zenders weg dreambox 7000s scan levert niet juiste freq en symb op

D

dreamdoos

Nieuwe frequenties van canaldigitaal na verhuizing.

Opnieuw gescanned maar de nieuwe zenderfrequentie volgens de lijst van Canaldigitaal vind mijn dreambox niet.

Wat te doen?

Ik ben alle RTL zenders kwijt, Eurosport, Veronica en nog enkele.

De "juiste zenders" zitten niet op de juiste frequentie maar kan ik wel zien.

bij

Ned 1 zit op 12516 22002 maar hoort op 12515 2002 te zitten..

dit is bij veel andere zenders net zo...

Help!

Eerst welkom op het board.

De zenders zitten toch echt op 12515 H 22000 en 12344 H 27500 dat jou Dreambox er iets anders van maakt is jou probleem.

Als ik het goed begrijp laat je hem scannen maar kun je daarna de zenders niet meer terug vinden want je bent ze kwijt.

Een DM7000 heb ik geen ervaring mee maar volgens mij maakt de box een map "last scanned"aan en zouden ze daarin moeten staan.

Of je zet hem op NL1 en ga dan naar zenders, satelliet en transponders en dat is dan 12515 kijk in de map huidige transponder daar aanklikken dan naar de menu knop en verplaatsen dan wijst het zich zelf.

Datzelfde doe je bij 12344 laat hem eerst scannen kijk dan in de map huidige transponder en je kunt ze verplaatsen.

Hier dan de lijst met alle transponders voor zenders die je kwijt bent succes,

http://nl.kingofsat.net/pack-canaldigitaal.php

dat jou Dreambox er iets anders van maakt is jou probleem.
Behalve dat dat wat cru gesteld is, ben ik het daar niet helemaal mee eens.

De gevonden frequenties zijn slechts marginaal anders, en gewoon binnen de specificaties.

De FEC hoort 22000 te zijn, maar ook wanneer daar een afwijking word getoond kan dat binnen de specs zijn, alhoewel mij dat in dit geval erg onwaarschijnlijk lijkt.

De 7000 die ik heb is net zo eigenwijs.

En de FEC maakt ie ook 22002 van, maar wie maalt er om als het verder werkt.

Wanneer je 'm laat scannen naar nieuwe zenders, dan gaat ie die niet vinden.

De reden daarvoor is de manier hoe de box met de instellingen omgaat , samen met hoe CDS (Canal Digitaal Satelliet) er mee om wenst te gaan; dat botst.

Je box ziet namelijk een bekend programma dat dus al ergens in de lijst staat en denkt dan schijnbaar "die ken ik al, hoef ik niets mee te doen".

Dat dat programma nieuwe instellingen heeft, heeft ie dus schijnbaar geen boodschap aan.

Ik wist niet van het bestaan van "last scanned" map, maar die staat gewoon in dreambox edit.

Bijvoorbeeld het programma SBS6 staat daar wel in, maar dan wel met de oude frequentie.

Schijnbaar krijgt die dus geen update.

Hier ben ik eerder al mee bezig geweest, maar het lukt niet om deze zenders via de zoekfunctie te vinden.

Ook wanneer je met dreamboxedit deze programma's probeert te wijzigen lukt dat niet, en wanneer je ze probeert toe te voegen krijg je een vraag over de namespace die al bezet is, en of die behouden moet worden of niet.

Het maakt niet uit wat je antwoord, het zal niet werken.

Daarom heb ik zojuist alles wat op frequentie 12474 (en nog wat volgens dreamboxedit) zit verwijderd uit de lijst, een backup kopie gemaakt, en de nieuwe lijst naar de box gestuurd en reloaded.

Daarna vind de box op 12515 3 tv, 4 radio en 3 data services.

Op 12344 worden 4 tv, 15 radio en 0 data services gevonden.

Dit met handmatige scan want anders word je niet vrolijk als alle satellieten en zo afgescand gaan worden.

Wanneer je hiermee klaar bent, is het raadzaam om je box via het menu opnieuw op te starten.

Als je box weer opgestart is, staan de programma's wel in de "hoofdlijst" waar alles in 1 grote lijst staat, maar nog niet bij de lijst van canadigitaal.

Wanneer je dan echter 1 van de programma's uit de hoofdlijst hebt gekozen, zie je dat de nieuwe programma's wel in de canaldigitaal lijst staan (met een !uitroepteken ervoor wat betekent dat het een nieuw gevonden programma is).

Nogmaals, dit heb ik eerder geprobeerd en werkt echt niet als je niet eerst de oude services verwijdert.

Die oude services hebben dus 12515 als frequentie.

Verwijder niet de transponder uit de lijst want die blijft gewoon bestaan op de Astra 19,2 en je weet niet wat er daar straks voor interessants op zal geen verschijnen.

Oorspronkelijk geplaatst door aart44 dat jou Dreambox er iets anders van maakt is jou probleem.
Idd, dit is mijn probleem en daarom zocht ik dus ook raad hier op dit forum!

dus aart44, alvast dank voor het Welkom en je comment. Heb het idee dat ik veel aan t forum ga hebben, zo te zien zijn er echte technische cracks hier en ik ben nog een Satelliet novice-je

@ MAS:

In elk geval alvast bedankt voor de tips, in die richting had ik al gedacht iets te moeten doen.

T lijkt er idd op dat de Dreambox er andere dingen van maakt, probleem is dat het voor de ene zender dan wel, dan weer niet werkt. Herstarten werkt dan soms of gewoon geduld hebben en dan is het kanaal er soms ineens. De oude kanalen die niet veranderd zijn (vb ARD enz) werken wel gewoon.

Waar ik me over verbaas is dat de nederlandse RTL zenders gewoonweg niet meer te vinden zijn. En de NL Eurosport is ook pleitte.

Afijn, ik ga snel aan de slag met je tips en post t resultaat later.

Behalve dat dat wat cru gesteld is, ben ik het daar niet helemaal mee eens.
@MAS3

Als ik het nog eens overlees inderdaad was het inderdaad niet zo handig uitgedrukt maar ik bedoel het "probleem" is eigenlijk geen probleem een stukje er naast zitten maakt niets uit.

@dreamdoos

Het handigste is natuurlijk dat als de box aan het internet hangt dat je er zo een nieuwe lijst inzet met Dreamset of Dreamboxedit daar staat hier in"het forumgedeelte "Handleidingen en Faqs"een handleiding voor.

Nog handiger is het ook weer als de box aan het internet hangt en er PLI opstaat als image kun je online een lijst er in zetten,info vind je hier ook kun je daar een lijst downloaden als je geen PLI image hebt en die er met Dreamset of een andere editor inzetten.

Let er wel op dat je een Enigma1 lijst moet hebben na het inzetten overnieuw op laten starten.

Wil je het echter handmatig doen dan lijkt me dat Mas3 het voldoende heeft uitgelegd eerst de oude verwijderen dan laten scannen..

Je kunt het makkelijk via de zoekfunktie vinden op de Dreambox. Daarom begrijp ik niet geheel het omslachtige gebeuren middels Dreamboxedit.

Eerst doe je een handmatige scan op 12515, daarna een scan op 12.344.

Klik dan op setup en boeketten bewerken, dan zenders aan boeket toevoegen en dan kies je jouw Nederlands pakket.

Kies daarna voor Astra 19.2 en dan voor provider, klik op Canal Digitaal en daar staat SBS6, Veronica, BVN er dubbel in, eentje is rood want die staat in je favorietenlijst, de andere is wit want die is nieuw gevonden. Geldt ook voor de andere zenders.

Werkt op alle Dreambox ontvangers zonder problemen op die manier. Zie je de zenders daar niet, herstart de Dreambox dan eens, dan staan ze er geheid bij.

Daar is geen Dreamboxedit voor nodig. Wel is het handig om daarna de ontvanger uit te zetten via het menu en weer aan te zetten zodat alles goed opgeslagen is. Bij ontvangers die je niet zo uit kunt zetten, even herstarten.

Daarna zou ik dan wel even Dreamboxedit ter hand nemen om je zenderlijst met je zelf nieuw aangepaste zenders even op te slaan op je pc.

dank voor de reacties.

hmmm, dreambox moet ik dus eerst koppelen aan het internet.

moet ik em ook linken aan de PC?

Ik ga nog eens even de handleidingen lezen hier, want geautomatiseerd te werk gaan en alles kunnen back-uppen lijkt me we zo handig.

Dreamdoos: Heb je thuis een internetmodem met meerdere netwerkpoorten? Dan kun je daar de ontvanger op aansluiten. Je kunt dan zowel met je dreambox op het internet als dat je met je pc de ontvanger kunt benaderen.

hmmm, dreambox moet ik dus eerst koppelen aan het internet.
Niet perse aan internet maar aan je router is wel erg handig, dan kun je hem namelijk ook vanaf je pc bereiken.

Overigens zie ik dat er in mijn vorige reactie iets mist, bij de DM7000 kan het namelijk zijn dat hij na de scan de zenders niet meteen ziet. In dat geval moet na de scan even de DM netjes uitgeschakeld worden en daarna weer gestart. Daarna kan men dan via de beschreven methode verder. Dit kan overigens ook voorkomen bij de DM500.

Althans zo heb ik het bij enkele van deze ontvangers gedaan en dat werkte goed.

Maar zoals men kan lezen heeft Mas3 een goede methode gevonden voor als dat niet mocht werken.

idd heb ik een router met meerdere poorten, dus we gaan de boel verbinden met elkaar

Daarom begrijp ik niet geheel het omslachtige gebeuren middels Dreamboxedit.
Zoals gezegd werkt het gewoon domweg zoeken niet.

Je zou verwachten dat de zenders tweemaal in de lijst zouden komen te staan en dat de ontvanger meldt dat ie nieuwe programma's op die transponder heeft gevonden.

Dat is niet het geval, de ontvanger zegt dat er niets gevonden is en in geen enkele lijst komen de gezochte zenders voor.

Zoals ik ook al zei was ik helemaal niet bekend met die map "last scan", maar die is gewoon terug te vinden.

Het bewerken van de kanalen met de afstandbediening is heel ondoorzichtig en ik heb nog steeds geen idee hoe je 1 zender uit de box (en dus ook uit alle boeketten) verwijdert met 1 handeling.

Daarom heb ik dat met dreamboxedit geprobeerd en dat werkte meteen en goed.

Omdat dat wel werkt en daarna het zoeken precies zo werkt als ik hierboven beschreef te verwachten, heb ik deze handelingen hier beschreven.

Die handelingen heb ik dus gedaan terwijl ik zat te typen.

Tijdens het zoeken via de afstandbediening heb ik overigens nooit de box opnieuw opgestart of "reloaded", omdat er nergens iets te bemerken was van gevonden zenders.

Ter volledigheid:

Ik gebruik PLi in de laatste "stable" versie (die daarmee hoogbejaard is omdat de nieuwere versies er alleen in beta/unstable zijn).

@dreamdoos

Nu zie ik dat er PLI opstaat als image en ben ik niet echt thuis in PLI maar ik dacht dat PLI een plugin had die de Fastscan van CDS doet dan is het helemaal een fluitje van een cent.

Dus als de box aan het internet hangt kun je eens kijken of je die kunt downloaden en installeren dan zou je met een druk op de knop van de afstandsbediening er een hele nieuwe zenderlijst in kunnen zetten.

Hopelijk is die er voor Enigma1 ook dan ben je ook klaar als je verder niets met de box doet als de NL zenders bekijken.

Zoals gezegd werkt het gewoon domweg zoeken niet.
Ik zou dat toch willen nuanceren door te stellen dat het niet bij elke DM7000 werkt.

Misschien ligt dit dan aan de Pli firmware, ik zou het niet durven zeggen. De firmware waarmee ik beide DM7000's gedaan heb betroffen eentje met nog Gemini erop en de andere met Nabilo. En geen probleem gehad ermee.

Het zou ook nog het type Dreambox kunnen zijn. We hebben in het verleden wel eens vaker gezien dat er verschillen zijn. Zo had je DM7000's waarop de toenmalige Ronaldd firmware wel kon lopen en andere DM7000 waarop die totaal niet wensten te werken. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

De DM7000 geeft het ook niet altijd aan als er iets nieuws gevonden heeft en hij heeft eenzelfde zender op dezelfde frequentie gevonden. De nieuwe gegevens worden dan bij het opslaan (lees: uitzetten en aanzetten) pas echt genoteerd en kunnen dan ook weer teruggevonden worden. Doch het kan zeker zijn dat dit niet bij elke DM7000 het geval is, het zou niet de eerste keer zijn dat DM7000's afwijkend van elkaar werken.

Het bewerken van de kanalen met de afstandbediening is heel ondoorzichtig en ik heb nog steeds geen idee hoe je 1 zender uit de box (en dus ook uit alle boeketten) verwijdert met 1 handeling.
Hier zijn een tweetal methoden voor. Via de bouqet bewerken of "gewoon". De gewone methode is het snelst.

Neem je zenderlijst, selecteer de zender die je wilt verwijderen maar klik -niet- op ok. Dus de zenderlijst moet zichtbaar blijven.

Bij Gemini en Nabilo is het dan op de menuknop drukken en dan op 5 (delete) of scrollen naar delete en ok klikken. Bij mijn weten werkt dat op de Pli ook zo ongeveer.

De andere methode gaat dus via het bouqet bewerken maar is een stuk omslachtiger.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan