar metertje verschil zal geen kwaad kunnen.

Gelukkig wonen wij zelf in een huis, dat altijd redelijk koel blijft, zolang de opwarming van de aarde maar bij Nederland ophoudt....
Zodat wij ons geen kopzorgen hoeven te maken over A.C.?s....
En zo eens per jaar lekker zweterig tegen je dame op te kunnen kruipen, heeft ook zijn charme...  :tong: :tong: :tong:
gr. George

@The Matrix: Dat 18000 btu was dan een verstandige beslissing. Het mag ook wel zijn dat een merk waar je dus ook meer voor betaald, wat extra's kan. In jouw geval die turbo stand dus. Dat is natuurlijk wel ideaal en heeft die van ons niet. Maar die kost dan ook maar 1/3 van de prijs.

@Marie: Dan is ie iets sterker dan die van ons. Merk weet ik zo niet uit m'n hoofd maar wij hebben een 9000 BTU volgens de specificaties.
Maar ik verbaas me er wel over dat hij dan meer dan 110 kuub goed zou koelen want daar zou 10.000 btu eigenlijk te licht voor zijn.
Misschien heb ik geen koppelstuk meer nodig, vrouw wilt liever een ventilator, vind dat slangengeneuzel maar een gedoe dus het apparaat zal weer snel naar beneden komen. Kan hij hier meehelpen of in de winter bij verwarmen want dat kunnen ze ook goed.:)

@B.T. : wat je verbazing betreft, en 110 kuub....
De te koelen kubiek bij mijn schoonmoeder is wel het drievoudige.
Ik heb echter niet, zoals jij en Matrix aangeven, de precieze temperatuur en het verschil gemeten.
En wil ook niet zeggen, dat het in ieder hoekje gelijkmatig frisser werd.
Wel, dat het gevoelsmatig, binnen 15 minuten op de hele etage, stapsgewijs vanzelf, al veel aangenamer werd.

De verklaring zou kunnen zijn, dat de top-temperatuur bij jullie iets hoger ligt, en dat hier de benauwdheid/ luchtvochtigheid meer meespeelt.
Dat ik dus meer over behaaglijkheid praat, en jullie over kille cijfertjes... ?
Vr.gr. George

Dat er een open trap naar boven is doet niet zake immers de koude lucht nestelt zich eerst op je voeten en zal langzaam de ruimte opvullen van onder naar boven, dus als de airco op de grond staat en hij bereikt  zijn temperatuur dan koelt hij niet totdat hij het weer warmer vindt, dus op de boven verdieping zal de temperatuur niet of nauwelijks veranderen.

Trek de koelkast maar eens open alle koude lucht ploft op je teen slippers.
Vandaar dat een split airco het beter doet immers de unit hangt als het goed is boven tegen een muur, helaas ook een reden dat het dan wat langer duurt voordat die hele ruimte op temperatuur is. Maar eenmaal op de gewenste temperatuur blijft het langer behaaglijk want ook alle muren zijn tot hele hoogte mede gekoeld. Dit in tegenstelling met een mobile

Er wordt geadviseerd om max 5 graden koeler te koelen dan de buiten temperatuur.

Ik heb thuis een mobiel aircootje van de Makro geloof ik en dat is een LG.

Maar ik ben helemaal gek van mijn Airco op me werk een Mitsubishi deze heeft ook een verwarmingskeuze en dat maakt hem bijzonder.
Hij maakt bijna geen geluid.

http://www.aircoprijs.nl/17_mitsubishi-electric?n=10&orderby=quantity&orderway=desc&p=12

raar verhaal dus als het buiten 38 graden zit je in je gele zwembroek binnen te sauna-en bij 33 graden????

Gekke henkie ( ik dus) , zet de split op 23 graden als het buiten 38 graden en dat doet hij perfect en houdt het al een jaar of drie zonder problemen uit.

Heb nog even de specificatie van mijn Samsung bekeken en deze kan tot -15 graden koelen tov buiten temperatuur, dus bij 38 garden dan krijgt hij her voor elkaar om  binnen 23 graden te cre?ren ,

Maar omdat ik een 50% overkill gekocht heb zal hij de 20 graden of zelfs lager ook wel voor elkaar krijgen maar dat is te koud voor een rasechte hollander

en dat  allemaal met  typefoutjes ;-)  die mag je negeren.

Typefoutjes negeren we sowieso, althans ik normaliter wel, tenzij ik in plaagmode zit. :biggrin:
Maar 5 graden.... is misschien een advies uit oogpunt van gezondheidsoverwegingen. Je moet dan wel even opletten als je naar buiten en binnen gaat.
Dus als je hoofdzakelijk binnen blijft zitten mag ie gerust een stuk lager. Ook voor de mensen die goed tegen een stootje kunnen uiteraard.

Of er wordt binnen temperatuur bedoeld? Hier ging ie aan toen het 28 a 28,5 graden werd. Als je daar 5 graden vanaf trekt zit je op 23,5 en dat is wel aangenaam. Buiten was het toen echter wel dik over de 30... iets van 35 of 36 graden.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan