Wie heeft er een grote kartonnen doos?

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Kreeg een SMS.

[WoningNet]: Uw inschrijving vervalt op 09-10-2021. U heeft dan geen recht meer op een woning. Verleng nu uw inschrijving via: http://bit.do/linkk-verleng

Ik ga niet reageren.
Homeless the Matrix
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er even een niet klikbare link van gemaakt.
Als men hier op klikt dan kom je op inschrijven-regel.info waar al meteen een popup voor je staat om 8 euro te betalen.
Op de achtergrond zie je echter wel WoningNet.nl om het echt te doen lijken, maar een beetje goed verstaander weet dan ook gelijk dat je daar moet zijn.

Nu is 8 euro niet veel, maar als 100 mensen er in trappen zijn het toch al weer 800 euro voor de oplichters.

Goed gezien The Matrix!
 
Ow shit ik had in bewerken de link verwijderd en vergeten deze te saven. Stond nu nog open. Sorry
 
maar een beetje goed verstaander weet dan ook gelijk dat je daar moet zijn

Is het woord 'niet' er per ongeluk niet bij geschreven door jou, dus dat je daar 'niet' moet zijn? :)

Als er vanuit dit domein dit soort fraudeleuze Sms'jes worden verstuurd dan blijf ik het vreemd vinden dat zo'n domein al bijna 10 jaar kan bestaan.
 
Is het woord 'niet' er per ongeluk
Nee je hebt het verkeerd geinterpreteerd. Ik schreef over woningnet.nl en dat je daar moet zijn. Dus daar hoort het woordje "niet" niet bij. Het is correct geschreven. Je moet de nadruk op "daar" leggen. ;)
Het domein op de voorgrond, dat "inschrijven-regel" domein is het fake domein.
 
Sorry inderdaad verkeerd gelezen maar ik heb ook niet op de link geklikt.

Het domein op de voorgrond, dat "inschrijven-regel" domein is het fake domein.

Ze gebruiken een URL-shorteners zodat de werkelijke URL verscholen blijft en deze tool is uitermate geschikt voor fraudeurs en andere kwaadwillende en moet dus gewoon verboden worden.
 
Ze gebruiken een URL-shorteners zodat de werkelijke URL verscholen blijft
Ja totdat je er op klikt, en dan kom je dus op dat domein uit wat ik schreef.
Ik vind niet dat deze tool verboden moet worden aangezien korte url's voor veel doeleinden gebruikt worden. En het zou van de gekke zijn als dat dan vermoeden moet worden omdat fraudeurs daar misbruik van maken.

Het is gewoon een kwestie om mensen aan te leren dat fatsoenlijke bedrijven en instanties geen short-url's gebruiken (of "gekke links" om het simpel te zeggen). Het is net als met een gasfornuis, dat moet je ook niet laten branden 24/7.
Internet heeft ook zijn gebruiksaanwijzing en inmiddels mag wel voor elke gebruiker duidelijk zijn dat een beetje opletten (en evt. navragen) een vereiste is en dat je voor officiële dingen niet op gekke links moet klikken.
 
Ik zie het veel doem-denkeriger… Je e-mail is gewoon bij die bedrijven via Cyberhacks vergaard. Steeds meer en meer bedrijven worden zo gehackt. Gisteren weer VDL….
 
Zou zomaar kunnen. In dit geval ging het niet om e-mail maar om een telefoonnr. anders kun je geen SMS versturen.
Maar in Corona tijd is veel meer gehact dan in andere tijden. Een van de grootsten was Twitch-tv en inderdaad VDL ook weer.
Waarbij ik me dan eigenlijk af vraag hoe dat kan en of de systeembeheerders wel snel genoeg updates uitvoeren.
 
Het heeft (meestal) niet met updates te maken! De mens is de zwakke schakel.. Gevallen van een USB stick die van huis meegenomen is (geïnfecteerd), tóch uitvoeren van e-mail, tóch internetsites bezoeken (malware) en in een klein aantal gewoon omgekocht personeel…
 
De mens is de zwakke schakel..

Precies, en aangezien de mens ook de software ontwikkeld die volgens hen na vele aanpassingen nu heel veilig zou moeten zijn blijft die veiligheid op internet een punt van aandacht ongeacht of er tig gebruiksaanwijzingen zijn. Internet is zo lek als een vergiet omdat er om steeds meer persoonlijke en gevoelige informatie wordt gevraagd en opgeslagen o.a. om het gebruik van internet te beveiligen.

Nu is 8 euro niet veel, maar als 100 mensen er in trappen zijn het toch al weer 800 euro voor de oplichters.

Dit is nu precies de reden dat het zo aantrekkelijk is om die sms'jes te blijven versturen ook al is het over het algemeen bekend dat je niet op onbekende URL's moet klikken.
 
Blijft mij de vraag hoe ze aan mijn telefoonnummer van mijn mobiel komen , alles wat ik online aanschaf waar dan ook vul ik mijn huistelefoonnummer in.
Mijn smartphone is uiterst prive.

Meestal word ik via een email gelokt. Maar die worden vaak onderschept en verdwijnen in de vuilnisbak
 
Blijft mij de vraag hoe ze aan mijn telefoonnummer van mijn mobiel komen

Ik geef mijn mobielnummer ook niet zomaar maar een telefoonnummer bemachtigen kan op verschillende manieren @the matrix. Het kan zijn dat een contact gehackt is tot een instantie die jouw mobielnummer heeft waardoor jouw telefoonnummer al snel op straat ligt. De laatste tijd lees je ook regelmatig dat fraudeleuze medewerkers van één of andere callcenter adresgegevens verkopen.
 
Zo maar wat waarschuwingen: https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/

Deze e-mails kunnen soms ook als sms verzonden worden.

Op 3 mei 1978 werd de eerste spammail verzonden aan 400 ontvangers en internet bestaat nu zo'n 38 jaar in deze hoedanigheid en het is alleen maar onveiliger geworden mede omdat je nu op diverse manieren kan betalen vaak uit het oogpunt van het grote gemak. En daar maken criminelen maar al te graag gebruik van omdat zij daar ook volop de gelegenheid voor krijgen.

Stel dat de gegevens van woningnet ooit gehackt waren en men kan aan de hand van de inschrijvingsperiode bepalen wanneer je dan gericht een SMS verstuurd aan iemand. Misschien dat er dan 1000 mensen intrappen en dat levert de crimineel €8000,- op.

Mijn conclusie is dat voor een veilig gebruik van internet daar feitelijk geen goede gebruiksaanwijzing meer voor te maken is. Ok, met een goed verstand en voldoende kennis kom je een heel eind maar niet iedereen uitgezonderd sommige die al vanaf het begin met internet bezig zijn, gaan een gebruiksaanwijzing van 38 jaar oud doorlezen. :)
 
Mijn smartphone is uiterst prive.
Buiten al genoemde oorzaken sturen ze ook random. Ze beginnen bij een bepaald nummer en sturen dan naar de eerste x (bijv. 100) daarop volgende nummers.
Aangezien je ook sms via internet kunt versturen is zoiets ook via een script te doen, geheel automatisch.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan