@Matrix: dank je voor je uitleg, maar je uitleg past niet in de context van mijn stelling.
De aarde is namelijk geen circel, maar een bol.
De omtrek van de bovenkant van de aarde, zeg maar bij de noordpool, is dus vele malen kleiner, dan op de evenaar waar je precies in het midden zit.
Het kan op die manier dus nooit zo zijn dat als je eerste meting precies in het midden gebeurd (dan heb je wel een circel inderdaad en je pi berekening), het touw groter wordt naarmate je het naar onderen of naar boven gaat verplaatsen, immers, het is een bolvorm (vergelijk het met een bal) en de omtrek wordt bij elke verschuiving naar boven kleiner, dus ook minder touw.
Dat is wat ik bedoelde. Test het maar eens uit bij een voetbal.
Zoals ik het zie als leek, kan jullie berekening dus nooit kloppen.
Even wiskundig bekeken.
De omtrek van de aarde is 40.000 km, gemeten exact in het midden van de aarde!
Op dat punt is de straal dan bijv. 6366198 m.
Ga je nu 2 meter hoger hangen, dan is op dat punt de omtrek niet meer 40.000 km maar 39.999 km en 998 meter want het is een balvorm, dus de omtrek wordt kleiner.
Op dat punt is je straal (doorsnedemeting is dat toch?) ook niet groter, maar kleiner, want de aarde wordt kleiner op dat punt.
En die stelling heb ik met jouw berekening niet weerlegd gezien en maakt het voor mij moeilijk om te begrijpen waarom er dan meer touw nodig zou zijn i.p.v. minder.