Geen SNR op de ene schotel.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.163
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik zit met een probleem waar ik even niet uitkom.

Sinds kort een andere decoder gekocht, een DM800, die op de huidige instalatie perfect werkt. ( Een schotel met rotor en DM 7000. )

Maar ik had nog een schotel liggen met een rotor, en dat spul is werkend weggelegd, maar ergens er iets niet goed.

Heel even heeft de boel gewerkt, maar nu draait hij de ene keer de schotel te ver, en de andere keer gaat hij nog verder, terwijl de boel perfect op het 0-punt afgesteld is.

Alle kabels en pluggen zijn nieuw en maken geen sluiting, lnb werkt op de andere opstelling ook, en zo als ik al aangaf, even, heeft de boel gewerkt.

Maar nu draait de schotel ( meestal ) naar de juiste richting, en geeft de agc ook goed aan, maar geen SNR???

Nu weet ik dat er dan ergens een breuk kan zitten, maar alles is nieuw.

De schotel waar de boel trouwens wel op werkt is ook een schotel met rotor.

Kan het zijn dat de rotor niet helemaal happy meer is?

 
Met geen SNR heb je gewoon geen signaal, dat schiet niet op. Is de lnb nog wel lekker? Er bestaan ook zoiets als DOA's (Dead On Arrival's).

Maar je spreekt over het doordraaien van de schotel he. Draai de longittude en lattitude waardes eens om, dat zou goed het probleem kunnen oplossen.

Als dit niet helpt kan het ook goed helpen de schotel naar 0 positie te draaien via de ontvanger, dus niet via het knopje op de motor!!! Daarna op de ontvanger "recalculate positions" te laten doen.

Het kan dat de motor (welke is het eigenlijk?) niet helemaal happy meer is maar persoonlijk vermoed ik een andere oorzaak.

 
Maar je spreekt over het doordraaien van de schotel he. Draai de longittude en lattitude waardes eens om, dat zou goed het probleem kunnen oplossen.
Daar heb ik wel aangedacht, maar hoe kan het dat hij wel werkt bij de 7000? ik ga dit dadelijk nog even proberen tijdens de rust van het voetbal.

Als dit niet helpt kan het ook goed helpen de schotel naar 0 positie te draaien via de ontvanger, dus niet via het knopje op de motor!!! Daarna op de ontvanger "recalculate positions" te laten doen.
De schotel wordt iedere keer via de decoder naar het nulpunt gedraaid. ( "recalculate positions" , daar moet ik even naar zoeken waar dat zit in Gemini, want dat is trouwens de image die erop staat, en de zenderlijst vooralsnog van Don@ )

Het kan dat de motor (welke is het eigenlijk?) niet helemaal happy meer is maar persoonlijk vermoed ik een andere oorzaak.
Welke weet ik even niet maar het is geen Moteck of een ander bekend merk, mijn trap hangt voor nu in de garage, die pak ik morgen pas weer, wat het precies is weet ik echt even niet, want gisteren heeft de boel voor een half uurtje perfect gewerkt, en ik moet eerlijk zeggen dat ik ga twijfelen aan de kwaliteit van de nieuw gekochte kabel, want ik heb hierbinnen met de rotor in de bank gezeten, zonder wok eraan, maar voor de rest wel aangesloten, en toen nam hij perfect zijn posities, met een kabeltje van een meter.

Nu hangt er een kabel aan van ongeveer 10 meter, maar dat is volgens mij niet te lang.

Toch alvast bedankt voor het meedenken.

 
maar hoe kan het dat hij wel werkt bij de 7000?
Diezelfde schotel? Het zou bijv. kunnen zijn dat in het menu bij de DM800 de longittude en lattitude ook net in omgekeerde volgorde vermeld worden. Dan denk je dat je het goed hebt maar staat het toch verkeerd.

Dit is uiteraard een verklaring van wat zo'n situatie zou -kunnen- verklaren. Of het echt ook zo is weet ik niet uit mijn hoofd. M'n DM800 staat niet aangesloten.

Een kabel van 10 meter is inderdaad niet te lang, zou moeten kunnen. Dus als het met die instellingen eerst goed gewerkt heeft en nu pas niet meer nu het buiten hangt, zou het de kabel kunnen zijn.

Echter als het de kabel zou zijn, dan zou de DM7000 er ook problemen mee moeten hebben en je schrijft net dat die het er goed op doet, toch?;)

 
Diezelfde schotel?
Ik bedoel dus in deze dat de Dreambox 800 aan de andere schotel gehangen wordt waar normaal de 7000 aangesloten is.

En dan doet de 800 het wel, hang ik daarentegen de 7000 aan de schotel waar ik nu dit probleem heb dan werkt de 7000 ook niet.

Dus het kan goed zijn dat die lengte en breedtegraad het probleem zijn.

Gaan we nu meteen even proberen.

 
Na het omdraaien van die lengte en breedtegraad, loopt hij vast, de Dreambox, je ziet ook het tekentje dat de schotel draait niet als ik naar een andere zender zap, en hij start zich binnen 10 seconden opnieuw op, na die foutmelding.

Aan de software kan het niet liggen, want op de andere schotel werkt het.

Morgen toch maar eens nieuwe kabel halen, en een andere lnb, want daar moet het ergens zitten.

Wordt vervolgd, want ik ga nu nog even voetbal kijken, naar die verrekte Vuvuzela's luisteren. :biggrin:

 
Hoi Freggel

Probeer eens het volgende : Reset de motor, en zet hem op 0

Opnieuw uitrichten lijkt mij de beste optie.

Kan zijn dat je motor net ff een graadje ernaast zit op de elevatie, dan gaat ie ook gek doen

Heb je hier geen zin in dan kun je ook het volgende proberen.

Als die wel draait maar te ver, zou je ook kunnen proberen om wat te spelen met de USALS bijv. als je waarde is 4.200 elke keer met 100 verlagen en kijken hoever die draait.

Werkt het verlagen van de waardes niet dan probeer je het om de waardes te verhogen.

Bij mij staan de long en latitude bijv als volgt ingesteld.

52.500

5.800

Volgens dishpointer zou dat bij mij moeten zijn 4.200

Maar dat is dus ook ontvanger afhankelijk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.

Wing

In de praktijk kom ik met uitrichten dit probleem vaker tegen.

 
Thanks voor de tips, ik ga er eens mee aan de slag.

 
Toch maar besloten om de ladder te pakken, en nog maar eens proberen.

Zoals aangegeven de schotel op het nulpunt afgesteld, en naar binnen gegaan, de Dreambox op het kanaal BVN gezet.

De boel ging draaien maar ging weer te ver, met de afstandsbediening terug naar het nulpunt, en daar zie ik de SNR even uitslaan?!

Weer terug naar BVN, en toen de schotel stopte, de boel losgedraaid, en handmatig naar 19,2 gedraaid, en verrek beeld. :banaan:

De elevatiehoek een beetje verandert totdat de SNR tegen de 90% zat, en de AGC op 99%.

Met bibberende handen naar een andere sat ( 23,5/13/28,2...) en jahoor hij doet het.

Freggeltje is nu reuzeblij, thanks naar de degene die meegedacht hebben, want ik zit nu intussen even te kijken naar EinsfestivalHD te kijken, op mijn nieuwe Panasonic Viera, en tumme wat een BÉÉLD!!!

Kortsamengevat: Fijnafstemming... :biggrin:

 
Niet dus!

Ik heb mezelf weer te blij gemaakt, ineens vindt de Dream niet 1 zender meer, en draait de wok weer helemaal verkeerd?

Ik stop er mee, kijk volgende week wel als ik zin heb...

 
Pfoeh, toch weer even doorgegaan, en de boel doet het weer, na helemaal opnieuw te starten.

Kan het toch niet zijn dat de "var" te vol zit? ( die staat nu op 71% ), en dat die de problemen veroorzaakt?

 
Nja, 71% zou niet de reden mogen zijn, moet nog net kunnen eigenlijk.

Maar je uitrichtmethode is echt verkeerd. Je moet al beginnen met niet BVN te gebruiken. Nog maar eens hoe het eigenlijk zou moeten.

1.) Je reset de motor instellingen.

2.) Zet een zender op de Dreambox op 5 oost op of was het nu 1 west? In elk geval waar de schotel op het nulpunt behoort te staan op een van die satellieten. De zender op de juiste satelliet is belangrijk.

3.) Draai nu middels het motor setup menu in de Dreambox met je afstandsbediening dus naar het 0 punt.

4.) Oost en west limieten wissen.

5.) Schotel optimaal op die zender instellen op de juiste wijze. Dus links en rechts met de hele motor draaien en naar boven en beneden alleen met de schotel. Van tevoren moet het hele zootje loodrecht en haaks op elkaar staan.

6.) Longittude en Lattitude instellen

7.) Recalculate positions doen.

Dan moet het echt goed zijn. Gaat ie zich dan weer verlopen is er iets anders aan de hand.

 
Waar woont Freggeltje,............Komt Wingy ff langs als t niet te ver is als het echt niet lukken wil Freggel

Groetjes,

Wing

 
Volgens mij woont Freggeltje bijna in Belgie dacht in Zundert dus onder Breda richting grens.:)

 
Yep je hebt helemaal gelijk!

Maar ik ga ook nog even met de manier van BT aan de gang. ;)

 
Ik heb een vermoeden dat het niet helpt Wing en dat hij uit moet kijken naar een nieuwe tuner.

 
Zou zomaar kunnen, maar als ik naar naar Krommenie kan, dan kan Zundert er ook nog wel bij.

Ik heb eerder het idee dat de motor niet helemaal cohocotof meer is, maar dat is een kwestie van uitzoeken.

Ik pm je wel ff Freggel

Groetjes,

Wing

 
Chocotof? Is dit op te lossen met kwatta? want daar kan ik kilo's genoeg van krijgen...

Maar Wing, ik heb eerlijk gezegd die gedachte ook, maar misschien kan er iemand zoals jij idd even naar kijken, dan weet ik wat ik er mee moet.

We komen er via pm wel uit.

 
Kom je er nog een beetje uit Freggel?

Gr.

Wing

 
Gisteren heb ik er even niets aan gedaan want ik heb deze week nachtdienst, en dan ligt mijn tempo overdag wat lager. :biggrin:

Het heeft geen haast, ben nu eerst even bezig met het oplossen van een ander probleempje met de 7000.

Zodra ik er mee verder ga dan post ik het vervolg wel.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan