@The Matrix: Ik was aan het kijken voor 12000 btu wat ik hier heb, dus daar ligt het prijsverschil dan in, jij had 18000 da's waar ook. Prijsklasse hoger.
V.w.b. die slang, die wilde ik niet verlengen, ik wil gewoon een slang uit 1 stuk, Er zitten nu 2 stukken bij die uittrekbaar zijn maar dan zijn ze volgens mij nog net geen meter lang of laten we zeggen 1 meter lang en dat is gewoon te kort.
Voor zover mij bekend kon je die twee stukken vroeger aan elkaar koppelen met een koppelstukje en zat er ook nog een koppelstuk bij wat je dus uit het raam kon hangen. Deze stukken zijn bij de vorige eigenaar verdwenen.
Standaard is zo'n slang iets van 1,5 meter als ik me niet vergis en dat is die van onze airco niet eens. Je kunt inderdaad het beste niet of zo min mogelijk verlengen, dat klopt.
Maar die lengte heb je ook echt wel nodig wil je die slang naar buiten kunnen leggen ergens. Vandaar dat ik op zoek ben naar zo'n koppelstuk voor uit het raam.
Van de andere kant... de vrouw vond het ding maar niks, werd daarna toch weer snel warm op de kamer toen hij uit stond en dus gaat ie maar weer terug naar beneden. Gebruik ik 'm weer om bij te verwarmen in de winter of zo.
@Marie: Je gooit 2 dingen door elkaar betreffende de metingen.
Ik heb een split airco, en daar duurt het dus 1 uur per graad verkoeling in de huiskamer. Navraag leert me dat dit toch een vrij normale gang van zaken is, tenzij je overcapaciteit hebt, zoals The Matrix heeft.
Hier hangt een 12000 btu en die zou voor 125m? goed moeten zijn. Mijn woonkamer is 5*5,5*3=82,5m?. Keuken is open en is pak m beet 4*2,5*3=30m?.
80+30=110m? dus dat zit zo'n beetje op de grens van de maximum capaciteit van de airco. Helaas was er toch geen 18000 verkrijgbaar en zou dat wel het geval zijn geweest was hij dan buiten budget geweest. Deze kostte me 400 gulden. Daar kwam dan nog materiaal bij zoals buiten en nog wat prulletjes, zeg maar 470 euro. En dat is 14 a 15 jaar geleden en werkt nog steeds.
Het tweede wat hier thuis aanwezig is, dat is die mobiele oftewel verplaatsbare airco. Daarvan heb ik geen metingen gedaan omdat die slang dus dat koppelstuk mist voor in het raam te leggen. Daardoor moet het raam te ver open blijven en schiet niet echt veel op.
Of de werking van de door jou gekocht airco aanzienlijk krachtiger is kun je dus ook op dit moment nog niet beoordelen aangezien de kracht van de mijne onbekend is.
Daarnaast is mij bijv. niet bekend hoeveel BTU die airco is wat jij gekocht hebt, en ook niet hoe groot de te koelen ruimte is in kubieke meter, bij jouw schoonmoeder. Dat zijn allemaal zaken die meespelen in het al of niet sneller/langzamer kunnen koelen.
Als ik naar de kracht van de blaas kijk, dan is die aanzienlijk inderdaad. En aan de voorkant komt er koudere lucht uit dan uit m'n split airco en hij blaast ook harder. Maar dat lijkt me logisch bij mobiele airco's.