Zakelijke lening tb van een cursus , dochter

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.519
Waarderingsscore
648
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Mijn dochter heeft een bedrijf gestart. Met name een weldaad massage bedrijfje.

Nadruk is long covid behandelelingen en nee geen happy end gedoe , dus begin daar niet over.

De start van het bedrijfje begint enig vorm te krijgen. Klandizie komt op gang maar is nog geen vetpot.

Nu wil ze een specifieke cursus volgen waarmee ze haar behandelingen nog verder kan uitbreiden.

Deze cursus kost 3000€ en dat heeft ze niet, dus heb ik die 3000€ op haar zakelijke rekening gestort met omschrijving lening tbv een cursus en is ze van start gegaan.

Alleen nu moet er waarschijnlijk voor de belastingen het een en ander op papier gezet worden.

Termijn Terugbetalingen, met rente . Kortom een schriftelijk bewijs van het aflossen van deze zakelijke lening . Geaccordeerd door beide.

Maar zoekend naar een voorbeeld op schrift gestelde is nauwelijks te vinden.

Heeft iemand een suggestie of een voorbeeld
 
Volgens mij is het zo dat ouders een bepaald bedrag aan hun kinderen mogen schenken, die de kinderen ook eventueel zakelijk kan gebruiken.
Hoe het zit in de vorm van een lening kun je opvragen op de site van de belastingdienst, of middels een telefoontje naar deze instantie.
Volgens mij is het ook zo dat opleidingen deels worden vergoed door de overheid, zodat zij in elk geval een deel kan aflossen.
Tevens is zij een beginnende ondernemer die het eerste jaar niet belastingplichtig is, of een vrijstelling heeft tot een bepaald bedrag.
Bij investeringen kan zij in elk geval de btw terugvragen, maar dan moet het een zakelijke lening zijn..
In dit geval is het een particuliere lening waar zij zakelijk niets mee kunt doen, behalve deze prive ook weer terugbetalen en de btw van de opleiding declareren.
Het is niet zo dat zij het volledige bedrag van 3000 euro terug krijgt, het is slechts de btw van 21% over dat bedrag..

Tot zover mijn zakelijke kennis welke ongetwijfeld sterk gedateerd is.🫣
 
Laatst bewerkt:
Zou die btw laten gaan.
€520,- die je eventueel terug kan vragen ( in mindering op de btw van verdienste)
OVOB in kruipen en lekker gaan freewheelen.
Tot 20.000 omzet is dat geen probleem.
Wat betreft die lening kijkt mij het simpel.

Heden en dan de datum
Heb ik (naam)
Mijn dochter (naam)
3000€ geleend en overgemaakt op bank nummer.....
Ten einde een cursus te volgen gericht opstarten bedrijf.

Deze lening wordt in termijnen van € x terug betaald doch met een max aantal van x maanden.

Mocht aan bovenstaande niet voldaan worden dan heeft lening gever ten alle tijde het recht om het tot dan toe nog verschuldigde bedrag terstond op te eisen.

Beide namen er onder datums tekenen en klaar
Wel ff dubbel kopie.
Die gewoon in de boekhouding proppen.

Als ze gezeur met de belasting krijgt en faliet gaat met een schuld bij de belastingdienst dan heb je een hele grote kans dat je je 3000 kwijt bent.
Belasting dienst gaat normaal gesproken voor als schuldeiser.
Dus ff snel rekening hoelang je dochter reeel nodig zou zijn om het terug te verdienen en zeker tot die tijd beneden de 20.000€ blijven en in de ovob
 
Volgens mij is het zo dat ouders een bepaald bedrag aan hun kinderen mogen schenken, die de kinderen ook eventueel zakelijk kan gebruiken.
Dat klopt , schenken tot 6222 € is belasting vrij alleen dan is het prive geld en kan wel voor de cursus betaald worden. Maar dan is de mogelijkheid om btw van het cursusgeld terug te orderen niet aan de orde. Vandaar dat het geleende bedrag, in haar zaak moet worden opgenomen. En los gezien moet worden van schenking.


@sat-ed

Prima beschreven kort, zakelijk en verder geen poeha.
 
En uiteraard kan ze e.e.a. volgens mij ook weer geheel zakelijk aftrekken, ook de rente, want het is immers een investering in haar bedrijf, dus zakelijke kosten.
De tijd dat ze kwijt is met de cursus kan ze in het urencriterium erbij duwen voor zover dat nodig is.
 
Alleen nu moet er waarschijnlijk voor de belastingen het een en ander op papier gezet worden.
Jouw dochter moet hoe dan ook kunnen verantwoorden hoe dat geld op haar rekening komt, dus is het handig (kan zelfs verplicht zijn) dat er een overeenkomst met betrekking tot die lening op papier staat. Als ik het mij goed herinner mag het zonder rente terug betaald worden, maar dat weet ik niet meer zeker. Zorg er wel voor dat afgesproken rente, zelfs als dat 0% is, op papier staat. Je kan dit voor de zekerheid na vragen bij de Belastingdienst. Ik weet dat er in het verleden meerdere topics op Higherlevel zijn gestart, maar die kan ik zo snel niet terug vinden. Mocht ik het vinden dan plaats ik het hier nog even.

EDIT: Gevonden op het ondernemersplein

Aangezien jouw dochter net als zelfstandige is begonnen wil ik ook nog even deze waarschuwing mee geven:
  • als ondernemer heb je geen consumentenbescherming
  • hierdoor vervalt de opzegtermijn van 14 dagen bij overeenkomsten
  • veel startende ondernemers zijn daar niet van op de hoogte
  • verse KVK inschrijvingen zijn magneten voor de aasgieren die contracten aansmeren
Jouw dochter gaat dus vanaf nu belletjes krijgen voor energiecontracten, advertenties in bladen waar niemand ooit van heeft gehoord, en mogelijk melden de grootste ratten zich ook: MKB Clickservice.

Bij dat soort bellers is het aanbevolen om nooit "ja" ergens op te antwoorden. Gewoon "nee, geen interesse" en wegdrukken. En de app installeren waarmee mogelijke spammers gelijk worden herkend (op Samsung telefoons staat die app automatisch ingeschakeld).
En verder natuurlijk veel succes met haar bedrijf :giggle:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
@Peer , inderdaad dat is een hele goede! Startende ondernemers zijn inderdaad jachtobjecten en zij mag absoluut nergens in trappen.. in niets!!!
 
@Peer

Gisteren hebben we de onderhandse lening op papier gezet inclusief een rente.
Document bevat leenbedrag , totaal leenbedrag plus rente , looptijd en aflossing per maand. Met als noot dat eerder afgelost mag worden en bij gebreken samen in overleg.

Volgens mij staan alle nodige gegevens in het document.
Document beide ondertekend . In tweevoud

En de waarschuwing betreffende energiecontracten. Dat zit wel snor, alles wat haar onbekend is wordt niet beantwoord. Is trouwens al ruim half jaar ingeschreven bij kvk.
Ze is slim zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
hierdoor vervalt de opzegtermijn van 14 dagen bij overeenkomsten
Daar is wel een truukje voor om dat te omzeilen als je ZZP'er bent. Je kunt dan namelijk ook bepaalde zaken op je prive naam kopen. Ik betaal dan veelal toch gewoon met de zakelijke rekening maar soms ook met de prive rekening en trek het zakelijk af, dat mag.
De overeenkomst is dan toch prive afgesloten en je hebt dan ook gewoon alle rechten die bij particuliere koop horen.
Dat gaat misschien niet met een energiecontract als je dat puur en alleen voor een bedrijfsruimte af sluit.
Maar zat dingen waar dit wel mee kan.
 
Volgend probleem.

Kan ik mijn dochter een schenking geven op haar zakelijke relening en op haar prive rekening.
Ik zit te denken 50% van max op zakelijke rekening en 50% van max op prive rekening.

Dit ivm met een leaseauto die nu prive is en overgezet moet worden naar zakelijk.

Haar huidige zakelijke inkomsten zijn helaas nog niet toereikend.

En Pa moet zijn overtollig geld ook ergens kwijt😎
 
En Pa moet zijn overtollig geld ook ergens kwijt
Heb wel een rekening nummer wat heel wat op past

Wat die auto betreft,
Je kunt ook teveel gaan opvoeren de eerste jaren.
Dan loop je gelijk in de picture.
Naar mijn id moet je dingen laten gaan zeker in de ovob.
Laat zelf ook wel eens wat lopen is de moeite en ergernis niet waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit te denken 50% van max op zakelijke rekening en 50% van max op prive rekening.
Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. Als ze inderdaad ZZP'er is, dan is dat gewoon hetzelfde. Dat is mede omdat ze de eerste jaren ook een evt. verlies van de zaak mag aftrekken van haar prive inkomen als ze bijv. een uitkering heeft.
Dus hier zouden ze best eens moeilijk over kunnen gaan doen, dat zou ik ook niet riskeren of heel specifiek dan bij een deskundige navragen.
 
Kan ik mijn dochter een schenking geven op haar zakelijke relening en op haar prive rekening.
Schenken kan altijd, maar dan moet jouw dochter dat wel als schenking opgeven. In dat geval kan jij alles gewoon op haar privérekening storten en mag zij, indien nodig, de helft daarvan naar haar zakelijke rekening overhevelen.
 
moet de bedrijfsnaam op de factuur staan.
Nope, bij ZZP is dat niet noodzakelijk. Dat is nu juist het voordeel dat je ook gewoon je prive rekening mag gebruiken als ZZP'er. Ik heb ook bijv. mijn Ziggo rekening gewoon op mijn prive naam staan en een deel daarvan mag ik ook gewoon als kosten aftrekken en b.t.w. aftrekken.
Doe ik ook wel eens met hardware. Ik probeer het zoveel mogelijk op mijn bedrijfsnaam te doen, maar als ze dan gaan zeuren over bedrijf, koop ik het prive en mag ik de b.t.w. factuur gebruiken.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan