Wie legt dit uit???

Maar de uitleg van bovengenoemd probleem staat hier.
Het is namelijk exact hetzelfde probleem.

Het gaat ook wel erg snel.Ik krijg de tijd niet om er goed naar te kijken en als ik het al probeer krijg ik pijn in mijn kop.

Sandokan doe net eender als ik neem een biertje of wat dan zie je het wat makkelijker ook heb je tenminste morgen in de baas zijn tijd hoofdpijn lol

[en wie weet deze

3 personen gaan naar een restaurant en bestellen een menu van 10 euro.
de dienster komt ontvangen en krijgt 30 euro die ze brengt naar de baas.
omdat ze met 3'en waren,kregen ze van de baas korting van 5 euro.
de dienster vondt het moeillijk die 5 euro te delen in 3 en stak 2 euro in haar zakken en gaf elk 1 euro terug.
dus het resultaat is,dat ieder elk 1 euro korting ontving.
dus het was 9 euro elk.dus 9 euro maal 3 is 27 euro.
de dienster had nog 2 euro in haar zakken en komt uit op 29 euro.
wie weet waar de laatste euro naa toe is???
wie zoekt er de oplossing
laika2

Andersom rekenen....

Klopt, want ik heb ook 11 vingers op beide handen.

We beginnen aan de linkerhand.
pink=1
ringvinger=2
middelvinger=3
wijsvinger=4
duim=5.

Oke, nu de rechterhand. In principe maakt het niet uit of je nu van 1-10 telt of van 10-1 dus we tellen aan deze hand af en beginnen ook uiterst rechts.
ping=10
ringvinger=9
middelvinger=8
wijsvinger=7
duim=6.

En ziedaar... 5+6=11. :biggrin:

zeer goed black tiger

10 op 10
velen struikelen hier nogthans

je doet het verkeerd met de vingers.

Je moet ze er een voor een afhakken , op een rijtje leggen(met je tenen) en met een van je stompjes de vingers natellen, wedden dat het er tien waren!!

LOL

Goed dan,

Ik heb een touw dat precies rondom de aarde gespannen is (nee geen elastiekie)

dit touw is precies 40.000km.

Met heel veel handjes wordt de touw over de gehele omtrek 2 meter opgetild.

Hoeveel touw moet ik er aan vast knopen om het geheel weer passend te maken?????

Je zult versteld staan hoeveel (of hoe weinig dit is)

12.56637061 meter om precies te zijn.

Je badhanddoeken zijn onderweg

Vreemd... de aarde is toch een bol?
Als je een touw precies om het midden zou doen en het dan 2 meter omhoog zou tillen, dan zou je in theoretisch gezien touw overhouden en niet touw erbij moeten doen.
De diameter wordt dan immers kleiner, dus weiniger touw nodig om er omheen te doen.

Maarja, ik ben geen wiskundige.:)
Doch het zou wel leuk zijn om jullie antwoorden eens voor "de eenvoudige geest" uitgelegd te krijgen, gezien bovenstaande stelling.

de omtrek van de aarde is 40000km

Dus als je er een touw omheen spant dan heb je 40000 km touw nodig.

Ga je overal het touw nu 2 meter hoger hangen heb je dus meer touw nodig.

De omtrek van een cirkel is
2 maal pi maal r

r is de straal van de cirkel

Voor de aarde geldt dat r = 6366198 m

Hang je het touw nu 2 m hoger dan wordt r slecht een fractie hoger nl 6366200 m

reken je nu de omtrek uit dan kom je op

2 maal pi maal r =

en dan kom je op ca 40000012.466m en nog wat

ofwel het verschil is 2 maal pi maal 2 meter langer

Dit geintje kende ik anders, nl:

Leg een touwtje strak om een bierviltje (met een diameter van 10 cm) heen, en doe er dan een meter bij tussen. Hoever ligt het touwtje los van het viltje? (touwtje mooi rond leggen natuurlijk)

Doe nu het zelfde met de aarde: touwtje van 40 000 km, 1 meter erbij tussen, hoever ligt het touwtje los?

Antwood: bierviltje en aarde = idem

@Matrix: dank je voor je uitleg, maar je uitleg past niet in de context van mijn stelling.

De aarde is namelijk geen circel, maar een bol.

De omtrek van de bovenkant van de aarde, zeg maar bij de noordpool, is dus vele malen kleiner, dan op de evenaar waar je precies in het midden zit.

Het kan op die manier dus nooit zo zijn dat als je eerste meting precies in het midden gebeurd (dan heb je wel een circel inderdaad en je pi berekening), het touw groter wordt naarmate je het naar onderen of naar boven gaat verplaatsen, immers, het is een bolvorm (vergelijk het met een bal) en de omtrek wordt bij elke verschuiving naar boven kleiner, dus ook minder touw.

Dat is wat ik bedoelde. Test het maar eens uit bij een voetbal.
Zoals ik het zie als leek, kan jullie berekening dus nooit kloppen.

Even wiskundig bekeken.
De omtrek van de aarde is 40.000 km, gemeten exact in het midden van de aarde!
Op dat punt is de straal dan bijv. 6366198 m.

Ga je nu 2 meter hoger hangen, dan is op dat punt de omtrek niet meer 40.000 km maar 39.999 km en 998 meter want het is een balvorm, dus de omtrek wordt kleiner.
Op dat punt is je straal (doorsnedemeting is dat toch?) ook niet groter, maar kleiner, want de aarde wordt kleiner op dat punt.

En die stelling heb ik met jouw berekening niet weerlegd gezien en maakt het voor mij moeilijk om te begrijpen waarom er dan meer touw nodig zou zijn i.p.v. minder.;)

pfff met hoger wordt niet naar het noorden zuiden westen of oosten bedoeld maar volgens de volgende werkzaamheden.

Trek een touw precies rond de evenaar. Daar is de aarde immers het dikst.

Pak nu een zooitje palen van 3 meter en ram die precies 1 meter loodrecht de grond in. Loop met die palen zo de gehele evenaar af.

Neem nu het touw op en timmer die op de palen.

Je bent een tijdje bezig maar je werk wordt niet beloond je komt namelijk een stuk of 12 meter te kort.

Dat stond min of meer ook in de beginstelling alleen de palen waren mensjes met handjes die het touw optilden en niet naar links rechts onder of boven verschoven.

Aan de ander kant heb je natuurlijk in jouw aanname ook gelijk maar die werd niet bedoeld.

Die werkt asl volgt Je snijdt de aarde precies door midden dan krijg je een halve bal.
het touw komt 2 meter uit het midden te liggen dus of iets verderop of in de halve bal maakt even niet uit.

teken vanuit het middelpunt van de aarde een lijn naar het nieuwe hoekpunt (+ of - 2m)

Dat is nog steeds de straal van de aarde teken een loodlijn op de +2m eter lijn en je krijgt een driehoek bestaande uit de echte straal van de aarde en een recht aanliggende lijn van 2 meter de onbekende is nu de nieuw straal van het touw.

Rekenen:

Oude straal = 6366198

Formuletje invullen:

Oude straal ^2= nieuwe straal ^2 +2^2

^2 = kwadraat

Calculatortje nieuwe straal is precies
6366197,9999996858407482770643722

het verschil wordt dan (Oude straal min nieuwe straal) maal 2 maal p =

-1,9739207945400823248963404722488e-6

oftewel 2 micrometer korter

Pak nu een zooitje palen van 3 meter en ram die precies 1 meter loodrecht de grond in.
Oooh.. op die manier.. ja dan wordt het touw groter, nu snap ik hem.
Ik dacht dat men bedoelde 2 meter hoger, maar dan nog steeds om de aarde heen en dan zou mijn stelling kloppen, toch?

Bedankt voor de uitleg!
Valt inderdaad eeerrruugg mee hoe weinig extra touw je dan nodig hebt. Had ik niet gedacht.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan