Zeer hoog cpu verbruik tijdens branden cd.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.887
Waarderingsscore
1.039
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik heb het volgende probleem.

Mijn systeem met XP pro is voorzien van een DVD brander Pioneer DVR106 en een cdbrander Plextor 4824 als ik het goed heb.

Op dit moment kan ik met m'n dvd brander gewoon branden en bijv. alcohol maar ook nero gebruiken. Het branden gebeurt dan met tussen de 1 en 6%cputijd.

Bij het branden met de Plextor echter zit dat op 98 a 99% cputijd.

Dit is niet normaal. Ooit heb ik dit eerder eens gehad maar dan omgedraaid, dat de Pioneer deze cputijd gebruikte. Toen is er een andere aspi driver in gekomen een versie 4.60 waarna alles lang prima is blijven draaien.

In feite hebben er nu ook geen wijzigingen (software of hardware) plaatsgevonden waardoor ik zou kunnen zeggen van "oh dat kan de oorzaak zijn".

Een nieuwere aspi lijkt me geen optie, dat is verleden keer geprobeerd, dat hielp niet. Misschien heeft een van de laatste securitypatches van windowsupdate dit veroorzaakt men weet het maar nooit daar gebeuren wel eens vaker vreemde dingen door.

Iemand enig idee wat dit hoog cpuverbruik kan veroorzaken en hoe dit probleem op te lossen is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

 
Check eens of er niet toevalig iets in Pio mode staat, van je ide.

Zo ja, dan is dat het probleem.

 
Ik ben net van de telefoon af met Plextor en had eerst verkeerd gekeken, maar inderdaad, om een of andere reden stond hij in de pio mode. Ook in de bios.

Na de instelling in de bios goed gezet te hebben staat hij daar nu in de DMA mode, maar het vreemde is dat ondanks de goede instelling in XP (gebruik dma indien beschikbaar) hij in windows niet meer in dma mode komt.

Enig idee?

 
Delete die in Pio mode staat in windows en dan overnieuw opstarten.

Na opnieuw gevonden door windows, zou die weer moeten goed staan.

 
Helaas, hij vind hem opnieuw, installeert hem, maar weer op pio mode.:sad:

 
ide kabels wel goed?

anders weet ik het ook niet meer

 
Yep, uitstekend die kabels.

Vandaag nog eens met Plex gebeld, deze hebben me van de regen in de drup geholpen. Doet u eens de ide accelerator driver van Via installeren.

Zou volgens de VIA website wel moeten kunnen, zou voor alle chipsets zijn. Gevolg, na de reboot een blauw scherm met de bekende irq_less_or_not_equal melding.

Na veel gepruts en geluk hebben, de zaak weer goed kunnen zetten en dat ding er vlug weer afgekiept.

Het leek me ook al stug dat het daaraan zou liggen, het is immers plots begonnen en ik heb niets van dat soort drivers geupdate.

Nu is er een log van Plextools naar Plextor Belgie onderweg per email op advies van de NL supportdesk.

Als dat niet helpt ga ik die andere schrijver er maar eens in zetten, wie weet is deze toch een beetje "op".:)

 
Wis maar eens het volledige IDE channel, dan zal het normaal wel goedkomen. Hopelijk zit je primaire HD daar ook niet op. (device zelf deleten brengt bijna nooit soelaas om van pio naar udma te gaan...)

grtz,

Wimpie.

 
Ik had het ook over deleten van IDE channel, die in Pio mode staat.

Volgens mij heeft black tiger dat al gedaan en heeft niet geholpen.

 
Euh... nee, heb ik niet echt gedaan. Jij schreef eigenlijk:

Delete die in Pio mode staat
Aangezien we het over de cd-schrijver hadden, ging ik er dus ook van uit dat je die bedoelde en die heb ik dan ook gewist.

Ik heb nog niet geprobeerd de hele secondary ide controller weg te halen uit windows.:)

Dat zal ik nu eens proberen alhoewel ik er zwaar aan twijfel of dat helpt.

Gisteren mailtje gestuurd naar Plextor Belgie, vandaag al mailtje terug... helaas.. er stond alleen de vraag in of ik de DMA jumper erop had zitten op de achterkant. Nee natuurlijk niet, dus dat antwoord teruggestuurt, eens zien of ik morgen weer wat van ze krijg. Wel fijn dat ze er zo snel op antwoorden.

 
WOEAAARGHH!!! JOEPIEEE!!!:biggrin::biggrin::biggrin:

Gelukt!

Sorry CP dat ik je verkeerd begrepen had en eigenlijk ook stom van mezelf dat ik naast het verwijderen van het device dit ook niet zelf geprobeerd heb.

CP en Wimpie hartelijk dank, dit was inderdaad de oplossing. Inmiddels die ide controller verwijderd, reboot gedaan, en hij werd automatisch opnieuw geinstalleerd net als de beide drives (cdwriter en dvdwriter).

Daarna voor de zekerheid toch nog een reboot gedaan, cd'tje geschreven en... hups... kwam niet meer boven de 7% uit, was weer aan het wippen tussen de 4-7%. Super.

Ben er heel blij mee, nogmaals heel hartelijk dank!!!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan