Zwarte Balkje HD Zenders

R

rayman

Hallo allemaal,

Vanaf juni, is het HD pakket van Ziggo uitgebreid met diverse HD zenders.

Ik heb dit pakket al, maar bij sommige tv uitzendingen krijg ik zwartje balkje rondom mijn beeld. b.v. Sbs6 (kleine huis op de prairie) sommige op Ned3 (zappelin)

Instellingen van mijn Samsung T.v 16:9.

Instellingen van mijn Azbox pre HD Volledig Scherm.

Kan het aan de uitzending liggen, of staan instellingen niet goed.

Als ik naar b.v. Discovery HD kijk, of Film 1HD, Totaal geen probleem.

Wellicht iets te voorbarig, en moet ik wachten totaan Juni. Maar kon zijn dat meer mensen deze problemen hebben.

 
"Het kleine huis" dateert uit de jaren 70, en is daarmee zo'n 40 jaar oud (!).

Zulke programma's zijn niet in HD en gewoon echt niet om aan te zien in beeldvullend HD, en het slaat ook echt helemaal nergens op dat deze op een HD zender te zien zijn.

Gewoon omdat men in die tijd helemaal niet nadacht over beeldpuntjes, je moest al onder de indruk zijn van het feit dat het programma in kleur was.

Van de publieken weet ik zeker dat die een signaaltje meesturen wanneer het materiaal niet in HD is, en waardoor je tv en/of ontvanger dus de randen maakt.

Net zo goed is het overigens mogelijk dat de zender zelf (om bovengenoemde reden) de zwarte randen toevoegt.

Je kunt dat meestal wel zien, want wanneer de zender zwart in het signaal meestuurt, is dat meestal minder zwart dan wanneer de tv besluit die beeldlijnen niet te beschrijven.

Discovery HD en films zijn meestal wel in HD kwaliteit opgenomen, maar in ieder geval van veel hogere (film) kwaliteit dan tv programma's van meer dan 15 jaar terug.

 
Dus ligt het wel degelijk aan de uitzending, programma.

Had al een donkerblaauw vermoeden.

@mass Ja ik noemde maar een voorbeeld, klein huis op de ... Maar goed

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan