Eerste vluchtige (maar wel objectieve) test resultaten Dreambox.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.774
Waarderingsscore
999
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Leuke doos, display is blauw vorm gegeven, zapt vrij snel over de ongecodeerde zenders.

Gecodeerd en met CI heb ik hem overigens nog niet getest, ook nog niet met kaart, dus alleen even mogelijkheden en setup.

Het beste kun je een vergelijk trekken met de Dbox2, waaruit dus duidelijk blijkt dat de Dreambox daar een soort kind van is.

Van de andere kant is Linux ook Linux dus daar zal niet veel verschil in zitten.

Men heeft ook in de beta4 soft (die ik bekeken heb) spelletjes er in zitten dus dat is ook wel aardig.

Bij de sommige Dbox img versies is het irritant dat je de taal niet verwisselen kunt naar Engels, bij de Dreambox kun je alleen maar Engelse taal hetgeen even irritant is.

Netwerk gaat exact hetzelfde als met Dbox2, zei het dat het password van root nu niet dbox2 is maar dreambox.

Het key gebeuren heb ik er nog niet in teruggevonden maar uit betrouwbare bron weet ik dat dit wel tot de mogelijkheden kan behoren.

Voordelen Dreambox t.o.v. Dbox2

1.) Zilveren case (vind ik persoonlijk mooier)

2.) Handiger uitgevoerde afstandsbediening

3.) CI slots aanwezig

4.) Je hoeft geen chip te flashen of de ontvanger in debug mode te zetten om er een nieuw img in te kunnen duwen.

Nadelen Dreambox t.o.v. Dbox2

1.) Geen exit knopje op de a/b waardoor het soms onduidelijk is hoe je uit een menu moet komen, en andere knopjes zorgen soms voor verder te gaan of terug te komen. De dbox/2 heeft hier een "back" mogelijkheid en uiteindelijk kom je uit het menu weer weg met de dbox knop. Vooruit en achteruit gaat daar met rechts, links en ok wat je dus ook zou verwachten, maar is bij Dreambox niet het geval.

2.) Het is echt te merken dat de software nog beta is, eigenlijk net als bij de Dbox/2 maar logischerwijze ligt de dbox/2 momenteel al behoorlijk voor op de Dreambox wat dat betreft.

3.) Momenteel nog niet van eenvoudig keys erop en log het maar zoals dat wel bij de dbox/2 kan.

4.) Diseqc lastiger instelbaar als bij Dbox/2

5.) Heeft momenteel nog alleen support voor 2-diseqc.

Nadelen van beide ontvangers

Zowel de Dbox/2 alsook de Dreambox hebben waardeloze diseqc ondersteuning, waarbij het in de Dreambox niet zo mooi kan als in de nieuwere soft van de Dbox/2 alhoewel me dat wel normaal lijkt.

Verder zit er op beide dozen geen diseqc 1.2 en/of 2.0 ondersteuning wat je bij moderne ontvangers toch wel verwachten mag.

Wel hebben beide mini-diseqc en diseqc 1.0 en 1.1 ondersteuning maar is me niet bekend hoe die werken. De 1.1 heb ik bij beide ontvangers op mijn diseqc getest en werkt simpelweg waardeloos of totaal niet.

Ook stelt het me wat teleur, dat men langer op de Dream moest wachten, en dat er geen voordelen tegenover staan, dus eigenlijk dingen die hij meer heeft dan de dbox/2.

Zo had ik me kunnen denken dat ze een 10/100 netwerkverbinding zouden kunnen leggen, diseqc 1.2 ondersteuning, betere soft en meer kunnen dan dbox/2, dat is dus helaas niet het geval.

Korte conclusie:

Dbox/2 is zoals men al zei de vader van de Dreambox, alleen heeft hij geen CI.

Doordat de Dream later kwam, ligt hij dus flink achter op de dbox/2 en zou ik hem voor dat geld nu zeker nog niet kopen maar wachten tot de software meer up to date is en er fatsoenlijke diseqc ondersteuning in zit.

Zowieso zit ook de Arnion (en wie weet wat nog meer) aan te komen, ook met linux en aangezien linux open source is, kan men er van uit gaan dat voor elke linux gestuurde ontvanger, ook wel ongeveer dezelfde mogelijkheden zullen zijn uiteindelijk.

Als laatste valt het me tegen wat je in handen gestopt krijgt na zo'n tijd uitstel en wachten en is het zeker niet wat helemaal in het begin bij de aankondiging in de specs stond.

Advies: Wil je een goede ontvanger om te gebruiken, wacht dan de ontwikkelingen op dit gebied nog een aantal maanden af.

Wil je een hobbydoos, neem dan de Dbox/2 want dat ie geen CI heeft is in dit geval geen probleem gezien de 6in1 mogelijkheden etc. en qua prijs is hij 150 euro (ruim fl. 330,- dus!!!) goedkoper dan de Dream. Een Dbox/2 is in Nederland bij een zaak te krijgen voor 349 euro.

Aangezien de Dbox/2 een stuk voor ligt qua software ontwikkeling zijn die 2 ci slots die als voordeel voor de Dream gelden zeker deze grote meerprijs -niet- waard!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de sommige Dbox img versies is het irritant dat je de taal niet verwisselen kunt naar Engels, bij de Dreambox kun je alleen maar Engelse taal hetgeen even irritant is.
nederlands e.d. heb ik ook gewoon in het menu zien staan hoor, volgens mij staan er 4 (of 5?) talen in. maar dit heb ik gezien in beta3, met beta4 heb ik er niet opgelet.

Geen exit knopje op de a/b waardoor het soms onduidelijk is hoe je uit een menu moet komen, en andere knopjes zorgen soms voor verder te gaan of terug te komen. De dbox/2 heeft hier een "back" mogelijkheid en uiteindelijk kom je uit het menu weer weg met de dbox knop. Vooruit en achteruit gaat daar met rechts, links en ok wat je dus ook zou verwachten, maar is bij Dreambox niet het geval.
daar is die rode lame! knop voor :)

Zo had ik me kunnen denken dat ze een 10/100 netwerkverbinding zouden kunnen leggen,
ik vind die 100mb netwerk connectie toch stukken beter (en natuurlijk sneller) dan die 10mb in die dbox2.

opnemen via NFS (nfs1.1 dos tooltje) gaat echt MEGA, gewoon over je netwerk je film opnemen en zonder problemen (dus ook geen out-of-sync gebeuren of clipmodes activeren) weer terug kijken. net zoals via nfs MP3's afspelen gaat heel mooi :)

ik gebruik nu NFS omdat de hdd power cables nog niet te leveren zijn, die komen pas (hoop ik) volgende week, maar misschien bouw ik er ook wel geen hdd in, aangezien over het LAN perfect gaat en je geen last hebt van eventuele geluiden van de hdd (aan, uit, piep en kraak werk)... ook zit je dan niet met het probleem dat veel/sommige hdd's niet werken en kan je dus rustig een xxxGB schijf in je server drukken en gebruiken voor je dreambox.

de display van de dreambox vind ik echt sch**t, het enige wat je nu hebt is een mooi blauw lampje waar niks op te lezen valt van een afstandje. ze moeten, net zoals bij de dbox2, te mogelijkheid geven om te kunnen inverten, zodat je blauwe text op zwarte achtergrond hebt..

anyway, ik ga nog ff verder pielen :biggrin:

 
Niet geheel onbelangrijk deze doos kan nog met geen mogelijkheid met "scpc"overweg.

Mischien met software update's te verhelpen.

Maar nu nog niet geschikt voor de DX er.

 
Even resumen.

In mijn doos heb ik gekeken en op OK geklikt, maar het ding wilde -geen- andere taal aangeven, zijn er dan meerdere types op de markt? Of zit jij met een beta3 en ik met een beta4? Dan zou dat in de beta4 weer een nadelig verschil zijn.

ik vind die 100mb netwerk connectie toch stukken beter (en natuurlijk sneller) dan die 10mb in die dbox2.
Volgens mij lees je verkeerd, ik schreef dat ik me "had kunnen voorstellen" dat ze er een 10/100 verbinding van gemaakt zouden hebben gezien de box toch al verlaat is.

Dit is dus echter niet gebeurd, waar jij mee zit is hetzelfde als met de Dbox/2 en dat is dus een 10mbit half-duplex verbinding, ik heb diverse andere settings geprobeert, maar als het netwerk op iets anders dan 10mbit half duplex staat reageert die droomdoos gewoon niet, dus wat dat betreft idem aan de Dbox2.

Die rode "lame" knop is de exit knop? Phew, welke eikel noemt dat dan een "lame" knop waar ook nog "zoom" bij staat geschreven i.p.v. "exit". Oke dan is ie er, maar dan is het erg onduidelijk dat dit een exit knop is.

Wat betreft die andere knoppen, dat probleem blijft, er zit gewoon geen logische volgorde in terwijl dat bij Dbox/2 wel het geval is.

Je kunt de display van de Dream wel wat lichter enzo zetten, maar inderdaad niet inverted en van verder weg is het inderdaad onduidelijker dan bij de Dbox.

Waar ik me wel in vergist heb is in het verschil in prijs alleen omdat die CI er in zit.

Ik had namelijk overzien dat er ook nog een flashcard reader in de Dreambox zit waar je die flashcards mee kunt uitlezen, dat kost natuurlijk ook geld en mijn abuis was die te overzien.

Een vriendelijk iemand wees mij vanmiddag op dat foutje wat ik nu bij deze kan herstellen.

Overigens ga ik na het weekend de doos nog eens opnieuw bekijken, dan zal ik nogmaals proberen of ik een andere taal kan kiezen en zien of er nog wat anders leuks is wat ik in mijn vluchtig onderzoekje niet of onvoldoende bekeken heb.

@Satlook: OEPS! Als dat klopt is dat wel een hele dikke misser van de Dreambox. Hopelijk wordt die er dan met nieuwe software nog uit gehaald c.q. verbetert zodat ie dat wel aan kan.

 
Inderdaad kan de ontvanger absoluut niet overweg met scpc kanalen. Deze staan softwarematig volgens mij helemaal dicht gedraaid want alleen met een bijna 100 % signaalsterkte kan je een scpc kanaal locken en als je geluk hebt zonder blokken bekijken.

Kortom de conclussie die je kan trekken in dat de ontvanger echt nog niet softwarematig geschikt is om op de markt te komen tegen de prijs welke ervoor gevraagd wordt. Het is op dit moment pur sang een astra/hotbird ontvanger en dat lijkt me nu net niet de meest gezochte satellieten voor een echte hobbyist.

 
In ieder geval is de Beta06 van DreamBox al uit.

Greetings Zakloamp

 
Correct, maar buiten wat meer stabiliteit en iets beter functioneren zit er nog niets nieuws in.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan